Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΣυνέντευξη με τον πρόεδρο του Π.Κ.Ε. ΟΤΕ Πάτρας Ηλία Ψυχογιόπουλο

Συνέντευξη με τον πρόεδρο του Π.Κ.Ε. ΟΤΕ Πάτρας Ηλία Ψυχογιόπουλο

psixogiopoulosΕίναι μέλος του Πολιτιστικού Κέντρου Εργαζομένων ΟΤΕ Πάτρας-Αχαΐας από το 1979, δηλαδή 35 χρόνια.

Τα τελευταία 14 χρόνια, είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου και τα τελευταία 8, πρόεδρος.

Το Πολιτιστικό Κέντρο Εργαζομένων ΟΤΕ Πάτρας-Αχαΐας έχει μία συνεχή παρουσία στα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης μας τις τελευταίες δεκαετίες. Μπορείς να μας πεις δυο λόγια για την ιστορία του?

Ο σύλλογός μας ιδρύθηκε το 1962 σαν «Μορφωτική και Ψυχαγωγική Λέσχη Προσωπικού ΟΤΕ Πατρών».
Αρχικά οι δραστηριότητές του, ήταν συναφείς με τον τίτλο του. Συνεστιάσεις, δημιουργία εντευκτηρίου για συγκεντρώσεις, ομιλίες, διαλέξεις και άλλες μορφωτικές και ψυχαγωγικές εκδηλώσεις.
Γύρω στο 1980, ένας «νέος άνεμος» αρχίζει να πνέει στα πράγματα του συλλόγου.
Δημιουργούνται οι πρώτες ερασιτεχνικές πολιτιστικές ομάδες και οργανώνονται οι πρώτες εκδηλώσεις με προοδευτικό πολιτιστικό περιεχόμενο. Δειλά και περιστασιακά στην αρχή πυκνώνουν αργότερα και σιγά-σιγά η μορφωτική και ψυχαγωγική λέσχη αλλάζει χαρακτήρα. Το 1984 τροποποιείται και το καταστατικό και ο σύλλογος μετατρέπεται επίσημα πλέον, σε πολιτιστικό κέντρο.
psixogiopoulos-4-900Από τις πρώτες ομάδες-τμήματα που δημιουργήθηκαν ήταν η θεατρική ομάδα, το εικαστικό τμήμα και το τμήμα παραδοσιακών χορών.
Με τον καιρό δημιουργήθηκαν και άλλες ομάδες, όπως ομάδα μουσικής, συνεργείο κινηματογραφικών προβολών, που έκανε προβολές σε γειτονιές και πλατείες της πόλης μας, συνεργείο καραγκιοζοπαιχτών, καρναβαλική ομάδα, αθλητικές ομάδες ποδοσφαίρου μπάσκετ κ.α.
Οι ομάδες αυτές πλούτισαν τις εκδηλώσεις και τις δραστηριότητες του συλλόγου. Οι δράσεις μας ξέφυγαν από τα στενά όρια της πόλης μας και απέκτησαν πανελλαδική εμβέλεια, κυρίως μέσω της ομάδας ζωγραφικής και των αθλητικών μας ομάδων. Η ποδοσφαιρική μας ομάδα, έλαβε μέρος σε διεθνείς αγώνες εργαζομένων.
Όλες οι ομάδες μας, υπηρετούσαν την ερασιτεχνική πολιτιστική δημιουργία και στηρίζονταν στις αρχές της. Οι αθλητικές μας ομάδες, υπηρετούσαν την αρχή: «Μαζικός αθλητισμός για τους εργαζόμενους».
Κάπως έτσι, τη δεκαετία του 80 αναπτύχθηκε στον εργασιακό χώρο του ΟΤΕ, ένα αρκετά ισχυρό ερασιτεχνικό πολιτιστικό κίνημα.
Κατά τη γνώμη μου το κίνημα αυτό, την ίδια περίοδο γνώρισε πλατιά άνθηση και δεν περιορίστηκε μόνο σε εργασιακούς χώρους. Αναπτύχθηκε σ' όλη τη χώρα, στις μεγαλουπόλεις, στις γειτονιές και στην επαρχία.

Ποια ήταν τα γενεσιουργά αίτια της ερασιτεχνικής πολιτιστικής δημιουργίας που περιέγραψες και γιατί ευνοήθηκε τη δεκαετία του 80?

Η απάντηση στα ερωτήματα αυτά, πρέπει να αποτελέσει θέμα μελέτης και έρευνας ειδικών, αφού όπως προανέφερα το φαινόμενο δεν παρουσιάστηκε μόνο στον ΟΤΕ. Ήταν μαζικό κοινωνικό φαινόμενο.
Θα προσπαθήσω να προσεγγίσω το θέμα, κάνοντας απλές διαπιστώσεις και να εκφράσω τη γνώμη ενός ανθρώπου που έζησε τα πράγματα από κοντά και συνεχίζει να τα ζει μέχρι σήμερα.
Κατά τη γνώμη μου, ο σπουδαιότερος παράγοντας που ευνόησε την ανάπτυξη της ερασιτεχνικής πολιτιστικής δημιουργίας, τη δεκαετία του 80, ήταν οι βάσιμες ελπίδες για καλλίτερη κοινωνική και οικονομική ζωή του τόπου, που δημιούργησε το κίνημα της «αλλαγής» όπως ονομάστηκε. Η ανάπτυξη του κινήματος αυτού ευνοήθηκε από τις πολιτικές, συνθήκες που διαμορφώθηκαν στη χώρα, μετά την πτώση της στρατιωτικής χούντας το 1974.
Επτά χρόνια στρατιωτικής δικτατορίας και δέκα οκτώ χρόνια ανώμαλου μετεμφυλιοπολεμικού καθεστώτος, απέτρεπαν την ενασχόληση με συλλογικές πολιτιστικές δράσεις αλλά και γενικότερα με κάθε συλλογικότητα.
Όταν για να βάλει κάποιος υποψηφιότητα για το Διοικητικό Συμβούλιο ενός συλλόγου, έπρεπε να πάρει πιστοποιητικό εθνικοφροσύνης από την ασφάλεια, πώς ήταν δυνατόν να αναπτυχθούν ερασιτεχνικές πολιτιστικές ομάδες? Ή όταν οι συνταγματάρχες της χούντας, στη θέα ενός νέου με μακριά μαλλιά τον αντιμετώπιζαν σαν κομμουνιστή (σε περίοδο παρανομίας του ΚΚΕ) ή σαν γκέι? Χώρια η φτώχεια, η μετανάστευση, οι εξορίες και ένα σωρό άλλες ανώμαλες καταστάσεις.
Με όλα αυτά τα κοινωνικά και πολιτικά προβλήματα ποιος θα έδινε προτεραιότητα στον ερασιτεχνικό πολιτισμό?
Βέβαια δεν είναι σωστό να μηδενίζουμε τις όποιες προσπάθειες έγιναν, όμως οι συνθήκες απέτρεπαν την ανάπτυξη μαζικού κινήματος ερασιτεχνικής δημιουργίας.
Τα πράγματα, άρχισαν να αλλάζουν και να δημιουργούνται προϋποθέσεις ανάπτυξης μαζικού ερασιτεχνικού πολιτισμού, με την πτώση της χούντας το 1974, όταν αποκαταστάθηκαν δημοκρατικά δικαιώματα και καταργήθηκε ο έλεγχος των κοινωνικών φρονημάτων.
Αναπτύχθηκε τότε, ισχυρό διεκδικητικό κίνημα, που διεκδικούσε προοδευτικές αλλαγές σ' όλους τους τομείς της κοινωνικής οικονομικής και πολιτικής ζωής της χώρας. Το κίνημα αυτό επέδρασε καθοριστικά και στα πολιτιστικά δρώμενα και στην ερασιτεχνική δημιουργία.
Καθοριστικό ρόλο, έπαιξε η τότε νέα γενιά, η γενιά του Πολυτεχνείου που επί επτά χρόνια στο «γύψο» της χούντας, αναζητούσε ευκαιρίες γνήσιας και πραγματικής έκφρασης σ' όλα τα επίπεδα, μαζί και στο πολιτιστικό.
Οι ευκαιρίες αυτές παρουσιάστηκαν μετά την πτώση της χούντας και έτσι βγήκε ορμητικά στο προσκήνιο με δίψα για δημιουργία. Το πνεύμα της, σύντομα έγινε κυρίαρχο στην ελληνική κοινωνία.
Τα αποτελέσματα άρχισαν να γίνονται ευρύτερα ορατά γύρω στο 1980.
Ο εργασιακός χώρος του ΟΤΕ, δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Η γενιά του Πολυτεχνείου που μπήκε μαζικά στον ΟΤΕ, στα τέλη της δεκαετίας του 70, έφερε το «νέο άνεμο» τη νέα αντίληψη που άλλαξε το περιεχόμενο δράσης του συλλόγου μας. Σύντομα βέβαια το νέο πνεύμα επικράτησε σ' όλους τους εργαζόμενους στον ΟΤΕ και έτσι άρχισε η ανάπτυξη ενός προοδευτικού πολιτιστικού κινήματος με βάση την ερασιτεχνική δημιουργία.
Στον ΟΤΕ είχαμε έναν ακόμα παράγοντα που ευνόησε την εξέλιξη αυτή. Ήταν οι μορφωτικές και ψυχαγωγικές λέσχες, που υπήρχαν ήδη στους περισσότερους, αν όχι σε όλους τους νομούς της χώρας και οι οποίες μετατράπηκαν σε πολιτιστικά κέντρα.

Ποια ήταν η εξέλιξη του πολιτιστικού κινήματος στο χώρο του ΟΤΕ?

Σχεδόν όλη τη δεκαετία του 80,το κίνημα της ερασιτεχνικής δημιουργίας αναπτύσσονταν δυναμικά και έβαλε τη σφραγίδα του στον εργασιακό χώρο του ΟΤΕ, αλλά και ευρύτερα στην κοινωνία της εργασίας της πόλης μας, καθώς και στο πολιτιστικό της κίνημα.
psixogiopoulos-1-900Μέσα από τις ομάδες του, δραστηριοποιήθηκαν πολλοί άνθρωποι που επιθυμούσαν να εκφρασθούν μέσα από την τέχνη.
Ουσιαστικά αυτό που βρίσκονταν στον πυρήνα του όλου κινήματος αλλαγής και το τροφοδοτούσε με ενέργεια, ήταν το πολιτικό κίνημα. H ελπίδα και η πίστη σε ευρύτερες προοδευτικές αλλαγές της κοινωνίας μας.
Γι' αυτό και όσο συντελούνταν τέτοιες αλλαγές, το ερασιτεχνικό πολιτιστικό κίνημα δυνάμωνε και διευρύνονταν.
Όμως το πολιτικό κίνημα της αλλαγής εξάντλησε τη δυναμική του. Δυστυχώς δεν ανανεώθηκε. Έδωσε ότι είχε να δώσει και οδηγήθηκε σε μαρασμό και εκφυλισμό.
Η απογοήτευση και το αρνητικό κλίμα είχαν αναπόφευκτες επιδράσεις, αλλά η ερασιτεχνική πολιτιστική δημιουργία των εργαζομένων στον ΟΤΕ άντεξε. Ουσιαστικά αποτέλεσε μία εστία αντίστασης, στην τάση εκφυλισμού των επιμέρους κινημάτων που επηρεάζονταν από το πολιτικό κίνημα της αλλαγής.
Πέρασε με διακυμάνσεις τη δεκαετία του 90. Ορισμένες ομάδες αδρανοποιήθηκαν, αλλά δεν έλλειψε η δημιουργία νέων και η αναβάθμιση κάποιων παλιών.

Σήμερα που διανύουμε περίοδο βαθειάς οικονομικής και κοινωνικής κρίσης , υπάρχει ικανοποιητική συμμετοχή στις δραστηριότητες του Πολιτιστικού σας Κέντρου?

Τα τελευταία χρόνια, άρχισε να εμφανίζεται τάση διεύρυνσης των δραστηριοτήτων μας. Νέες καλλιτεχνικές και αθλητικές ομάδες δημιουργήθηκαν σε διάφορους τομείς και ανασυστάθηκαν ορισμένες παλιές που είχαν αδρανοποιηθεί.

Η τάση αυτή εμφανίστηκε στο Πολιτιστικό μας, πριν από την κρίση. Με την κρίση διευρύνθηκε σημαντικά. Συνολικά, λειτουργούν στο χώρο μας πάνω από 15 ομάδες, οι οποίες είναι. Θεατρική, φωτογραφίας, παραδοσιακών χορών, λάτιν, Αργεντίνικου τάγκο, ζωγραφικής, καλλιτεχνικών κατασκευών, χορωδίας, θεωρίας μουσικής, λαϊκή ορχήστρα-κομπανία, εκμάθησης μουσικών οργάνων, ομάδα κρουστών, καρναβαλική, περιηγήσεων, καθώς και αθλητικές ομάδες (ποδοσφαίρου, μπάσκετ, πινγκ πονγκ, τένις, γιόγκα). 

psixogiopoulos-2-900

Στις ομάδες αυτές συμμετέχουν μόνο τα μέλη σας?

Βασική μας αρχή, είναι οι ομάδες μας να είναι ανοιχτές σε φίλους και γνωστούς, Εξαίρεση αποτελούν οι αθλητικές ομάδες, γιατί παίρνουν μέρος στα πρωταθλήματα επαγγελματικών τάξεων του Δήμου Πατρέων (ποδόσφαιρο, μπάσκετ) και επομένως δεν μπορούν να είναι ανοικτές σε τρίτους. Είμαστε κατά της κλειστής συντεχνιακής αντίληψης.
Απαραίτητη όμως προϋπόθεση για τη δημιουργία μιας ομάδας, είναι να ενδιαφερθεί ένας ελάχιστος αριθμός μελών του συλλόγου μας . Ο πρωταρχικός δηλαδή πυρήνας κάθε ομάδας, είναι μέλη του συλλόγου, όμως είναι ανοιχτές για να συμμετέχουν φίλοι και γνωστοί.

Πείτε μας δυο λόγια για τις δραστηριότητες που έχει το Πολιτιστικό σας Κέντρο τα τελευταία χρόνια?

Τα τελευταία χρόνια έχουμε καθιερώσει ετήσιες εκδηλώσεις που έχουν απήχηση όχι μόνο στην πόλη μας, αλλά στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοδυτικής Ελλάδας και σε μεγάλο μέρος της χώρας θα έλεγα, αφού συμμετέχουν σ' αυτές, καλλιτέχνες από την Πάτρα, από τη δυτική και την κεντρική Ελλάδα, καθώς και από την Αθήνα.
Οι εκδηλώσεις αυτές τείνουν να γίνουν θεσμός στα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης.
psixogiopoulos-3-900Ορισμένες από τις εκδηλώσεις μας είναι:
• Τριήμερο πολιτιστικών εκδηλώσεων
Οργανώνεται στο τέλος κάθε σαιζόν, δηλαδή το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιούνη. Εκεί όλες οι ομάδες του συλλόγου παρουσιάζουν τη δουλειά τους.
• Εαρινή παμπατραϊκή έκθεση τέχνης
Οργανώνεται κάθε Μάη, τα τελευταία χρόνια στα παλιά Δημοτικά λουτρά και περιλαμβάνει κυρίως ζωγραφική, γλυπτική, κεραμική και άλλες μορφές τέχνης. Συμμετέχουν παλιοί, αλλά και νέοι καλλιτέχνες από την Πάτρα και την ευρύτερη περιοχή.
• Σεμινάριο παραδοσιακών χορών
Οργανώνεται κάθε Οκτώβρη, στο Παραθεριστικό Κέντρο του ΟΠΑΚΕ-ΟΤΕ, στην Τέμενη Αιγίου . Είναι πανελλήνιας εμβέλειας, αφού συμμετέχουν χορευτές από διάφορες περιοχές της χώρας. Διδάσκουν κορυφαίοι δάσκαλοι-ερυνητές από το χώρο των παραδοσιακών χορών.
• Θεατρικές παραστάσεις
Η θεατρική μας ομάδα ανεβάζει ένα έργο κάθε χρόνο και το παρουσιάζει σε κάποιο από τα θέατρα της πόλης. Όμως εκτός από τα οργανωμένα θέατρα, δίνει παραστάσεις σε γειτονιές, σε εκδηλώσεις συλλόγων και άλλων φορέων, αλλά και περιοδεύει σε άλλες πόλεις.
• Δράσεις φωτογραφικής ομάδας
Η ομάδα φωτογραφίας, είναι από τις πλέον ανήσυχες ομάδες του συλλόγου, εμπλουτίζει και ανανεώνει συνεχώς τη δράση της, η οποία μέσω του διαδικτύου είναι πανελλαδικής εμβέλειας, ενώ από φέτος ξεπέρασε τα σύνορα της χώρας, αφού συνεργάζεται με αντίστοιχη ομάδα των τηλεπικοινωνιών της Κύπρου, για την οργάνωση διαγωνισμού και εκθέσεων. Στη δράση της περιλαμβάνονται μαθήματα, διαγωνισμοί, εκθέσεις, παρουσίαση του έργου σπουδαίων φωτογράφων, φωτοπερίπατοι κ.λ.π.
• Καρναβαλική ομάδα,
Έχει σταθερή συμμετοχή στον κρυμμένο θησαυρό και τις παρελάσεις του πατρινού καρναβαλιού με πολλές διακρίσεις και βραβεία.
• Περιηγήσεις-εκδρομές
Οι περιηγήσεις μας γίνονται μια φορά το μήνα, με στόχο να γνωρίσουμε καλύτερα τον τόπο μας μέσα από συγκεκριμένες διαδρομές, παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και συγκεντρώνουν το δικό τους κοινό. Ζωηρό ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι εκδρομές μας που συνήθως τις συνδυάζουμε με γνώση για την περιοχή που επισκεπτόμαστε, αλλά και διασκέδαση.
• Κομπανία, χορωδία
Η κομπανία μας, εμφανίζεται σε εκδηλώσεις του συλλόγου μας και άλλων φορέων, το ίδιο και η χορωδία μας.
Με δυο λόγια, τα τελευταία χρόνια οι δραστηριότητες και οι εκδηλώσεις μας διευρύνονται συνεχώς, έχουν μεγάλη συμμετοχή κοινού και κατά γενική ομολογία διακρίνονται από ικανοποιητικό, ως υψηλό επίπεδο . Πάντα προσπαθούμε για το καλύτερο και ολοένα και ανεβάζουμε τον πήχη.

                                 

Πως ερμηνεύετε τη μαζική συμμετοχή του κόσμου στα πολιτιστικά δρώμενα και μάλιστα σε περίοδο κρίσης? Ποια είναι τα αίτια που ωθούν τόσο μαζικά τους ανθρώπους στον ερασιτεχνικό πολιτισμό?

Αν τη δεκαετία του 80, βαθύτερα αίτια ήταν ο αγώνας για βελτίωση της κοινωνικής και οικονομικής ζωής του τόπου, η ελπίδα και ο ενθουσιασμός που δημιούργησε το κίνημα της αλλαγής, σήμερα ο ερασιτεχνικός πολιτισμός, λειτουργεί σαν καταφύγιο, σαν αποκούμπι. Με τόσες απογοητεύσεις που παίρνουν σήμερα οι άνθρωποι, η ενασχόληση με κάτι γνήσιο και θετικό τους δίνει οξυγόνο, κουράγιο και δύναμη «να σταθούν στα πόδια τους», «να μην το βάλουν κάτω».
Ουσιαστικά αντιστέκονται, αρνούνται να αφεθούν στην απογοήτευση και την κατάθλιψη που οδηγούν οι θυελλώδεις οικονομικές και κοινωνικές ανατροπές, της κυρίαρχης πολιτικής.
Στο βάθος της ψυχής τους παραμένει η ελπίδα ότι τα πράγματα θ' αλλάξουν και πάλι, προς το καλλίτερο.
Λένε πως η ελπίδα πεθαίνει τελευταία.

Ο ερασιτεχνικός πολιτισμός είναι εδώ, για να μην πεθάνει ποτέ!

Ηλίας Ψυχογιόπουλος
Πρόεδρος ΔΣ Πολιτιστικού Κέντρου
Εργαζομένων ΟΤΕ Πάτρας- Αχαΐας

Δημοσκόπηση

Είναι έμφυτη η ανθρώπινη επιθετικότητα;

 

Ημερολόγιο Άρθρων

Νοέμβριος 2017
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Τρίτη, 21 Νοεμ. 2017 - 21:35:59
 

Newsletter

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΣυνέντευξη με τον πρόεδρο του Π.Κ.Ε. ΟΤΕ Πάτρας Ηλία Ψυχογιόπουλο Top of Page