Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΣυνέντευξη της Χρύσας Καψούλη, σκηνοθέτριας

Συνέντευξη της Χρύσας Καψούλη, σκηνοθέτριας

AddThis Social Bookmark Button

kapsouli-1-800για την παράσταση "Αγριες Νότες" που παρουσιάζεται στο Αγγέλων Βήμα.

Η παράσταση "Άγριες Νότες" αποτελεί μέρος του Φεστιβάλ Διαρκείας Ελληνικού Θεατρικού Έργου του 21ου αιώνα που διοργανώνει για δεύτερη χρονιά το Θέατρο "Αγγέλων Βήμα" με εμπνεύστρια και καλλιτεχνικά υπεύθυνη τη Λεία Βιτάλη.

Ο τίτλος είναι «Άγριες Νότες, η εξέγερση της σιωπής». Μπορεί η σιωπή να κάνει εξέγερση και να ανατρέψει το κατεστημένο που έχει χρόνια γαλουχηθεί μέσα από τα λόγια;
Ο λόγος μπορεί να είναι εξεγερτικός, επαναστατικός. Τι γίνεται με τις πράξεις; Μια παράσταση είναι μια δυναμική πράξη. Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε τίποτε άλλο στα χέρια μας. Η δυναμική μιας παράστασης μπορεί να είναι μια χειροβομβίδα που αν κάποιος βγάλει την περόνη μπορεί και να εξεγερθεί. Έχουμε την ευθύνη να μοιράσουμε πολλές «χειροβομβίδες», και το εννοώ μεταφορικά.

AGRIES-nOTESΜιλήστε μας λίγο για το έργο της Νίνας Ράπη «Άγριες Νότες»... Τι είναι αυτό που σας κέρδισε ώστε να θέλετε να ασχοληθείτε μαζί του;
Οι Άγριες Νότες είναι ένα έργο βαθιά κοινωνικοπολιτικό, που μιλάει για το πώς είναι το τώρα, ποια η σχέση μας με τους άλλους, τι ευθύνες έχουμε για τον Άλλον, τον διπλανό, τον φίλο, τον πρόσφυγα. Την ίδια ώρα που θέτει όλα τα ζητήματα της εποχής μας, τα ανατρέπει κιόλας. Τι είναι πίστη, τι είναι φιλία, τι προδοσία, και πώς είναι υπό διωγμόν οι διαφορετικοί, αυτοί που αποκλίνουν. Πώς το σύστημα βρίσκει εξιλαστήρια θύματα, πώς κλείνει το στόμα σε καλλιτέχνες που έχουν επιρροή στην κοινωνία. Η δραματουργική φόρμα του έργου που δεν ακολουθεί τους κανόνες ηθογραφίας ή ρεαλισμού. Αντιθέτως, μπροστά στα μάτια του κοινού, σε πραγματικό χρόνο, διαδραματίζονται όλα τα γεγονότα. Η αμεσότητα του κειμένου, ο λιτός του λόγος, και η ίδια η προσωπικότητα της συγγραφέως, Νίνας Ράπη, η οποία έρχεται από μια άλλη χώρα, με άλλη πολιτικοκοινωνική κουλτούρα, και συγκεκριμένα αυτή της Αγγλίας και του Λονδίνου. Όλα αυτά με κέρδισαν. Δεν ήθελα να κάνω ένα έργο που μιλάει μόνο για το ελληνικό γίγνεσθαι, αλλά ένα έργο που έχει ένα ευρύτερο πνεύμα σκέψης και προβληματισμού.

AGRIES-NOTES-1-800Πόσο ρεαλιστικό μπορεί να είναι και, αν όχι σήμερα, πόσο κοντά είναι το πείραμα που βασίζεται η παράσταση; Είμαστε εν αγνοία μας πειραματόζωα;
Το πείραμα δεν έχει πάντα αρνητική επίδραση. Ας μην ξεχνάμε τα πειράματα που γίνονται στη φυσική, τη χημεία. Πάντα με απασχολούν ζητήματα ηθικής, τι είναι το σωστό και τι είναι το λάθος, το προπατορικό αμάρτημα. Υπάρχουν ζητήματα που δεν μπορούμε να τα απαντήσουμε, ή που ασχολείται η φιλοσοφία με αυτά. Σε μια θεατρική παράσταση, το να τοποθετείς στη σκηνή επάνω ένα ζώο, ένα παιδί, έναν άνθρωπο που βασανίζεται, που είναι σε μια συνθήκη πειραματόζωου, μας δίνει τη δυνατότητα να τα εξετάσουμε όλα αυτά.
  Στα απολυταρχικά καθεστώτα, στις κοινωνίες όπου δεν υπάρχει ελευθερία, οι άνθρωποι υπόκεινται σε βασανιστήρια, γίνονται πειραματόζωα. Θα θέλαμε να είχε σταματήσει αυτό στο δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο και ο πολιτισμός μας να είχε διδαχθεί από την Ιστορία. Με αυτή την έννοια, ναι, είμαστε εν αγνοία μας πειραματόζωα. Για παράδειγμα στην Ελλάδα είμαστε πειραματόζωα ενός πολιτικο-κοινωνικοοικονομικού πολέμου.

agries-notes-2-800Παίζετε πολύ στην παράσταση με το φως και το σκοτάδι. Την σιωπή και το λόγο. Πράγματα αντίθετα αλλά εξίσου δυνατά. Πώς οι ήρωες του έργου λυτρώνονται μέσα από αυτά;
Δεν πιστεύω στη λύτρωση. Δεν πιστεύω σε αυτό που λέει ο Αριστοτέλης, ότι μέσα από ένα έργο θεατρικό έρχεται η λύτρωση. Βρίσκομαι πιο κοντά σε μια Μπαρκερική θεώρηση, όπου ο θεατής πρέπει να φύγει από το έργο με πολλά ερωτήματα. Με αυτή την έννοια δεν λυτρώνονται. Αυτό που έχει ενδιαφέρον σε αυτή την παράσταση είναι ποιον ήρωα θα ακολουθήσεις. Υπάρχουν τέσσερις θεατρικοί ήρωες: ο μαρμαράς, ο φύλακας, η Δανάη Χ και η αντικαταστάτρια. Ο θεατής διαβάζει το έργο μέσα από τον δικό του ήρωα, για να βρει ο ίδιος τις απαντήσεις ή να απαντήσει στον προβληματισμό «τι θα έκανα εγώ αν ήμουν στη θέση αυτή». Ο μαρμαράς κάποια στιγμή στο έργο λέει: «Αυτό που συμβαίνει τώρα σε μένα, αύριο μπορεί να συμβεί και σε σένα, σε όλους εσάς».
  Στην εποχή μας δεν υπάρχουν πια ήρωες. Έτσι λοιπόν δίνεται η δυνατότητα στον καθένα από μας να δράσει, να γίνει ο ήρωας του εαυτού του. Τα τελευταία λόγια της Δανάης Χ αυτό ακριβώς λένε: «Όταν εσείς είστε σίγουροι για αυτό που θέλετε, θα μπορέσετε να αλλάξετε τον κόσμο». Η ευθύνη του Εαυτού μπορεί να είναι και λυτρωτική.

Σας παρακολουθούμε τα τελευταία χρόνια με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Μετά τις Άγριες Νότες, ποιο είναι το επόμενο σχέδιό σας;
Θα συνεργαστώ με τη Σίσσυ Παπαθανασίου με την άλλη μου ιδιότητα, αυτήν της performer/ηθοποιού, σε ένα κείμενο του Μάνου Λαμπράκη, που έχει πολύ ενδιαφέρον και με τίτλο Pferdetanz (Χορός Αλόγων) που θα παρουσιαστεί στις 31 Οκτωβρίου στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν – Φρυνίχου, στο πλαίσιο των θεατρικών αναλογίων «ΑΝΑΛΟΓΙΟ 2015: Το Πέρασμα-μετανάστευση / προσφυγιά».

                                 

Δημοσκόπηση

Με ποιον τρόπο ανταλλάσετε ευχές τις εορτές;

email/facebook κλπ - 12%
sms - 8%
τηλεφωνικά - 36%
ταχυδρομικά - 0%
διά ζώσης - 24%
Δεν ανταλλάσω ευχές - 20%

Συνολικές ψήφοι: 25
Η ψηφοφορία για αυτό το δημοψήφισμα έχει λήξει ενεργό: 23 Απρ 2017 - 18:02
 

Ημερολόγιο Άρθρων

Απρίλιος 2017
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Τετάρτη, 26 Απρ. 2017 - 17:42:56
 

Newsletter

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΣυνέντευξη της Χρύσας Καψούλη, σκηνοθέτριας Top of Page