Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΆρθραΑνακοινώσεις«Ένας Μάης για τον Μπρεχτ»

«Ένας Μάης για τον Μπρεχτ»

AddThis Social Bookmark Button

mprext-900στο ΤΡΙΚΥΚΛΟ Upstage αφιερωμένος στην ελευθερία του λόγου - Κύκλος εισηγήσεων, παραστάσεων και διαλόγου με το κοινό

Κάθε Δευτέρα, 8, 15, 22 και 29 Μαΐου, στις 20:30

Η θεατρική ομάδα πείρα(γ)μα, με αφορμή την παράστασή της «Η ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΜΠΡΕΧΤ» και τη συμπλήρωση εξήντα χρόνων από το θάνατο του Γερμανού δραματουργού, ποιητή και διανοητή Μπέρτολτ Μπρεχτ, αφιερώνει στον συγγραφέα τέσσερις Δευτέρες του Μαΐου 2017 διοργανώνοντας ένα Κύκλο εισηγήσεων, παραστάσεων και διαλόγου με το κοινό πάνω στη ζωή και το έργο του σπουδαίου δημιουργού, με εισηγητές από τον χώρο της τέχνης, της επιστήμης, της πολιτικής, όπως: Νάντια Βαλαβάνη (8/5), Αγγελική Κασόλα (15/5), Δημήτρης Παπαχρήστος (22/5), Δημήτρης Καλτσώνης (29/5).
Υπενθυμίζεται ότι στη «ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΜΠΡΕΧΤ» παρουσιάστηκε -με επιτυχία όλο το φετινό χειμώνα για πρώτη φορά από σκηνής -το πλήρες πρακτικό της ανάκρισης του πρόσφυγα συγγραφέα στις ΗΠΑ από την Επιτροπή Αντιαμερικανικών Ενεργειών του Κογκρέσου, καθώς και τμήματα του φακέλου του από το FBI.
«Ένας Μάης για τον Μπρεχτ»: Οι εκδηλώσεις επικεντρώνονται στο ζήτημα της ελευθερίας του λόγου, μέσα από τις προσωπικές περιπέτειες του συγγραφέα καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής και της δημιουργίας του, με τη ματιά στραμμένη από το χθες στο σήμερα. Το πρόγραμμα ξεκινάει στις 20.30, κάθε Δευτέρα (8, 15, 22 και 29 Μαΐου), με μία 20λεπτη εισήγηση από προσκεκλημένους ομιλητές που θα φωτίσουν διαφορετικές πτυχές του πολύπλευρου αυτού συγγραφέα. Aκολουθεί απόσπασμα από τη θεατρική παράσταση της ομάδας πείρα(γ)μα «Η ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΜΠΡΕΧΤ» -σύνθεση κειμένων/σκηνοθεσία Αγγελικής Κασόλα- ενώ η εκδήλωση ολοκληρώνεται με ανοιχτή συζήτηση με το κοινό, στο φιλόξενο χώρο του ΤΡΙΚΥΚΛΟ UpStage που φιλοξενεί το πείρα(γ)μα τα τέσσερα τελευταία χρόνια. (Διεύθυνση: Γεωμέτρου και Πυθέου γωνία, Ν. Κόσμος, Στάση μετρό: Αγ. Ιωάννης, Τηλ. 210-9232.384).

«ΕΝΑΣ ΜΑΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΠΡΕΧΤ» / ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ:
Δευτέρα 8 Μαΐου 2017, 20:30
Νάντια Βαλαβάνη : «Ο Μπρεχτ στην Αμερική»
Απόσπασμα από την παράσταση «Η Δίκη του Μπρεχτ». Ανοιχτή συζήτηση με το κοινό

Δευτέρα 15 Μαΐου 2017, 20:30
Αγγελική Κασόλα: «Ο Μπρεχτ μέσα από τα αρχεία του FBI»
Απόσπασμα από την παράσταση «Η Δίκη του Μπρεχτ». Ανοιχτή συζήτηση με το κοινό

Δευτέρα 22 Μαΐου 2017, 20:30
Δημήτρης Παπαχρήστος: «Εμπειρίες καταστολής»
Απόσπασμα από την παράσταση «Η Δίκη του Μπρεχτ». Ανοιχτή συζήτηση με το κοινό

Δευτέρα 29 Μαΐου 2017, 20:30
Δημήτρης Καλτσώνης: «Πέντε δυσκολίες για να πει κανείς την αλήθεια»
Απόσπασμα από την παράσταση «Η Δίκη του Μπρεχτ». Ανοιχτή συζήτηση με το κοινό

«ΕΝΑΣ ΜΑΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΠΡΕΧΤ» / «Η ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΜΠΡΕΧΤ»
«Η ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΜΠΡΕΧΤ» είναι πρωτότυπη θεατρική σύνθεση αποτέλεσμα μακροχρόνιας έρευνας της ομάδας πείρα(γ)μα πάνω στη δημόσια ανάκριση του Μπέρτολτ Μπρεχτ από την Επιτροπή Αντιαμερικανικών Ενεργειών του Κονγκρέσου τον Οκτώβριο του 1947. Μία δίκη που θα ήταν κωμική αν δεν ήταν τόσο δραματικά επικίνδυνη...
Ξέφρενη παράσταση, με κωμικοτραγική διάθεση, αφιερωμένη στην υπεράσπιση της Ελευθερίας του Λόγου και τους πρόσφυγες όπου γης. Μία υπενθύμιση από τις σκοτεινές ημέρες του παρελθόντος για τις σκοτεινές ημέρες ενός μέλλοντος που ακόμα μπορεί και οφείλουμε να αποτραπεί...
Πολλοί δεν γνωρίζουν ότι ένας από τους σπουδαιότερους συγγραφείς του 20ου αιώνα, ο βαυαρός Μπέρτολτ Μπρεχτ βρέθηκε στο στόχαστρο του FBI τα χρόνια της παραμονής του στις ΗΠΑ όπου κατέληξε κυνηγημένος από τον Χίτλερ, όπως και το ότι κλήθηκε να «καταθέσει ως μάρτυρας» στις 30 Οκτωβρίου 1947, στην διαβόητη Επιτροπή Αντιαμερικανικών Ενεργειών του Κογκρέσου (H.U.A.C).
Στην ανάκρισή του, που διήρκεσε μία ώρα και για την οποία έκανε πρόβες περίπου ένα μήνα, κατάφερε να εμφανιστεί συνεργάσιμος χωρίς όμως να δώσει ούτε ένα ενοχοποιητικό στοιχείο για τον εαυτό του, τους φίλους και τους συνεργάτες του, ενώ υπήρξαν στιγμές που κατάφερε να αποσπάσει και τα γέλια του ακροατηρίου, γελοιοποιώντας με το δικό του τρόπο τη διαδικασία. Την επόμενη ημέρα, 31 Οκτωβρίου 1947, έφυγε από τις ΗΠΑ μαζί με την οικογένεια του χωρίς να τον πάρει είδηση το FBI, για να καταλήξει στην Ανατολική Γερμανία όπου πέθανε το 1956.
Ο Μπρεχτ έλαβε κλήτευση να παρουσιαστεί την ίδια ημέρα που κλήθηκαν άλλοι δέκα (10) καταξιωμένοι σεναριογράφοι, σκηνοθέτες, ηθοποιοί του Χόλλυγουντ, οι οποίοι αρνήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις της Επιτροπής σχετικά με τις πολιτικές και συνδικαλιστικές τους δράσεις, θέτοντας θέμα αντισυνταγματικότητας των εργασιών της Επιτροπής, αλλά και της ίδιας της ύπαρξής της. Ο φάκελος του Μπρεχτ στο FBI πάνω στον οποίο βασίστηκε το έργο της ανάκρισής του, αριθμεί περί τις 1000 σελίδες εκ των οποίων μόνο οι 369 έχουν δοθεί στη δημοσιότητα.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
«Η ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΜΠΡΕΧΤ»
Μετάφραση/Σύνθεση Κειμένων-Οπτικοακουστικού υλικού/Σκηνοθεσία: Αγγελική Κασόλα
Πρόεδρος Επιτροπής Παρνέλ/Ανακριτής Στρίπλιγκ: Ειρήνη Μελά
Μπέρτολτ Μπρεχτ/ Διερμηνέας: Γιάννης Καρούνης
Πράκτορας του FBI Χουντ: Παναγιώτης Διαμαντόπουλος
Μυστικός πράκτορας: Ορέστης Γεωργίου
Σκηνικά/Κοστούμια: Ευτυχία Μαρία Ροδοπούλου
Μουσική Επιμέλεια/Φωτισμοί: ομάδα πείρα(γ)μα
Τεχνική Διεύθυνση: Σταύρος Χασιώτης

Ακολουθεί σύντομη παρουσίαση των ομιλητών και της ομάδας πείρα(γ)μα

«ΕΝΑΣ ΜΑΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΠΡΕΧΤ» / ΟΙ ΟΜΙΛΗΤΕΣ

Η Νάντια Βαλαβάνη γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης στις 16 Αυγούστου 1954. Είναι συγγραφέας, οικονομολόγος, και πρώην αναπληρώτρια υπουργός οικονομικών. Από χρόνια μελετά το έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ. Σχετικά σημειώματα και δοκίμια της έχουν δημοσιευτεί σε λογοτεχνικά και επιστημονικά ελληνικά και διεθνή περιοδικά. Έχει συμμετάσχει σε διεθνή Συμπόσια και ημερίδες για τον Μπρεχτ, ανάμεσα στα οποία και στο κεντρικό γεγονός για τα 50 χρόνια από το θάνατο του, που οργάνωσε η Διεθνής Ένωση για τον Μπρεχτ το 2006 στην γενέτειρα του, το Άουγκσμπουργκ της Βαυαρίας, με θέμα «O Μπρεχτ και ο θάνατος», με ανακοίνωση της για τα διδακτικά θεατρικά έργα. Είχε την ιδέα, οργάνωση και επιμέλεια του βιβλίου Μπέρτολτ Μπρεχτ – Κριτικές προσεγγίσεις (Στάχυ 2002 και Πολύτροπο 2004), μιας διεθνούς έκδοσης με δοκίμια για τον Μπρεχτ, ένα δικό της και 15 γνωστών ειδικών, πανεπιστημιακών από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, αλλά και μεγάλων καλλιτεχνών, όπως η Γκιζέλα Μάι και οι τότε βοηθοί σκηνοθέτες του Μπρεχτ στο Μπερλίνερ Ανσάμπλ, Μ. Βέκβερτ και Κ. Βέμπερ. Το βιβλίο έχει συμπεριληφθεί ως διδακτικό εγχειρίδιο στη βιβλιογραφία μαθημάτων στα Τμήματα Θεατρολογίας των Πανεπιστημίων Αθηνών, Πατρών και Θεσσαλονίκης. Έχει μεταφράσει ποιήματα του Μπρεχτ (Σύγχρονη Εποχή), δύο βιβλία με διηγήματα του (Καστανιώτης), το διδακτικό θεατρικό έργο Η εξαίρεση και ο κανόνας (Ομάδα Σύγχρονης Τέχνης του Γιάννη Καλατζόπουλου, θεατρική σεζόν 1998-1999), καθώς και λογοτεχνικά και παιδικά βιβλία (εκδόσεις Καστανιώτη και Πατάκη). Είχε την ιδέα και ανέβασε, σε συνεργασία με εξαιρετικούς καλλιτέχνες, πέντε διαλέξεις-μουσικές παραστάσεις για τον Μπρεχτ και στους συνθέτες του μεταξύ 2003-2010.
H σκηνοθέτις Αγγελική Κασόλα γεννήθηκε το 1972 στην Αθήνα. Σπούδασε Θέατρο, Κινηματογράφο και Τηλεόραση στο Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης (1990-94) απ’ όπου και τιμήθηκε με τη Διεθνή Υποτροφία Σκηνοθεσίας 1994-95. Ίδρυσε το «Πρώτο Διεθνές Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου της Μεγάλης Βρετανίας – I.F.U.T. ‘95» υπό την αιγίδα του Σον Κόννερυ, φεστιβάλ του οποίου είχε και την Καλλιτεχνική Διεύθυνση. Επέστρεψε στην Ελλάδα το 2004 μετά από διεθνείς υποτροφίες και διακρίσεις για τη δουλειά της στο εξωτερικό (Ιταλία, Σκωτία, Αμερική) και αποτέλεσε ιδρυτικό μέλος της ομάδας πείρα(γ)μα για την οποία σκηνοθετεί και φέρει την καλλιτεχνική ευθύνη από το 2008 μέχρι σήμερα, έχοντας στο ιστορικό της κοντά στις είκοσι σκηνοθεσίες. Ερεύνησε επισταμένα για τέσσερα χρόνια την περίοδο της ζωής του Μπρεχτ στην Αμερική (1941-1947) μέσα από τη μελέτη της σχετικής βιβλιογραφίας, το φάκελο του Μπρεχτ στο FBI καθώς και των πολυσέλιδων αρχείων που δόθηκαν στη δημοσιότητα από τα αρχεία των ψυχροπολεμικών δικών της Επιτροπής Αντιαμερικανικών Ενεργειών ειδικά εκείνες που αφορούσαν στο «κυνήγι μαγισσών» εντός της Κινηματογραφικής Βιομηχανίας του Χόλλυγουντ, καθώς και των φακέλων πολλών καλλιτεχνών που, όπως και ο Μπρεχτ, βρέθηκαν στο στόχαστρο του FBI. ‘Έχει δημοσιεύσει μικρό τμήμα αυτής της έρευνας στο περιοδικό ΦΟΥΑΓΙΕ. Αποτέλεσμα της έρευνας αυτής είναι η παράσταση «Η ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΜΠΡΕΧΤ». Διδάσκει θέατρο τα τελευταία εικοσιδύο χρόνια σε ηθοποιούς και μη ηθοποιούς. Είναι μέλος της Εταιρείας Σκηνοθετών.

Ο Δημήτρης Παπαχρήστος γεννήθηκε στις 31 Ιανουαρίου του 1950 στον Άγιο Γεώργιο Ιστιαίας Ευβοίας. Τελείωσε το Γυμνάσιο το 1968 στην Ιστιαία. Σπούδασε οικονομικά στην ΑΣΟΕΕ (Ανωτάτη Εμπορική). Αρθρογραφεί στην εφημερίδα Έθνος και είναι παραγωγός και παρουσιαστής ραδιοφωνικών εκπομπών. Έχει κάνει εκπομπές στην τηλεόραση και έχει δημιουργήσει τρία ντοκιμαντέρ πολιτικού, ιστορικού και οικολογικού περιεχομένου που έχουν παιχτεί επανειλημμένα. Εργάζεται στην Τράπεζα της Ελλάδος, στη διεύθυνση οικονομικών μελετών, και ζει στα Εξάρχεια.

Ο Δημήτρης Καλτσώνης είναι Επικ. Καθηγητής θεωρίας κράτους και δικαίου στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Διδάσκει στο Τμήμα Κοινωνικής Πολιτικής, στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας και στο μεταπτυχιακό του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης του Παντείου. Διευθύνει το Σεμινάριο Κράτος και δίκαιο στον 21ο αιώνα (www.kratoskaidikaio.blogspot.com). Έχει δημοσιεύει τις ακόλουθες μονογραφίες: 1. Ο Τσε για το κράτος και την επανάσταση, Τόπος, 2012 2. Η κυβέρνηση της «Λαϊκής Ενότητας» στη Χιλή 1970-1973, ηλεκτρονική έκδοση Εργατικός Αγώνας, 2012 3. Το δίλημμα της Μπολιβαριανής Δημοκρατίας - Κράτος και δίκαιο στη Βενεζουέλα του Ούγκο Τσάβες, Ξιφαράς, 2010 4. Ελληνική Συνταγματική Ιστορία, τ. Ι 1821-1940, και ΙΙ 1941-2001, Ξιφαράς, 2009 5. Δίκαιο – κοινωνία - τάξεις, Σύγχρονη Εποχή, 2005 6. Το δικαστήριο από την πρωτόγονη κοινωνία στην αταξική, Σύγχρονη Εποχή, 2002 7. Κράτος και ανενέργεια του νόμου, Αντ. Σάκκουλας, 1998 8. Τo Σύvταγμα στη λεvιvιστική σκέψη, Σύγχρovη Επoχή, 1997
Η ΟΜΑΔΑ ΠΕΙΡΑ(Γ)ΜΑ
Η θεατρική ομάδα πείρα(γ)μα, με ιδρυτικό πυρήνα τους ηθοποιούς Γιάννη Καρούνη και Ειρήνη Μελά και τη σκηνοθέτιδα Αγγελική Κασόλα, υπάρχει κι εξελίσσεται τα τελευταία 8 χρόνια ως ανεξάρτητη, αυτοχρηματοδοτούμενη, συνεργατική, επαγγελματική θεατρική ομάδα με έδρα της την Αθήνα, έχοντας στο ιστορικό της 12 παραστάσεις για μικρούς και μεγάλους. Την ομάδα απασχολεί η ζωντανή και διαδραστική σχέση που αναπτύσσεται επί σκηνής και από σκηνής μεταξύ ηθοποιών, σκηνικής πράξης και θεατή, καταργώντας τον 4ο τοίχο της σκηνής. Στοχεύει σε ένα πρωτοποριακό πολιτικό θέατρο που να είναι συνάμα και λαϊκό. Η διαρκής ερευνητική δουλειά αποτελεί την καθημερινότητα των μελών της ομάδας πείρα(γ)μα. Αναπτύσσει τη δική της μέθοδο δανειζόμενη ασκήσεις και πρακτικές από τη θεατρική πρωτοπορία του 20ουαιώνα κι επινοώντας άλλες. Το θέατρο για την ομάδα πείρα(γ)μα είναι πολιτική πράξη. Τέτοια που να εμψυχώνει τους ανθρώπους σε κρίσιμες στιγμές της ζωής και να συντελεί στη δημιουργία αληθινών σχέσεων και δικτύων αλληλοϋποστήριξης. Θεωρεί ότι η θέση της θεατρικής τέχνης είναι μέσα στην κοινωνία κι αναζητά διαρκώς τρόπους ώστε αυτός ο διάλογος να έχει διάρκεια, να παράγει κοινές δράσεις και συνέργειες αλλά και καινούργιους θεατές για το θέατρο. Με το πρόγραμμά της «Θέατρο και Κοινωνία» εντάσσει σε θεατρικές παραστάσεις και εγκαταστάσεις μη ηθοποιούς από διαφορετικές κοινωνικές ομάδες, ηλικίες και συλλογικότητες αναζητώντας διαρκώς τρόπους ώστε αυτή η διάδραση να έχει διάρκεια και να παράγει κοινές δράσεις και καλλιτεχνικό έργο. Βραβεύτηκε με τον ‘Επαινο Αρχαίου Δράματος στα βραβεία Κάρολος Κουν 2013, για τη σκηνοθεσία της Αγγελικής Κασόλα στην παράστασή της ομάδας πείρα(γ)μα «Πλούτος» του Αριστοφάνη.

Δημοσκόπηση

Ποιες δράσεις ακτιβισμού θα κάνατε;

 
Δευτέρα, 24 Ιουλ. 2017 - 08:53:47
 

Newsletter

ΑρχικήΆρθραΑνακοινώσεις«Ένας Μάης για τον Μπρεχτ» Top of Page