Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

In Between

AddThis Social Bookmark Button

in-betweenΗ συνέντευξη είναι μια συνομιλία μεταξύ του Στέλιου Ντεξή (Λέκτορα με εξειδίκευση στις Ψηφιακές Μορφές Τέχνης, στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ), της Μυρτώς Βουνάτσου (Εργαστηριακό Συνεργάτη με εξειδίκευση στις Ψηφιακές Μορφές Τέχνης στο Τμήμα Φωτογραφίας & Οπτικοακουστικών Τεχνών του ΤΕΙ Αθήνας) και της Βασιλικής Αθηνάς Βαγενού, Ιστορικό Τέχνης και Σύμβουλο Επιμέλειας στο In Between project .

Τι είναι το In Between project και ποιοι συμμετέχουν;
Σ.Ν: Είναι ένα ερευνητικό project και μια εικαστική συνεργασία τριών Πανεπιστημίων και ενός ιδιωτικού φορέα με τελικό αποτέλεσμα μια έκθεση.
Συμμετέχουν δευτεροετείς και τριτοετείς φοιτητές από το Εργαστήριο Φωτογραφίας του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ, από δύο Εργαστήρια Βίντεο του Τμήματος Φωτογραφίας & Οπτικοακουστικών Τεχνών του ΤΕΙ Αθήνας, από το Εργαστήριο Πολυμέσων του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών Φλώρινας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, και ερασιτέχνες, λάτρεις της φωτογραφίας από το Metapolis, έναν χώρο Φωτογραφίας, Τέχνης & Πολιτισμού.

Έχει ξαναγίνει συνεργασία με αυτούς τους τέσσερεις φορείς;

Σ.Ν.: Γνωριζόμασταν όλοι μεταξύ μας και με κάποιους από αυτούς είχαμε και επαγγελματικές σχέσεις. Όμως ούτε ως φορείς είχαμε μέχρι σήμερα συνεργαστεί, αλλά ούτε και με την Βασιλική είχαμε κάνει κάτι ανάλογο.

InBetween-800Με ποια διαδικασία οργανώθηκε και εξελίχτηκε το project ;

Μ.Β: Από καιρό σκεφτόμασταν να οργανώσουμε κάτι μεταξύ του εργαστηρίου του Στέλιου και το δικό μου στο ΤΕΙ, γιατί έχουμε αντίστοιχο γνωστικό αντικείμενο και δουλεύουμε πάνω στην Video Art και στην Φωτογραφία. Έτσι σκεφτήκαμε να βρούμε ένα κοινό θέμα, όπου τα εργαστήρια μας θα δούλευαν όλη την χρονιά πάνω σε αυτό. Ο καθηγητής Γιώργος Κατσάγγελος από το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ και ο καθηγητής Γρηγόρης Βλασσάς από το Τμήμα Φωτογραφίας & Οπτικοακουστικών Τεχνών του ΤΕΙ Αθήνας, δέχτηκαν την πρόταση με μεγάλο ενθουσιασμό και έτσι αρχίσαμε να υλοποιούμε το project. Πολύ σύντομα ενεργοποιήσαμε και βρήκαμε άμεση ανταπόκριση από το Εργαστήριο Πολυμέσων της Καλών Τεχνών της Φλώρινας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. στο οποίο είναι υπεύθυνος ο καθηγητής Βασίλης Μπούζας και ο Εικαστικός Γιώργος Δρόσος αλλά και από τον χώρο Τέχνης Metapolis στο οποίο είναι υπεύθυνοι ο Γιάννης Γιαννακόπουλος (Φωτογράφος, Φωτοειδησεογράφος) και ο Κώστας Κουρτίδης (Φωτογράφος). Οι τελευταίοι αποφάσισαν- εκτός της συνεργασίας μας-, να μας διαθέσουν τον εκθεσιακό τους χώρο στο κέντρο της Αθήνας, στην Αιόλου, και να βρουν και άλλους χώρους, για να μπορέσει να στεγαστεί ένας μεγάλος αριθμός έργων. Παράλληλα ζητήσαμε και την συνδρομή της Βασιλικής στην επιμέλεια της Έκθεσης. Συντάχτηκε κείμενο και ενημερωτικό υλικό, με φωτογραφίες και σκέψεις πάνω στο θέμα, το οποίο μοιράστηκε σε όλους τους φορείς, ενώ ταυτόχρονα πραγματοποιήθηκαν διαλέξεις και προβολές που σχετίζονταν με την προβληματική του θέματος.
Όταν κατατέθηκαν τα έργα, οργανώσαμε επιτροπές που επέλεξαν τα πιο ολοκληρωμένα από άποψη περιεχομένου και τεχνικής από κάθε εργαστήριο και η Βασιλική μας βοήθησε να οργανώσουμε τα έργα βίντεο αλλά και τις φωτογραφίες ώστε μεταξύ τους να αναπτύξουν έναν δημιουργικό διάλογο.

Γιατί επιλέχτηκαν αυτές οι μορφές τέχνης, βίντεο και φωτογραφία;
Σ.Ν: Τα τελευταία χρόνια με την εξέλιξη της τεχνολογίας η χρήση και επεξεργασία της ψηφιακής εικόνας και του βίντεο έγινε προσιτή στο ευρύ κοινό, ενώ ανάλογα μαθήματα διδάσκονται (είτε σαν μεμονωμένα μαθήματα είτε σαν κατεύθυνση) σε διάφορα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και φυσικά στις Σχολές Καλών Τεχνών και το ΤΕΙ Φωτογραφίας. Γι' αυτό υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός νέων δημιουργών που χρησιμοποιούν την φωτογραφία και το βίντεο ως αυτόνομο μέσο έκφρασης αλλά και ως εικαστική εμπειρία και από εκεί αντλούμε το "υλικό" μας. Ταυτόχρονα όλοι οι συμμετέχοντες στο project είτε διδάσκουν το συγκεκριμένο αντικείμενο, είτε το προσωπικό καλλιτεχνικό τους έργο σχετίζεται με το αντικείμενο.

Μ.Β. Έχω την γνώμη ότι η φωτογραφία είναι το "σημείο", όσον αφορά την ανάγνωση της και την διαχείριση του χρόνου, ενώ το βίντεο είναι η "γραμμή", έχει το χρόνο, την αφήγηση, την διαδοχή των εικόνων, που όμως από την ίδια την φύση της το μέσο, εν τέλει αποτελείται από πολλά τέτοια σημεία. Και είναι ένας ακόμα λόγος που η φωτογραφία και το βίντεο έχουν σχέση και συνάφεια μεταξύ τους.

Β.Β: Νομίζω παρουσιάζει ενδιαφέρον και η «εσωτερική» σύνδεση των δύο αυτών μέσων ως μορφές τέχνης ενός ενδιάμεσου χώρου, με το ίδιο το θέμα της έκθεσης: το εικαστικό βίντεο ως κινούμενη εικόνα «μεταναστεύει» από τις κινηματογραφικές αίθουσες στις γκαλερί, τα μουσεία και τους άλλους χώρους παρουσίασης τέχνης και η φωτογραφία, έχοντας κατακτήσει τη «νομιμοποίηση» της ως μορφή τέχνης μετά την «πάλη» της με τη ζωγραφική, στέκει ως ιστορικός εκπρόσωπος ενός χώρου μετάβασης προς τη μοντέρνα εποχή, στην οποία συνέβαλε και η ανακάλυψη της φωτογραφίας τον 19ο αιώνα.

                                    

Πως επιλέχθηκε το θέμα και ποια η σχέση του με τη εποχή που διανύουμε;

Μ.Β: Το In between είναι ένα θέμα ανοιχτό με πολλές και διαφορετικές μεταφράσεις για τους καλλιτέχνες, είτε αυτοί είναι πιο νέοι όπως οι δευτεροετής φοιτητές μας, είτε είναι μεγαλύτεροι σε ηλικία όπως εκείνοι του Metapolis. Το επιλέξαμε γιατί αφενός σκεφτήκαμε ότι ζούμε σε μια κομβική στιγμή που αλλάζει ο κόσμος γύρω μας και αφετέρου ότι όταν είσαι στο «ενδιάμεσο» έχεις μια ευρύτερη οπτική, πιθανόν να είσαι σε πλεονεκτική θέση θέασης, γιατί δεν έχεις επιλέξει συγκεκριμένη θέση στο χώρο, στον χώρο, στην πολιτική, γενικότερα στα θέματα που σε απασχολούν.

Σ.Ν. Μην ξεχνάμε ότι μια πρώτη αναδρομή στην ιστορία της τέχνης μας δείχνει ότι σε περιόδους κρίσεων παρατηρείται μια πολιτιστική έκρηξη . Πολλά σημαντικά πρωτοποριακά κινήματα (ντανταϊσμός, κοινωνικός ρεαλισμός) εμφανίστηκαν σε εποχές οικονομικών κρίσεων και πόλεμων. Οι καλλιτέχνες με όπλο την τέχνη τους, αναλαμβάνουν ένα κοινωνικοπολιτικό και καταγγελτικό ρόλο. Μέσα από την συλλογικότητα δημιουργούνται νέες δυναμικές και πραγματικότητες. Φυσικά η ραγδαία εξέλιξη των τεχνολογικών κατακτήσεων, δίνει μια μεγάλη ώθηση στην επίτευξη και προβολή των πολιτιστικών δράσεων.

Β.Β: Για λόγους τοπικούς και χρονικούς, το θέμα του ενδιάμεσου χώρου και χρόνου, ούτως ή άλλως ανεξάντλητο και πολύπτυχο ως έννοια, είναι ιδιαίτερα επίκαιρο την εποχή της κρίσης στην Ελλάδα. Η αίσθηση οτι αυτή τη στιγμή ζούμε μια μεταβατική περίοδο, αν θέλουμε βέβαια να κρίνουμε την κατάσταση μέσα από μια αισιόδοξη ματιά, κάνει ακόμα πιο έντονη την ιδέα ενός «πριν» και ενός «μετά». Η έκφραση των επιθυμιών, ιδεών και προσδοκιών των καλλιτέχνων, που στην συγκεκριμένη έκθεση πρόκειται για νέους ηλικιακά, αυτών δηλαδή που δημιουργούν με το βλέμμα στο μέλλον, γίνεται τώρα ακόμα πιο αναγκαία και σημαίνουσα.

Γενικότερα ποια νομίζετε ότι είναι η σχέση των καλλιτεχνών με την έννοια του ενδιάμεσου;

Β.Β: Ανέκαθεν οι καλλιτέχνες καλούνταν να δράσουν, να δημιουργήσουν και να ισορροπήσουν σε τέτοιους ενδιάμεσους χώρους, ανάμεσα στη φαντασία (τους) και την πραγματικότητα, το ορατό και το αόρατο, το συνειδητό και το ασυνείδητο. Είναι αυτοί που μέσα από πνευματικές και τεχνικές διεργασίες δημιουργούν, καθιστώντας το ανύπαρκτο υπαρκτό. Ακόμα και η κοινωνική τους θέση ιστορικά τους όριζε συχνά ως θεούς και περιθωριακούς ταυτόχρονα. Η ίδια τους η ζωή είναι μια μαεστρία στην ακροβασία. Οι πραγματικοί εργάτες της τέχνης είναι συνηθισμένοι σε κάθε μορφή κρίσης και είναι και αυτοί οι ίδιοι ενδιάμεσοι που φέρνουν με τη δουλειά τους τις μεγάλες αλλαγές προς την πρόοδο.

InBetween-1-800Πως εισέπραξαν οι φοιτητές το θέμα και γενικότερα τι πιστεύετε ότι αποκόμισαν από την διαδικασία; Ποια θέματα διερεύνησαν με αφορμή το In between;

Μ.Β: Ο αρχικός ενθουσιασμός για το θέμα διαδέχτηκε τον έντονο προβληματισμό και πολλοί από αυτούς το βρήκαν δύσκολο γιατί σαν έννοια έχει έναν αμφισημικό χαρακτήρα. Όμως έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι ανάλογα θέματα διερευνήθηκαν με τόσο διαφορετικούς τρόπους και είδαμε διαφορετικές προσεγγίσεις των καλλιτεχνών εξαιτίας της παιδείας τους και των ενδιαφερόντων τους. Ο διάλογος των έργων μεταξύ τους υπήρξε εξαιρετικά εποικοδομητικός. Επίσης για τους πιο νέους η διαδικασία του να «εκτίθενται» παρουσιάζοντας το έργο τους ήταν μια εμπειρία που πραγματικά τους ενθουσίασε.

Β.Β: Υπάρχουν κάποια συγκεκριμένα θέματα που αναδεικνύονται σε κλασικά στις προτιμήσεις των καλλιτέχνων και αυτό ισχύει και για τους καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση In Between: η μετακίνηση μέσα στο αστικό τοπίο, το ανθρώπινο σώμα ως μάλιστα το υπέρτατο όριο ανάμεσα στην ύπαρξη και την ανυπαρξία, το φυσικό περιβάλλον με τις προσθήκες των τεχνιτών επεμβάσεων του ανθρώπου, τις ανθρώπινες σχέσεις και καταστάσεις, αλλά και πιο εικαστικά θέματα όπως τα παιχνίδια με τη φόρμα, το φως και τη σκια, τα σχήματα.
Οι φοιτητές επεξεργάστηκαν το θέμα με διαφορετικούς τρόπους και με πλήρη ελευθερία και πέτυχαν την χρήση της τεχνολογίας ως εμπειρία μεταμόρφωσης για το θεατή. Χρησιμοποίησαν το πλεονέκτημα της ευρύτητας του, ώστε να το διερευνήσουν τόσο εννοιολογικά όσο και πρακτικά.

Ποια είναι η σημασία του ίδιου του θέματος για την Τέχνη;

Β.Β: Αρκεί να αναλογιστούμε τη θέση του ίδιου του έργου τέχνης ως ενδιάμεσο χώρο ανάμεσα στον καλλιτέχνη-δημιουργό του και το θεατή, ως δηλαδή το μέσο επικοινωνίας τους. Αλλά ακόμα και η απόσταση που διανύει το βλέμμα του θεατή προς το έργο είναι από τη μια ένας χώρος τοπικός, «μετρήσιμος», αλλά εμπεριέχει και την έννοια της πρόσληψης και της ερμηνείας του, γίνεται δηλαδή ένας χώρος συμβολικός, μεταφορικός, γεμάτος μηνύματα και ιδέες.

InBetween-2-800Πως βλέπετε το μέλλον αυτού του project ;

Σ.Ν Σίγουρα ένα project τέτοιου μεγέθους θα ευελπιστούσαμε όλοι να έχει και συνεχεία, όμως τις δύσκολες εποχές που παίρνει η δημόσια παιδεία μέσα από την αποδόμηση και την αυτοχρηματοδότηση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, το μέλλον παρόμοιων δράσεων φαντάζει πολύ δύσκολο χωρίς την αντίστοιχη κρατική υποστήριξη.

Μ.Β: Η υλοποίηση ενός τέτοιου project προϋποθέτει χρηματοδότηση και έναν σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό. Και ήδη για την υλοποίηση της αυτής της έκθεσης διατέθηκε από το ΤΕΙ κάποιος εξοπλισμός, αλλά ένα μεγάλο μέρος εξοπλισμού και χρηματοδότησης έγινε από προσωπικούς πόρους.

Β.Β: Συμφωνώ, ευεπλιστώ οτι θα υπάρξουν και επόμενες εκθέσεις μέσα από τη συνεργασία αυτή, αλλά και υπόστηριξη σε πρακτικό επίπεδο από χορηγούς για την υλοποίηση τους.

InBetween-3Για ποιους λόγους είναι σημαντικό να συνεχιστούν αυτές οι προσπάθειες και ποια η σημασία των συνεργασιών για την Τέχνη την εποχή που διανύουμε;

Σ.Ν.: Σε αυτή τη χρονική συγκυρία που είναι σημαδεμένη από την κρίση, με όλες τις εκφάνσεις της (πολιτική, οικονομική, κοινωνική) νομίζουμε ότι είναι μια ευκαιρία για νέες συνεργασίες και συλλογικότητες στο πεδίο της Τέχνης -και όχι μόνο. Και αυτό γιατί μπορεί να διακινήσει σκέψεις και συναισθήματα και σ΄αυτούς που παράγουν την τέχνη και σε αυτούς που την εισπράττουν. Όμως έτσι κι αλλιώς αυτή η λειτουργία είναι εγγενής στην Τέχνη. Το σημαντικό είναι ότι είναι ικανή να δημιουργήσει ένα υπόβαθρο αλληλεγγύης, υποδεικνύοντας την κοινή μας μοίρα μας, την θέση μας στο ενδιάμεσο. Δεν εννοώ ότι η Τέχνη είναι ικανή να μας βγάλει από τα πολιτικά οικονομικά ή άλλα αδιέξοδα. Απλά αν υπάρχει μια ελπίδα να αλλάξει οτιδήποτε, αυτή βρίσκεται στην "κοινότητα" με την έννοια που της δίνει ο καθηγητής κοινωνιολογίας Ζίγκμουντ Μπάουμαν. Τα εκπαιδευτικά Ιδρύματα αλλά και μεμονωμένα οι καλλιτέχνες, στην προσπάθεια τους να προστατευθούν από τις επιπτώσεις «αυτών των ανώνυμων δυνάμεων της εξουσίας», αλλά και των επιθέσεων που δέχονται (ιδιωτικοποιήσεις των ΑΕΙ, υποχρηματοδότηση, απαξίωση του έργου Τέχνης και των καλλιτεχνών σε μια κοινωνία προσανατολισμένη στο κέρδος κτλ) προσπαθούν να αντιδράσουν προσπαθώντας να οργανωθούν με αυτούς που έχουν κάποια κοινά θέματα να λύσουν, με όλους αυτούς με τους οποίους αντιλαμβάνονται από κοινού πως η βελτίωση μιας πραγματικότητας θα έχει θετικό αντίκτυπο σε όλους.
Μ.Β. Κάποτε σε μια συζήτηση με καλλιτέχνες και ιστορικούς τέχνης αναφέρθηκε ότι οι καλλιτέχνες και αυτοί που ασχολούνται με την τέχνη είναι μια «φυλή». Πρέπει να επικοινωνήσουμε λοιπόν με τα μέλη της φυλής μας και στην συνέχεια με τα μέλη των άλλων «φυλών». αν θέλουμε να επιτύχουμε μια μακροπρόθεση αλλαγή σκέψης και δράσης. Και μια καλή αρχή είναι να το δείξουμε με τις πράξεις μας (και όχι με λόγια) στους νέους ανθρώπους που τώρα μπαίνουν μέσα στην διαδικασίες και τις πρακτικές της Τέχνης. Είναι εκείνοι που ίσως μακροπρόθεσμα (δεν πιστεύω ότι εμείς θα το ζήσουμε) να καταφέρουν σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο αυτά που εμείς αδυνατούμε να πράξουμε στο εδώ και τώρα.
Β.Β: Η Τέχνη αποτελεί μια δύναμη παραγωγής που έχει μεγαλύτερη ισχύ στην κοινωνία από αυτή που φανταζόμαστε ή ελπίζουμε οτι έχει. Αυτό το γνωρίζουν καλά οι μεγάλοι διανοητές που έχουν αναλύσει τις παραμέτρους της σύγχρονης έννοιας της δύναμης όπως αυτή ασκείται σήμερα σε οικονομικό, κοινωνικό, τεχνολογικό και πολιτικό επίπεδο και του αντίθετου της, της μη-δύναμης, στην οποία φαινομενικά ανήκουν όλες οι υπόλοιπες, «παράπλευρες» δυνάμεις. Μια κριτική στάση απέναντι στην πραγματικότητα εμπεριέχεται ήδη στην εικαστική παραγωγή μέσα από τα ίδια τα θέματα-αντικείμενα της, αλλά πάει και πολλά βήματα πιο πέρα μέσα από την «άρνηση» της να εξυπηρετήσει τους σκοπούς του συστήματος που επιθυμεί να την ελέγξει και να την ενσωματώσει μέσα του. Αυτή η αντίσταση δεν είναι αφηρημένη, αλλά συντελείται από τους ίδιους τους καλλιτέχνες και τους φιλότεχνους. Οι συνεργασίες στην Τέχνη λειτουργούν καλύτερα, όταν λειτουργούν με τη συνείδηση της μεταμορφωτικής δύναμης της κατά νου.

«IN BETWEEN»
Έκθεση φωτογραφίας και βίντεο

Διάρκεια έκθεσης: 30 Μαΐου-14 Ιουνίου 2014
Χώρος Παρουσίασης: Metapolis, Αιόλου 48-50 & Κολοκοτρώνη, Αθήνα (Μετρό Μοναστηράκι)
Ώρες Λειτουργίας: Τρίτη-Παρασκευή 17.00-22.00, Σάββατο 11.00-22.00,
Κυριακή & Δευτέρα κλειστά.
( https://www.facebook.com/events/304736823028364/?context=create&source=49# )

Δημοσκόπηση

Με ποιον τρόπο ανταλλάσετε ευχές τις εορτές;

email/facebook κλπ - 12%
sms - 8%
τηλεφωνικά - 36%
ταχυδρομικά - 0%
διά ζώσης - 24%
Δεν ανταλλάσω ευχές - 20%

Συνολικές ψήφοι: 25
Η ψηφοφορία για αυτό το δημοψήφισμα έχει λήξει ενεργό: 23 Απρ 2017 - 18:02
 

Ημερολόγιο Άρθρων

Απρίλιος 2017
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Δευτέρα, 24 Απρ. 2017 - 01:32:07
 

Newsletter

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςIn Between Top of Page