Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΣυνέντευξη με τον Γ.Χοϊδά, Καλ.διευθυντή Baroque Project Orchestra

Συνέντευξη με τον Γ.Χοϊδά, Καλ.διευθυντή Baroque Project Orchestra

BAROQUE-PROJECT-3-800Τι σημαίνει το όνομα της ορχήστρας «Baroque Project»;

Ο όρος Project Orchestra είναι καθιερωμένος διεθνώς και σημαίνει μια ορχήστρα η οποία δεν είναι «τρόφιμος» κάποιου θεσμού,

δηλαδή δεν είναι κρατική ή δεν ανήκει σε κάποιο θέατρο, όπερα κτλ και δεν δουλεύει με τη λογική της καθημερινής πρόβας καθ’όλη τη διάρκεια του έτους και των εβδομαδιαίων συναυλιών. Είναι μια ορχήστρα που συγκεντρώνεται με αφορμή ένα συγκεκριμένο project, δουλεύει πάνω σε αυτό, το μελετά και το παρουσιάζει. Έτσι αναζητούμε κάθε φορά το ρεπερτόριο που μας ευχαριστεί και που πιστεύουμε πως θα ευχαριστήσει το κοινό και ασχολούμαστε για κάποιο διάστημα αποκλειστικά με αυτό. Το “baroque” δείχνει πως το ρεπερτόριό μας αντλείται κυρίως από την μουσική αυτής της περιόδου -αλλά όχι μόνον αυτής. Η σύνθεση της ορχήστρας αλλά και η μπαρόκ φιλοσοφία στο παίξιμο επιτρέπει να επεκταθούμε και στο κλασικό ρεπερτόριο και να παίξουμε Mozart, Haydn κα, μουσική που και αυτή είναι αρκετά παλαιά και χρειάζεται ένα βαθμό εξοικείωσης με αυτό που λέμε «ιστορικά ενήμερη ερμηνεία».

Ο όρος «ιστορικά ενήμερη ερμηνεία» ακούγεται κάπως ακαδημαϊκός. Πώς μπορεί κανείς να κάνει καλή μουσική ακολουθώντας «οδηγίες χρήσεως»; Δεν τον αποξενώνει αυτό από την ουσία της τέχνης αλλά και από την εποχή του; Και τελικά, σε τι αφορά αυτό το κοινό, το οποίο απλώς έρχεται να απολαύσει μια συναυλία;
Ο όρος όντως ακούγεται ακαδημαϊκός και γι αυτό έχουμε αρχίσει να τον αποφεύγουμε. Ούτως ή άλλως, αυτός ο τρόπος αντιμετώπισης της μουσικής, δηλαδή το να ανατρέχει κανείς και να μελετά τις πηγές για να μπει στο πνεύμα της συγκεκριμένης μουσικής και να αναπαράξει πιο πιστά τα «ηχητικά ιδεώδη» της εποχής και του συνθέτη, έχει γίνει πλέον mainstream, αναπόσπαστο κομμάτι της μουσικής πρακτικής παγκοσμίως, οπότε το να επιμένουμε να το τονίζουμε δεν έχει πλέον κανένα νόημα. Είχε παλαιότερα, όταν η μουσική αυτή αντιμετωπιζόταν χωρίς πολλή γνώση και με βάση τη «μουσική γλώσσα» άλλων, πιο κοντινών εποχών. Αυτή η προσέγγιση, όχι μόνο δεν αποξένωσε τον μουσικό από την ουσία της μουσικής αλλά αντίθετα έδωσε τη δυνατότητα για ερμηνείες που αποπνέουν πολύ μεγαλύτερη φρεσκάδα, περισσότερο συναίσθημα και μεγάλη αμεσότητα στην επικοινωνία με το κοινό. Στο κάτω-κάτω, όπως και να το δει κανείς, κάθε καλλιτέχνης, είτε παίζει ιστορικά ενήμερα είτε όχι, κάποιες «οδηγίες χρήσης» ακολουθεί. Αυτές που του έδωσαν οι δάσκαλοί του, οι ηχογραφήσεις που έχει συνηθίσει να ακούει, οι επιρροές του γενικότερα. Δεν υπάρχει παρθενογένεση. Το αποτέλεσμα της ιστορικά ενήμερης ερμηνείας εξέπληξε ευχάριστα. Έδωσε μια νέα διάσταση σε πολλά γνωστά έργα που μέχρι πρότινος ερμηνεύονταν αναχρονιστικά, και προσέλκυσε το κοινό να αγαπήσει ξανά και ακόμη περισσότερο αυτή τη μουσική, η οποία πλέον έχει την δική της ταυτότητα ανάμεσα στους πολλούς αιώνες μουσικής δημιουργίας. Είναι όμορφο το φιλόμουσο κοινό να έχει επιλογές. Στη χώρα μας σήμερα, πλάι σε εκείνους που δεν γοητεύονται από την ιστορική προσέγγιση, υπάρχουν αρκετά σύνολα που παίζουν αυτή τη μουσική «ιστορικά ενήμερα» και το κάνουν πολύ καλά.

BAROQUE-PROJECT-1-800Τι ήταν λοιπόν αυτό που έκανε και εσάς να σχηματίσετε μια νέα ορχήστρα και να ασχοληθείτε με αυτό το ρεπερτόριο;
Η ανάγκη της τέχνης είναι μια εσωτερική ανάγκη. Αυτό όλοι το καταλαβαίνουμε και νομίζω δεν χρειάζεται να πω περισσότερα για τα εσωτερικά κίνητρα του καλλιτέχνη για δημιουργία. Πέρα από αυτό όμως, υπάρχουν και οι πρακτικοί λόγοι. Είμαστε όλοι άνθρωποι που αγαπούν πολύ αυτό που επέλεξαν να κάνουν στη ζωή τους, να παίζουν μουσική. Και φυσικά, ενώ η μουσική είναι εσωτερική μας ανάγκη, χαιρόμαστε ακόμα περισσότερο αν μπορούμε να μοιραζόμαστε τη μουσική με περισσότερο κόσμο. Η Baroque Project Orchestra είναι το μέσον που μας επιτρέπει να δημιουργούμε, να εξελισσόμαστε ως μουσικοί με την αλληλεπίδραση μας και να επικοινωνούμε με το κοινό που αγαπά αυτή τη μουσική, θέλοντας να προσφέρουμε αλλά και να ζήσουμε έντονες εμπειρίες.

Πόσο εύκολο είναι αυτό στην εποχή της μεγάλης κρίσης που μας μαστίζει; Και τι πιθανότητες έχει να επιβιώσει οικονομικά;
Δεν ξέρω αν είναι εύκολο ή δύσκολο. Ξέρω ένα πράγμα: πως για τους ανήσυχους ανθρώπους αυτό είναι νομοτελειακό. Δεν υπάρχει άλλος δρόμος για μας από το να εργαζόμαστε κάνοντας αυτό που ξέρουμε να κάνουμε καλύτερα. Είναι αλήθεια πως όταν υπάρχουν τα μέσα και τα χρήματα, όταν υπάρχουν φορείς οι οποίοι στηρίζουν, όταν υπάρχουν έτοιμες καταστάσεις, όλα είναι πιο εύκολα. Όμως δεν είναι αυτή η ουσία. Η ουσία είναι να καταφέρνει κανείς να δημιουργεί αυτό που οραματίζεται κάτω από κάθε συνθήκες. Το να μην τα έχουμε βρει όλα έτοιμα είναι μια ακόμα κινητήριος δύναμη, ένα ακόμη κίνητρο για δημιουργία. Επίσης, το να προσφέρουμε τέχνη και όμορφη μουσική σε τέτοιες αντίξοες συνθήκες κάνει το έργο μας ακόμα πιο ανταποδοτικό και επιβεβλημένο στη συνείδησή μας. Μπαίνοντας τώρα σε πιο «πεζά» ζητήματα: γεγονός είναι πως η κρίση έχει δημιουργήσει συνθήκες πολύ κακές για τους μουσικούς. Όλοι θέλουν τη μουσική και τα ποικίλα οφέλη που μπορεί κανείς να καρπωθεί, αλλά δυστυχώς είναι όλο και λιγότερο διατεθειμένοι να αμείβουν τη δουλειά του μουσικού. Έτσι, αν είναι να δουλεύουμε για άλλους και να μην αμειβόμαστε, είναι προτιμότερο για μας να δουλέψουμε για τον εαυτό μας με όποιο ρίσκο αυτό συνεπάγεται. Φιλοδοξούμε να καταφέρουμε να τα βγάλουμε πέρα με την αξία μας και με την αγάπη του κοινού.

BAROQUE-PROJECT-800Μετά τα αναπόφευκτα αυτά επίκαιρα ερωτήματα, ας περάσουμε στην ουσία του εγχειρήματος. Τι να περιμένει το κοινό από την Baroque Project Orchestra; Ποια είναι η ταυτότητά της και ποια τα σχέδια;
Η ταυτότητα της ορχήστρας είναι η εξής: είμαστε μια ομάδα που διακατέχεται από ενθουσιασμό για τη μουσική που επιλέγουμε να παίζουμε. Θέλουμε να ζούμε δυνατές συγκινήσεις μέσα από αυτή και θέλουμε να προσφέρουμε το ίδιο στο κοινό μας. Τα έγχορδα και το τσέμπαλο είναι ο πυρήνας της ορχήστρας. Η σύνθεση αυτή ήταν η βασική συμφωνική ορχήστρα καθ’ όλη τη διάρκεια του μπαρόκ αλλά και λίγο αργότερα. Το ρεπερτόριο είναι πολύ πλούσιο και αποτελείται από κοντσέρτα για βιολί, βιόλα, βιολοντσέλο, τσέμπαλο, κάποια από αυτά τα όργανα μαζί, από Concerti Grossi, έργα φωνητικής μουσικής για ορχήστρα και χορωδία ή σολίστες τραγουδιστές κα. Είναι ένας κόσμος πολύ όμορφος και σχετικά ανεξερεύνητος στη χώρα μας. Μια γεύση δώσαμε τον περασμένο Ιούνιο στην πρώτη μας συναυλία όπου ερμηνεύσαμε Concerti των Corelli, Geminiani, Vivaldi. Την ερχόμενη Τρίτη 22/12, που έχουμε την παρουσίαση της ορχήστρας σε κοινό και δημοσιογράφους θα δώσουμε ένα ακόμα δείγμα στο πνεύμα των Χριστουγέννων παίζοντας μεταξύ άλλων το Χριστουγεννιάτικο Κοντσέρτο του Corelli και τη Χριστουγεννιάτικη Καντάτα του Buxtehude στην οποία συμμετέχει και η χορωδία παλαιάς μουσικής Corpus Minor. Σκοπός μας είναι όμως, πέρα από τις δυνάμεις της ίδιας της ορχήστρας, να εμπλουτίζουμε το ρεπερτόριο και με έργα για άλλα όργανα, προσκαλώντας εκλεκτούς σολίστ και τραγουδιστές.

Το επόμενο “project” που θα ανακοινωθεί σύντομα, περιλαμβάνει πολύ Johann Sebastian Bach (κοντσέρτο για τσέμπαλο, κοντσέρτο για 2 βιολιά κα), το εντυπωσιακό τετραπλό κοντσέρτο για βιολιά του Antonio Vivaldi αλλά και φωνητική μουσική, μια υπέροχη καντάτα του ιταλού συνθέτη Bartholomeo Conti, ο οποίος άρεσε ιδιαίτερα στον Bach. Προσκεκλημένη σολίστ είναι η ανερχόμενη σοπράνο Αναστασία Συμεωνίδου ενώ τα υπόλοιπα soli ερμηνεύονται από εμάς τους ίδιους τους μουσικούς της ορχήστρας.

Πού μπορεί κανείς να σας παρακολουθεί και να βλέπει τα νέα και τις εκδηλώσεις σας;
Η σελίδα μας στο Facebook είναι www.facebook.com/baroqueproject . Εκεί είναι ήδη αναρτημένη η συναυλία της επόμενης εβδομάδας και θα ακολουθήσουν και οι επόμενες.

Γ. Χοϊδάς

Δημοσκόπηση

Πρέπει να επιτραπούν τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια;

 

Ημερολόγιο Άρθρων

Σεπτέμβριος 2017
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Κυριάκη, 24 Σεπ. 2017 - 12:24:12
 

Newsletter

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΣυνέντευξη με τον Γ.Χοϊδά, Καλ.διευθυντή Baroque Project Orchestra Top of Page