Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΣυνέντευξη με τον μουσικό Νίκο Παραουλάκη

Συνέντευξη με τον μουσικό Νίκο Παραουλάκη

Nikos Paraoulakis By Athina Paraoulakiαπό την Σοφία Μερτή - - "Ιστορίες από το φως και το σκοτάδι". Η μουσική τον γοήτευε από μικρό παιδί, είναι ο δικός του δρόμος ζωής. Ο Νίκος Παραουλάκης τον ακολουθεί πιστά ως μουσικός εδώ και 15 χρόνια,

μετρώντας συνεργασίες με τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της εγχώριας μουσικής σκηνής, μεταξύ των οποίων ο Σωκράτης Μάλαμας, ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, η Χαρούλα Αλεξίου, ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, ο Διονύσης Τσακνής και η Ελένη Βιτάλη. Όμως, ήρθε η ώρα να τον γνωρίσουμε και ως συνθέτη. Ο πρώτος προσωπικός του δίσκος με τίτλο "Από το φως και το σκοτάδι" σε στίχους του Δημήτρη Παπαχαραλάμπους μόλις κυκλοφόρησε και το τραγούδι "Πιο πολύ", που ερμηνεύει ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, εμφανίζεται στις playlists των ραδιοφώνων.

Το independent τον συνάντησε διαδικτυακά και τον "ανέκρινε" για την πρώτη του δισκογραφική δουλειά, τις συνεργασίες, τον ρόλο της μουσικής στην ζωή του, αλλά και για το πως νιώθει ως νέος δημιουργός και πολίτης στην Ελλάδα του σήμερα.

Πότε, πως και γιατί ξεκίνησες να ασχολείσαι με τη μουσική;
Η μουσική ήταν κάτι που από μικρό παιδί με μάγευε. Θυμάμαι, όταν πηγαίναμε με τους γονείς μου σε γάμους και γλέντια στην Κρήτη, να κάθομαι πάντα μπροστά μπροστά και να κοιτάω τους μουσικούς! Τότε η μάνα μου με πήγε σε μια παιδική χορωδία και έκανα και λίγους μήνες κιθάρα και αρμόνιο στο ωδείο της Ιεράπετρας. Σταμάτησα για κάποια χρόνια, λόγω έλλειψης δασκάλων. Στην επανάσταση της εφηβείας, στα 15 μου χρόνια, αποφάσισα ότι η μουσική είναι πολύ σημαντική για εμένα. Μόλις τέλειωσε το σχολείο, ανέβηκα στην Αθήνα και προσπάθησα να μάθω. Ήμουν πολύ τυχερός, γιατί είχα δασκάλους σπουδαίους μουσικούς, όπως ο Χάρης Λαμπράκης, ο Omer Erdogdular, ο Θανάσης Κουμεντέρης, ο Γιώτης Σαμαράς, ο Παναγιώτης Αδάμ, ο Βασίλης Φόστερ και ο Ιωσήφ Παπαδάτος.

Ποιες ήταν οι πιο ενδιαφέρουσες συνεργασίες που έκανες στα χρόνια που είσαι στο χώρο της μουσικής;
Είχα πολλές συνεργασίες και είναι αλήθεια ότι κάθε μία μου προσέφερε πολύτιμες εμπειρίες και γνώσεις. Μια πολύ σημαντική συνεργασία είναι με τον Σωκράτη Μάλαμα, μέσα στην οποία κυριολεκτικά μεγάλωσα, μια συνεργασία που κοντεύει 13 χρόνια. Επίσης, η συνεργασία με τον Αλκίνοο Ιωαννίδη ήταν σημαντική για εμένα και πραγματικά πολύ γόνιμη η σύμπραξη με μουσικούς, όπως ο Αντώνης Απέργης, ο Haig Yazdjian, ο Κώστας Θεοδώρου, ο Θύμιος Ατζακάς, ο Γιώργος Παυλάκος, ο Baris Bal, o Cihan Turkoglu κ.ά. Γενικά αισθάνομαι πολύ τυχερός που είχα τόσο σπουδαίους δασκάλους και συνεργάτες.

Nikos Paraoulakis By Athina Paraoulaki-2Έχεις συνεργαστεί ως μουσικός επί σκηνής, αλλά και δισκογραφικά με μερικούς από τους πιο σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες. Ωστόσο το «Από το φως και το σκοτάδι» είναι ο πρώτος προσωπικός δίσκος, στον οποίο υπογράφεις εξολοκλήρου τη μουσική. Γιατί τώρα;
Συνθετικές απόπειρες έκανα και παλαιότερα, αλλά ποτέ δεν είχα το θάρρος ή την ανάγκη να τις υποστηρίξω. Που και που ανέβαζα κάποιο ορχηστρικό κομμάτι μου, ηχογραφημένο πρόχειρα στο myspace music και η ανάγκη μου για επικοινωνία τελείωνε εκεί. Ακόμη και αυτός ο δίσκος άργησε να βρει τον δρόμο του. Τα περισσότερα τραγούδια του είναι γραμμένα από το 2011. Αν και μας άρεσαν με τον Δημήτρη, ίσως από έλλειψη αυτοπεποίθησης, δεν ήμασταν σίγουροι ότι ήταν ανάγκη να γίνουν δίσκος. Από τότε πέρασε κοντά ένας χρόνος. Ξανακούγοντας τα, μετά από καιρό, διαπιστώσαμε ότι συνέχιζαν να μας αρέσουν και μάλιστα πιο πολύ. Εκεί πάρθηκε η τελική απόφαση.

Η σχέση σου με τον Δημήτρη Παπαχαραλάμπους πως προέκυψε και τι είναι αυτό που σας οδήγησε να συνεργαστείτε;
Με τον Δημήτρη γνωριστήκαμε μέσω του Σωκράτη Μάλαμα, ο οποίος είχε ήδη συνεργαστεί μαζί του σε κάποια τραγούδια. Ο Σωκράτης είχε ακούσει μουσική μου και πρότεινε να μου φέρει «καλούς» στίχους να δουλέψω. Μου έδωσε, λοιπόν, ένα ντοσιέ με στίχους του Δημήτρη και έτσι έγινε η αρχή. Οι στίχοι του με συγκίνησαν. Με τον Δημήτρη γνωριστήκαμε μετά από κάποιους μήνες, αφότου πια είχαν γραφτεί σε πρώιμη μορφή τα αρκετά από τα τραγούδια του δίσκου. Του άρεσαν οι μουσικές και φτιάξαμε και άλλα τραγούδια. Είμαι πολύ χαρούμενος που γνώρισα ένα τόσο εξαιρετικό στιχουργό και φίλο.

Πρόκειται για έναν πολυσυλλεκτικό δίσκο, που μπορεί να καλύψει σχεδόν όλα τα γούστα. Από έντεχνα με τις φωνές του Αλκίνοου Ιωαννίδη, του Απόστολου Ρίζου και του Φώτη Σιώτα έως λαϊκά με την Ζωή Βεργάκη και την Μαρία Φασουλάκη, αλλά και τραγούδια με έντονο το κρητικό στοιχείο, που ερμηνεύουν ο Μανώλης Λιδάκης και η Μαρία Κώτη. Γιατί επέλεξες να έχεις διαφορετικού ύφους τραγούδια με δέκα διαφορετικούς ερμηνευτές;
Για εμένα η πολυσυμμετοχικότητα είχε νόημα μόνο αν ο κάθε ερμηνευτής είχε το δικό του τραγούδι, που να μην μοιάζει σε ύφος με τα άλλα του δίσκου. Γενικά νομίζω ότι το κάθε τραγούδι πρέπει να αντιμετωπίζεται αυτόνομα, είναι από μόνο του ένας διαφορετικός κόσμος. Είναι σαν τα παιδιά, μπορεί να έχουν τους ίδιους γονείς, αλλά το καθένα έχει την δικιά του αυτόνομη ζωή και τον δικό του ιδιαίτερο χαρακτήρα. Στην τελική επιλογή των τραγουδιών για τον δίσκο θεωρήσαμε θετικό παράγοντα την ποικιλομορφία στο ύφος, έτσι ώστε μια ακρόαση ολόκληρου του δίσκου να μην κουράζει.

Nikos Paraoulakis By Athina Paraoulaki-1Ακούγοντας τη μουσική σου καταλαβαίνει κανείς ότι έχεις έντονες επιρροές από την ελληνική παράδοση. Ποια είναι η σχέση σου με την παραδοσιακή μουσική;
Με την παραδοσιακή μουσική συνδέεται κάποιος πρώτα απ' όλα βιωματικά, με το άκουσμα δηλαδή. Μεγάλωσα στην Κρήτη με τα ακούσματα της μουσικής του τόπου. Αργότερα, ανακάλυψα πολλές μουσικές από την παράδοση της Ελλάδας, αλλά και άλλων χωρών, που με συγκινούν και μου βγάζουν κάτι οικείο, για κάποιο λόγο που δεν γνωρίζω. Στην πορεία μέσω του νέυ -ένα παραδοσιακό όργανο της Ανατολής- ασχολήθηκα πιο πρακτικά με παραδοσιακές μουσικές της Ελλάδας και της Ανατολικής Μεσογείου.

Στην σημερινή Ελλάδα του «κοινωνικού πανικού» επιβιώνει ένας δημιουργός; Υπάρχουν οι δυνατότητες να επικοινωνήσει την τέχνη του;
Τα πράγματα στην Ελλάδα είναι πια πολύ δύσκολα στον οικονομικό τομέα. Καλλιτέχνες και δημιουργοί δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα. Όμως, μέσα στην μαυρίλα αυτή, τουλάχιστον, υπάρχει μεγάλη ανάγκη για έκφραση και επικοινωνία. Ευτυχώς, κάποιοι αγαπάνε τις τέχνες και συντηρούν με νύχια και με δόντια μικρούς χώρους, όπου μπορούν κοινό και καλλιτέχνες να συναντηθούν. Όσο υπάρχει κόσμος που ψάχνει και πηγαίνει σε μία παράσταση ή μια έκθεση χωρίς να το μάθει από την τηλεόραση, υπάρχει ελπίδα.

Πως επηρέασε η διάδοση του Internet τη μουσική βιομηχανία και τους καλλιτέχνες τα τελευταία χρόνια; Είναι σύμμαχος ή εχθρός για τους νέους καλλιτέχνες;
Με το Internet μας ανοίχτηκε ένας θαυμαστός κόσμος με μια φοβερή δυνατότητα επικοινωνίας! Μέσω του Internet μπορεί κάποιος να παρουσιάσει την δουλειά του ή να γνωρίσει δουλειές καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο. Στην μουσική βιομηχανία όμως, ενώ δόθηκε η δυνατότητα φτηνής διαφήμισης και ψηφιακής πώλησης ενός δίσκου άμεσα - ακόμα κι αν βρίσκεσαι στην άλλη άκρη του κόσμου- έκανε μεγάλη ζημιά εξαιτίας της πειρατείας. Στο Internet μπορεί κάποιος να βρει πειρατικά την μουσική που θέλει και δεν θα χρειαστεί να αγοράσει τον δίσκο. Αποτέλεσμα... να μην πουλάνε πια οι δίσκοι και πολύ λίγες προσπάθειες να στηρίζονται πλέον από την μουσική βιομηχανία. Όμως, για να βρει κάποιος τον δίσκο που του αρέσει κάνοντας την βόλτα του σε ένα δισκοπωλείο πρέπει να στηρίξουμε την μουσική βιομηχανία. Γενικά, το Internet, είναι, σίγουρα, σύμμαχος για τους νέους καλλιτέχνες. Είναι ένας τρόπος για να προβάλλουν ή και σε κάποιες περιπτώσεις να εμπορευτούν χωρίς μεσάζοντες άμεσα την δουλειά τους. Μπορούμε πλέον να διοργανώσουμε μια μικρή συναυλία χωρίς να κολλήσουμε ούτε μία αφίσα.

Ποιο θεωρείς το σημαντικότερο πρόβλημα της σημερινής ελληνικής κοινωνίας;
Πιστεύω ξεκάθαρα πια ότι είναι η έλλειψη αλληλεγγύης και συνεργατικότητας. Δεν θέλουμε να καταλάβουμε ότι το καλό του συνανθρώπου μας είναι και το δικό μας καλό. Συνήθως εξαντλούμε την αγάπη μας σε πολύ στενά οικογενειακά όρια.

Τα τελευταία χρόνια όλοι φωνάζουμε και όλοι διαμαρτυρόμαστε για τα δεινά που ζούμε. Ο καθένας, από την δική του οπτική, θεωρεί δικαίως ή αδίκως ότι είναι το θύμα της σημερινής κατάστασης. Υπάρχει ευθύνη στην μεριά του θύματος, δηλαδή των πολιτών;
Φυσικά και υπάρχει ευθύνη απ' την πλευρά των πολιτών, που δεν πράττουν δίκαια ως κοινωνικά όντα. Έχουν μεγάλη ευθύνη οι άνθρωποι που λειτούργησαν και εξακολουθούν να λειτουργούν συντηρητικά και με βάση τα «συμφέροντα τους», άνθρωποι που δεν θέλουν ή δεν μπορούν να διακρίνουν την αλήθεια, να ονειρευτούν κάτι πέρα από αυτά που βλέπουν στην τηλεόραση. Οι «νοικοκυραίοι», που ψηφίζουν τα ίδια και τα ίδια (και ας διαμαρτύρονται) και παίρνουν τους υπόλοιπους στον λαιμό τους. Σε καμία περίπτωση, όμως, η ευθύνη του θύτη δεν είναι ίδια με του θύματος. Κάποιοι, εξαπατώντας τον λαό ως προς το ποιο είναι το πραγματικό του όφελος, βρίσκονται στις θέσεις διαχείρισης, λεηλατώντας, ξεπουλώντας, καταστρέφοντας τον τόπο μας και τους ανθρώπους του.

Έφυγες από την Ιεράπετρα και έρθεις στην Αθήνα, ώστε να μπορέσεις να σπουδάσεις κλασική κιθάρα. Ένα παιδί που ζει στην επαρχία δεν έχει τη δυνατότητα να μάθει μουσική και να ασχοληθεί με αυτή, παραμένοντας στον τόπο που μεγάλωσε;
Την εποχή που ανέβηκα στην Αθήνα δεν υπήρχε η δυνατότητα στον τόπο μου να κάνω σπουδές μουσικής. Σήμερα παρόλο που και τα ωδεία περνάνε μεγάλη οικονομική κρίση, στην επαρχία τα πράγματα είναι καλύτερα από ότι παλιότερα. Υπάρχουν φωτεινά παραδείγματα, όπως αυτό του Ross Daly, που δημιούργησε σε ένα μικρό χωριό της Κρήτης μια σχολή - σταυροδρόμι για μουσικούς από όλο τον κόσμο, όπου συναντιούνται μαθητές και δάσκαλοι από κάθε άκρη της γης. Όμως, παρόλο που τώρα είναι πιο εύκολο να βρεις έναν δάσκαλο στον τόπο σου, υπάρχουν ακόμα πράγματα που είναι δύσκολο να τα προσεγγίσεις. Οι μεγάλες πόλεις λειτουργούν περισσότερο σαν κομβικά σημεία, όπου κάποιος μπορεί να βρει κόσμο με κοινά ενδιαφέροντα, να δει τις συναυλίες που θα τον εμπνεύσουν και να έχει ευκολότερη πρόσβαση σε νέες αναζητήσεις. Φυσικά, για να μάθει κάποιος την παραδοσιακή μουσική του το πιο γόνιμο μέρος είναι ο τόπος του.

Τι θα έλεγες στους νέους που θα θέλουν να ασχοληθούν επαγγελματικά με τη μουσική στην χώρα μας, κρίνοντας με την προσωπική σου εμπειρία;
Η επαγγελματική ενασχόληση με την μουσική είναι καλό να προκύπτει και όχι να σχεδιάζεται, γιατί ποτέ τα σχέδια μας δεν βγαίνουν όπως τα κάναμε. Επίσης, θα τους έλεγα να δίνονται ολοκληρωτικά, χωρίς φόβο και σκέψεις, στον έρωτα τους, την μουσική, και να παίζουν μουσική σε κάθε ευκαιρία και μπροστά σε κόσμο. Όμως, μιας και τα πράγματα εδώ δεν πάνε καθόλου καλά οικονομικά, δεν είναι κακό αν κάποιος έχει στον νου του και μια δεύτερη δουλεία.

Ποια είναι τα σχέδια σου για το φετινό καλοκαίρι; Ετοιμάζεις κάποιες εμφανίσεις με νέα projects;
Είναι ακόμα ανοιχτά τα σχέδια για φέτος το καλοκαίρι. Θα συμμετέχω στις συναυλίες του Σωκράτη Μάλαμα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Πιθανώς θα είμαι σε κάποια σεμινάρια για το νέυ και θα επισκεφτώ τον τόπο μου για ξεκούραση και πρόβες για κάποιες ιδέες που ετοιμάζουμε με φίλους μουσικούς.

"Πιο πολύ" - Αλκίνοος Ιωαννίδης: 

Info
"Από το φως και το σκοτάδι" κυκλοφορεί από την MLK σε όλα τα δισκοπωλεία και στις ψηφιακές πλατφόρμες iTunes και emusic.

https://itunes.apple.com/gr/album/apo-to-fos-to-skotadi/id879001780
http://www.emusic.com/album/nikos-paraoulakis/apo-to-fos-to-skotadi/14959922/

Φωτογραφίες: Αθηνά Παραουλάκη

Δημοσκόπηση

Είναι έμφυτη η ανθρώπινη επιθετικότητα;

 

Ημερολόγιο Άρθρων

Νοέμβριος 2017
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Τετάρτη, 22 Νοεμ. 2017 - 22:31:45
 

Newsletter

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΣυνέντευξη με τον μουσικό Νίκο Παραουλάκη Top of Page