Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΣυνέντευξη με την Δελίνα Βασιλειάδη, ζωγράφο

Συνέντευξη με την Δελίνα Βασιλειάδη, ζωγράφο

Delina-Vasiliadi-900Τι σκέψεις έχετε για το μέλλον και ποια είναι τα επόμενα βήματά σας;

  Αυτή τη στιγμή η προσοχή μου είναι εστιασμένη στην έκθεση ζωγραφικής μου Thesis-Antithesis η οποία θα παρουσιαστεί στις 29 Οκτωβρίου 2014 στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις Βρυξέλλες, αλλά και στην rock opera Alexander the Great η οποία θα ανεβεί στις 23 Οκτωβρίου στο ΚΘΒΕ σε σκηνοθεσία Γιάννη Βούρου – Κωνσταντίνου Αθυρίδη, όπου είμαι βοηθός σκηνοθέτη.

Αναφορικά με το μέλλον... πάντα ονειρεύομαι και σκέφτομαι σχετικά με το τι θα επιθυμούσα να κάνω, αλλά πιστεύω πως η ζωή έχει μεγαλύτερη φαντασία από εμένα. Προσπαθώ να αφήνω το Θεό, τη μοίρα... να με καθοδηγήσει.    Δουλεύω και δρω ασταμάτητα ώστε αν προκύψει κάποια πρόκληση να μπορέσω να αντεπεξέλθω. Έτσι έχω μάθει άλλωστε. Να είμαι εργάτης της Τέχνης. Να δουλεύω σκληρά, να αναμετριέμαι διαρκώς με το τελάρο, τη μπογιά, τα υλικά μου, τις εικόνες και τις σκέψεις με στόχο τελικά να δημιουργήσω κάτι που να με εκφράζει. Κάνω το ένα βήμα μετά το άλλο, χωρίς να σχεδιάζω και χωρίς να μπορώ να πω τι θα ακολουθήσει.

Delina-vasileiadi-1-900Σας επηρεάζουν οι σύγχρονες κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες, με ποιον τρόπο και σε ποιο βαθμό;

Ό,τι βλέπω, ό,τι ακούω και νιώθω, ό,τι βιώνω καθημερινά, ό,τι σκέφτομαι και ονειρεύομαι με επηρεάζει. Οι εικόνες, οι ήχοι, οι άνθρωποι... όλα αυτά ζυμώνονται μέσα μου και κάποια στιγμή εμφανίζονται ξαφνικά επάνω στον καμβά. Τα θέματά μου προκύπτουν από ό,τι με κινητοποιεί. Και είναι αδύνατο σε αυτές τις δύσκολες μέρες που περνά η πατρίδα μας, να μείνει κανείς αδιάφορος απέναντι στα προβλήματα. Είναι βέβαιο πως οι σύγχρονες συνθήκες έχουν βρει το δρόμο προς το τελάρο μου. Ωστόσο, προσπαθώ να μην επιτρέπω στον εαυτό μου να παρασυρθεί. Αρνούμαι να υποκύψω σε μια μίζερη θεώρηση των πραγμάτων και προσπαθώ να παραμείνω αισιόδοξη σχετικά με το μέλλον. Και νομίζω πως αυτό φαίνεται και στο έργο μου.

Delina-vasileiadi-2-900Πιστεύετε πως η Τέχνη έχει κάποια απάντηση στους σύγχρονους προβληματισμούς;

  Δεν πιστεύω πως η Τέχνη πρέπει να παρέχει απαντήσεις στους προβληματισμούς. Το ακριβώς αντίθετο μάλιστα. Θεωρώ πως στόχος της Τέχνης είναι να θέτει τα καίρια, τα σημαντικά, τα μεγάλα ερωτήματα με τέτοιο τρόπο ώστε να αναγκάζει το κοινό να αναζητήσει το ίδιο την απάντηση. Αναφορικά με το δικό μου έργο, επιθυμία μου είναι ο θεατής να βρίσκει κάτι δικό του, κάτι από τον δικό του εαυτό μέσα στις εικόνες μου και να γίνεται ο πίνακας το ερέθισμα για να μπει ο θεατής σε μια εσωτερική διαδικασία σκέψης και προσωπικής αναζήτησης ανατρέχοντας στα βιώματα της δικής του ζωής και της δικής του πραγματικότητας. Δε θέλω σε καμία περίπτωση να υποδείξω στο θεατή ενός έργου μου τι «πρέπει» να δει , να σκεφτεί ή να πιστέψει. Και γι' αυτό ακριβώς το λόγο όταν με ρωτούν «τι δείχνει, τι συμβολίζει αυτός ο πίνακας» δεν απαντώ. Αφήνω τον καθένα να σκεφτεί και να αποφασίσει μόνος του. Πάντα όμως, τελικά, το ζητούμενο, είναι η δουλειά μου να προκαλεί συναισθήματα.

Delina-vasileiadi-3-900Έχετε ήδη εκθέσει μια φορά στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή (στο Λουξεμβούργο) και σύντομα θα εκθέσετε ξανά στην Ευρωπαίκή Επιτροπή, αυτή τη φορά στις Βρυξέλλες. Ποιες είναι οι σκέψεις σας σχετικά με την Ευρώπη και την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα όργανά της;

  Γενικά πιστεύω στη δύναμη της ομάδας. Πιστεύω πως οι δυνατότητες της ομάδας είναι πολύ περισσότερες από τις δυνατότητες του ατόμου, και πως μια ομάδα μπορεί να καταφέρει περισσότερα, μπορεί να πάει πιο μακριά από ένα μεμονωμένο άτομο. Ωστόσο, θεωρώ πως δεν πρέπει σε καμία περίπτωση τα μέλη της ομάδας να χάσουν την ατομικότητά τους και πως σκοπός είναι και θα έπρεπε να είναι να μπορέσουν να διατηρηθούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε μέλους. Σε κάθε περίπτωση πάντως, σε κάθε κατάσταση, σε κάθε συνεργασία, υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης και εξέλιξης. Ούτε η ομάδα, ούτε τα μέλη πρέπει να εφησυχάζουν, αλλά διαρκώς να καταβάλλουν προσπάθειες για κάτι καλύτερο. Άλλωστε όταν μια ομάδα είναι δεμένη, γίνονται θαύματα.

Αν και εχετε κάνει σπουδές στα Χρηματοοικονομικά φοιτώντας στο τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, τελικά σας κέρδισε ολοκληρωτικά η Τέχνη. Τι ήταν αυτό που σας τράβηξε στο θέατρο και τα εικαστικά και διανύσατε μια τέτοια τεράστια απόσταση κάνοντας ένα τέτοιο άλμα;
Πώς προέκυψε η επιλογή σας για την έκθεση "Thesis-Antithesis"; Πώς νιώθετε γι' αυτό και ποιο μήνυμα θέλετε να περάσετε μέσα από τα έργα που θα εκτεθούν;

  Η αγάπη και το ενδιαφέρον μου για την Τέχνη και ειδικότερα για τη ζωγραφική ξεκίνησαν κυρίως από τη μητέρα μου, Λιζέττα Βασιλειάδη, η οποία είναι ζωγράφος. Το να τη βλέπω να δουλεύει και κοντά της να πειραματίζομαι, να μαθαίνω κι εγώ, είναι από τις πρώτες μου, και οφείλω να ομολογήσω, από τις πιο αγαπημένες μου αναμνήσεις. Θα μπορούσα να πω πως έμαθα να ζωγραφίζω προτού μάθω να γράφω. Η σχέση μου με την Τέχνη είναι άρρηκτη. Η Τέχνη με απογειώνει σε τροχιές περίεργες, με αναγκάζει σε περιπλάνηση. Χωρίς τη ζωγραφική δε θα μπορούσα να ζήσω. Είναι ο τρόπος έκφρασής μου. Ωστόσο, μέσα μου υπάρχουν αντιφατικά στοιχεία που προσπαθούν να ισορροπήσουν. Με ενδιαφέρουν πολλά πράγματα, αρκετά διαφορετικά μεταξύ τους. Κι αυτός είναι ένας λόγος για τον οποίο επέλεξα να σπουδάσω   Χρηματοοικονομική και Λογιστική στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Οι σπουδές οξύνουν την κρίση, την ορθή σκέψη, σου δίνουν «στέρεα γη» για να πατήσεις. Πιστεύω στη δύναμη της γνώσης. Πιστεύω στη δια βίου εκπαίδευση. Στο να ασχολείσαι με πολλά διαφορετικά μεταξύ τους αντικείμενα. Κι εμένα το να μαθαίνω διαρκώς νέα πράγματα από οποιοδήποτε γνωστικό πεδίο με ισορροπεί. Τα αντιφατικά στοιχεία που μέσα μου συγκρούονται δημιουργούν μοιραία εντάσεις, αγωνία και ανασφάλεια. Αυτήν ακριβώς τη φόρτιση προσπαθώ να διοχετεύσω στον καμβά μου και να δημιουργήσω τις εικόνες μου. Ίσως κάπως έτσι προέκυψε και η έκθεση Thesis – Antithesis. Από τις αντιθέσεις που υπάρχουν και συνυπάρχουν στη ζωή μου. «Στέρεα γη» και περιπλάνηση. Στοιχεία αντιφατικά. Η ζωγραφική είναι μοναχική ενώ το θέατρο απαιτεί συνεργασία με μια ομάδα. Άλλη μια αντίθεση... Πιστεύω πως κάθε πράξη έχει συνέπειες, κάθε δράση προκαλεί μια αντίδραση, κάθε θέση έχει την αντίθετή της... Thesis – Antithesis. Αναρωτιέμαι μήπως αυτός ο τίτλος να χαρακτηρίζει γενικότερα εμένα και τη ζωή μου κι όχι μόνο την έκθεσή μου στις Βρυξέλλες...

Το μήνυμα;

Απλότητα, εντιμότητα, απόκτηση ευαισθησίας και αγάπης για τον άνθρωπο, γενναιοδωρία, το να φοβάσαι μα να προχωράς, να είσαι ειλικρινής μ' αυτό που είσαι, με ό,τι νιώθεις και με ό,τι επιθυμείς να πεις...

Delina-vasileiadi-4-900Πείτε μας δυο λόγια για την τεχνική και τη δουλειά σας.

  Από μικρή έμαθα να χρησιμοποιώ όλα τα υλικά, λάδι, ακρυλικά, τέμπερες, πλαστικά, βερνίκια. Ωστόσο, έπειτα από πειραματισμούς χρόνων, κατέληξα σε μια δική μου τεχνική, όπου όλα τα υλικά συνδυάζονται με μια δική μου ιδιαίτερη μέθοδο. Το πιο σημαντικό όμως, είναι ο τρόπος με τον οποίο το υλικό, μετατρέπεται, μεταμορφώνεται σε ζωή. Κι αυτό επιτυγχάνεται μονάχα αν τολμήσεις και βάλεις την ψυχή σου στα μείγματα. Αν εκτεθείς. Αν ακυρώσεις την πανοπλία σου και αφεθείς ολοκληρωτικά ελεύθερος. Και εκτεθημένος. Τότε και μόνο τότε το χρώμα θα πάψει να είναι μπογιά και θα γίνει ζωή. Το χρώμα άλλωστε είναι ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία της δουλειάς μου. Μέσω της γλώσσας και των δυνατοτήτων του χρώματος απελευθερώνομαι, ξεπερνώ τα όρια μου, αιωρούμαι έξω και πέρα από τη λογική. Στο έργο μου εμπεριέχεται και το στοιχείο του τυχαίου. Το χρησιμοποιώ συνειδητά. Το επιδιώκω. Το αποτέλεσμα της δουλειάς μου οφείλεται άλλωστε σε κάποιο βαθμό και σε μια συσσώρευση τυχαίων συμβάντων. Η πάστα, για παράδειγμα, είναι τόσο εύπλαστη που ποτέ δεν γνωρίζεις εκ των προτέρων πως θα συμπεριφερθεί. Έχει μια δική της δυναμική. Πολλές φορές συμπεριφέρεται και δημιουργεί μόνη της αποτελέσματα πολύ καλύτερα απ' όσο εγώ θα μπορούσα να την οδηγήσω και να την αναγκάσω κατά κάποιο τρόπο να κάνει. Αυτό είναι το τυχαίο; Ίσως ναι, ίσως όμως και όχι. Υπάρχει, αυτό αποτελεί βεβαιότητα, μια επιλεκτική διαδικασία με την οποία κρατάς τελικά από το τυχαίο μόνο ένα μέρος. Αυτό που επιθυμείς, αυτό που σε εκφράζει και εκφράζει ταυτόχρονα όλα όσα θέλεις να πεις. Το μήνυμα.

Delina-vasileiadi-5-900Έχετε δηλώσει πως όταν ζωγραφίζετε δεν εστιάζετε στα αντικείμενα, αλλά στο συναίσθημα που αυτά σας προκαλούν. Ότι δε σας ενδιαφέρει η απεικόνιση της μορφής ή του αντικειμένου αλλά η εσωτερική αλήθεια. Μπορείτε να εξηγήσετε;

  Κατά τη διάρκεια της δημιουργικής διαδικασίας, κάνεις μια βουτιά στο κενό χωρίς δίχτυ ασφαλείας και αιωρείσαι. Είναι η ώρα που παλεύεις κυριολεκτικά με το έργο και με τον εαυτό σου. Είναι η ώρα που χάνεσαι και παρασύρεσαι. Άλλοτε σε κυριεύει ο φόβος, άλλοτε η αμφιβολία ή η ανασφάλεια. Υπάρχουν όμως και κάποιες άλλες φορές που αντιλαμβάνεσαι μια αίσθηση ασαφή να σε... καθοδηγεί. Για άλλους είναι η έμπνευση, για άλλους το ταλέντο... Δεν ξέρω αν υπάρχει η «έμπνευση».Αν όμως υπάρχει ελπίζω κάποια στιγμή να μπορέσω να τη δαμάσω ώστε να κατορθώσω να πλησιάσω λίγο περισσότερο αυτό που μου ξεφεύγει, αυτό που νιώθω, που πιστεύω πως υπάρχει, το βαθύτερο νόημα.
  Δε μ' ενδιαφέρει το αντικείμενο αυτό καθ' εαυτό, μα η σημασία του. Δε με ενδιαφέρει η ακριβής, λεπτομερειακή απεικόνιση, αλλά η εσωτερική αλήθεια. Αυτός τουλάχιστον είναι ο στόχος και όλη η δημιουργική μου προσπάθεια κινείται προς αυτή την κατεύθυνση. Για αυτό το λόγο όταν ζωγραφίζω δεν επιδιώκω να πλησιάσω δημιουργικά το αντικείμενο, αλλά σκοπός μου είναι να το τιθασεύσω και να το ερμηνεύσω, να καταδείξω την επίδραση που έχει ή είχε επάνω μου. Δε μ' ενδιαφέρει η εικονογράφηση, η περιγραφή μιας εικόνας που βρίσκεται μπροστά μου. Έχω στρέψει το ενδιαφέρον και την προσοχή μου στο να την επινοήσω, και όχι να την πλησιάσω. Αυτό με γοητεύει. Πολύ συχνά αισθάνομαι την ανάγκη να ζωγραφίσω συγκεκριμένα αντικείμενα αλλά μέσω ενός φίλτρου, της αφαίρεσης, ώστε να αποφύγω εντελώς την εικονογράφηση και να αιωρηθώ στη σφαίρα του παράλογου. Ο λόγος για τον οποίο επιλέγω να χρησιμοποιήσω το παράλογο και το μη σχηματικό, το αφηρημένο, το ανεικονικό στη δουλειά μου είναι επειδή με αυτόν τον τρόπο μόνο πιστεύω πως επιτυγχάνεται και προσδίδεται στην εικόνα μια απίστευτη δύναμη, την οποία η εικονογράφηση αδυνατεί να φτάσει και να αγγίξει. Άλλωστε, η ομορφιά, η δύναμη, η αλήθεια βρίσκονται πέρα από την επιφάνεια. Το αντικείμενο, μια εικόνα συγκεκριμένη, στη δουλειά μου μετασχηματίζεται, μεταμορφώνεται ριζικά, ώστε τελικά να αποκαλυφθεί ο πραγματικός χαρακτήρας, το ωραίο, το αγνό, το αγαθό. Αναζητώ την αλήθεια. Την αλήθεια της εξωτερικής πραγματικότητας όπως αυτή καθρεφτίζεται μέσα μου.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Η Δελίνα Βασιλειάδη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Με τη ζωγραφική ασχολήθηκε από πολύ νωρίς κοντά στη ζωγράφο μητέρα της, Λιζέττα Βασιλειάδη, και στα εργαστήρια γνωστών δασκάλων των εικαστικών τεχνών. Παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής σε μια πειραματική σχολή Καλών Τεχνών για παιδιά στη Θεσσαλονίκη και συμμετείχε στην τηλεοπτική εκπομπή «Μικροί Ζωγράφοι».

Σπούδασε Χρηματοοικονομικά και Λογιστική στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας όπου πρώτευσε, πετυχαίνοντας υποτροφίες σε όλα τα ακαδημαϊκά έτη. Παράλληλα, σπούδασε υποκριτική και σκηνοθεσία θεάτρου και κινηματογράφου, ενώ παρακολούθησε σεμινάρια και master classes για τον κινηματογράφο και το θέατρο με τους Darden, Stone, Dafoe, Malcovic, Cuaron, Βούλγαρη, Strathairn, Cooper, Glover κα. Η Δελίνα έχει σκηνοθετήσει πειραματικές παραστάσεις, έχει πρωταγωνιστήσει σε video art projects, σε ντοκιμαντέρ για την προβολή της Ελλάδας στο εξωτερικό, σε θεατρικές παραστάσεις, καθώς και σε ταινίες μικρού μήκους με Έλληνες και ξένους σκηνοθέτες. Η τελευταία της ταινία με τίτλο «Θέρεμιν» σε σκηνοθεσία Ν. Πάστρα, παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ των Κανών, στο τμήμα Short Film Corner. Για χρόνια συνεργαζόταν με τις εβδομαδιαίες εφημερίδες Εξώστης και φιλμ νουάρ γράφοντας άρθρα και κριτικές για το θέατρο. Με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος έχει συνεργαστεί ως Βοηθός Σκηνοθέτις στην παιδική παράσταση «Οι τρεις σωματοφύλακες» του Dumas (πατέρα), στο έργο του Wilder «Η μικρή μας πόλη», και τα δύο σε σκηνοθεσία του καλλιτεχνικού διευθυντή του Κ.Θ.Β.Ε., Βούρου Γιάννη, και στη rock opera Alexander the Great σε σκηνοθεσία των Αθυρίδη-Βούρου. Το 2014 σκηνοθέτησε και επεξεργάστηκε δραματουργικά στο πλαίσιο του Φορουμ Σύγχρονης Δραματουργίας στο Βασιλικό Θέατρο (Κ.Θ.Β.Ε.) το μονόλογο «ΤΟ ΚΤΙΡΙΟ» της Π. Φυλακτάκη (ερμηνεία Γιάννης Βούρος).
Η Δελίνα έχει επιμεληθεί καλλιτεχνικά θεατρικά προγράμματα και εκθέσεις ζωγραφικής, έχει πραγματοποιήσει πολλές ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής και εικονογράφησε το παραμύθι «ο φιλάργυρος» για το βιβλίο «Παραμυθάδες και Ζωγράφοι» της Βίας Αποστολίδη. Πίνακές της συμπεριλαμβάνονται σε βιβλία τέχνης, ενώ έργα της βρίσκονται σε συλλογές στην Ευρώπη και την Αμερική. Το πρώτο εξάμηνο του 2014 η Δελίνα Βασιλειάδη επιλέχθηκε να εκθέσει τη δουλειά της υπό την αιγίδα της Ελληνικής Πρεσβείας του Λουξεμβούργου στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο Λουξεμβούργο, ενώ το δεύτερο εξάμηνο του ίδιου έτους η καλλιτέχνις επιλέχθηκε να εκθέσει έργα της στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις Βρυξέλλες.

Ατομικές Εκθέσεις:
2014 Λουξεμβούργο, Κτίριο Jean Monnet της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Υπό την αιγίδα της Ελληνικής Πρεσβείας του Λουξεμβούργου, Στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Thesis-Antithesis, ΩΔΕΣ
2008 Θεσσαλονίκη, Παλαιό Αρχαιολογικό Μουσείο, Υπό την αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης, Αντανακλάσεις ΙΙ
2007 Σύρος, Πινακοθήκη Κυκλάδων, Υπό την αιγίδα του Δήμου Ερμούπολης, Ερμουπόλεια 2007, Αντανακλάσεις
2007 Θεσσαλονίκη, Ιατρικό Ψυχοθεραπευτικό Κέντρο, Ενοράσεις
2006 Αθήνα, γκαλερί ΑΡΓΩ, Αμφισημίες
2005 Θεσσαλονίκη, Κέντρο Αρχιτεκτονικής, Υπό την αιγίδα του Α' Δημοτικού Διαμερίσματος Θεσσαλονίκης, Σχεδόν η άλλη όψη

 

 

Δημοσκόπηση

Πρέπει να επιτραπούν τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια;

 

Ημερολόγιο Άρθρων

Σεπτέμβριος 2017
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Τρίτη, 26 Σεπ. 2017 - 23:55:39
 

Newsletter

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΣυνέντευξη με την Δελίνα Βασιλειάδη, ζωγράφο Top of Page