Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΣυνέντευξη με τον Κοραή Δαμάτη, σκηνοθέτης - χορογράφος - ηθοποιός

Συνέντευξη με τον Κοραή Δαμάτη, σκηνοθέτης - χορογράφος - ηθοποιός

AddThis Social Bookmark Button

KORAHS-DAMATHS-900Όπως αναφέρετε στο σημείωμα σας, ασχοληθήκατε 8 χρόνια για τη συγγραφή του μυθιστορήματός σας. Πώς προέκυψε η ιδέα του μυθιστορήματος? Ήταν ανάγκη έκφρασης?

Ανάγκη ήτανε και μάλιστα νεοφανής κι ανεξήγητη γιατί μέχρι τότε δεν είχα καμία σχέση με το γράψιμο. Δεν είχα γράψει καν ερωτικά εφηβικά σημειώματα όπως κάθε παιδί. Προέκυψε ξαφνικά, σε ώριμη πια ηλικία, και ήταν συναρπαστικό και ταυτόχρονα τρομώδες. Και βέβαια, δεν ξεκίνησα να γράψω ένα μυθιστόρημα, εξυπακούεται. Σκόρπιες μνήμες επιβλήθηκαν, -ναι, δεν είμαι σίγουρος ότι εγώ τις ανέσυρα- και εγκαταστάθηκαν με το έτσι θέλω στο τότε παρόν της ζωής μου. Αυτές αποφάσισαν για τα περαιτέρω. Αποφάσισαν για το πόσο ξέθωρες θα μείνουν ή θα φανερωθούν με όλες τους τις λεπτομέρειες, διεκδικώντας χώρο και χρόνο απαιτώντας να ασχοληθείς μαζί τους. Συμβάντα, λοιπόν, -χαρές και πένθη και μικρές ευτυχίες και εξαρτήσεις- που νόμιζες ότι είχες τακτοποιήσει, ή είχες αναβάλλει για αργότερα για να ξεκαθαρίσεις αιτίες και αποτελέσματα, ή, απλώς, τα είχες ξεχάσει... εμφανίζονται απροειδοποίητα γυρεύοντας γραπτές ‘αποφάσεις’ από μέρους σου, γραπτές και υπογεγραμμένες! Δεν ήταν πάντα ευχάριστο όλο αυτό το διάστημα που γραφόταν το βιβλίο. Ναι, μεν, ανάγκη έκφρασης, αλλά ήρθαν και μεγάλα διαστήματα που αρνιόμουνα να γράψω, ή δεν μπορούσα, αισθανόμουνα πολύ μπερδεμένος, ή δεν εύρισκα τις λέξεις να εκφράσω με ακρίβεια το τάδε συναίσθημα ή μια ακραία πράξη που έβλεπα με τα μάτια της μνήμης, ή κάποιες γεύσεις, κάποιες εικόνες. Κι όταν περνούσαν οι ανάδρομες μέρες, αρκούσαν δυό λέξεις που μπορεί να άκουγα σε ένα cafe, μέσα στην τάξη την ώρα του μαθήματος από κάποιον μαθητή μου, ή σ’ ένα βιβλίο που διάβαζα εκείνο τον καιρό, για να ξαναμπώ στην διαδικασία της γραφής. Επώδυνη διαδικασία, όμως, παρόλα αυτά, καθησυχαστική και λυτρωτική.

TO-SPITI-MONO-900Πόσο είναι επηρεασμένο το βιβλίο σας από το θέατρο ή τα θεατρικά έργα που ανεβάζετε?

Ένα μέρος μπορεί να είναι επηρεασμένο, ίσως αυτό στην δημιουργία των χαρακτήρων. Στο περισσότερο όμως ακολουθήθηκε ένας τελείως διαφορετικός δρόμος. Και εξηγούμαι. Πέρα απ’ τα γνωστά πρόσωπα των αναμνήσεων και τις ιστορίες που έμαθα απ’ την οικογένειά μου, στην διάρκεια που γραφότανε το βιβλίο, γεννήθηκαν και μπλέχτηκαν στην δράση κι άλλα πρόσωπα, άγνωστα σε μένα και έτσι μπήκε μπροστά η μυθοπλασία, η επινόηση. Και τότε συνέβη το έξης, -το συνειδητοποίησα αφού τελείωσε το βιβλίο κι είχαν αρχίσει οι διορθώσεις- το βλέμμα είχε γίνει πια μια κάμερα. Παρακολουθούσε συνεχώς γνωστούς και ‘άγνωστους επισκέπτες’ καταγράφοντας συμπεριφορές, σκέψεις, μισά αγγίγματα, κοφτές ανάσες που υποδήλωναν ταραχή, ανολοκλήρωτες προτάσεις, φλύαρες σιωπές, και ένα σωρό τέτοια που δεν τα προσέχουμε στο γενικό κοίταγμα μιας εικόνας και ιδιαίτερα σήμερα, σ’ αυτές τις μεγάλες ταχύτητες που επιλέξαμε να τρέχουμε, στις συνεχείς εναλλαγές γύρω μας, και στις αναρίθμητες, άχρηστες ως επί το πλείστον, πληροφορίες που μας κατακλύζουν. Όλες, λοιπόν, αυτές τις λεπτομέρειες του ‘πίνακα’, έπρεπε να τις απομονώσεις και να τις φέρεις πιο κοντά στο φως για να δεις και να κατανοήσεις τα μυστικά τους νοήματα. Και μετά να τις περιγράψεις όσο πιο συνοπτικά και καίρια μπορείς χωρίς να σπάσεις την ροή, χωρίς να διαλύσεις την ενότητα, τα νήματα των ιστοριών που αφηγείσαι. Κι ύστερα είναι κι ο χρόνος. Το μυθιστόρημα δεν φοβάται τον χρόνο όπως το θεατρικό έργο. Στο μυθιστόρημα μπορεί να διαλυθεί ο επίσημος ορισμός του χρόνου. Μια σκέψη, μια λέξη, μια εικόνα, κι ο ήρωας φεύγει απ’ το παρόν, πάει πίσω και θυμάται, ή πάει μπροστά κι ονειρεύεται.

Θα μπορούσε με μια ανάλογη διασκευή να ανέβει και στο θέατρο?

Επειδή αποτελείται από πολλές ιστορίες, που η μία διαδέχεται την άλλη, πολλές φορές πλέκονται και μεταξύ τους, αν απομονώσει κανείς κάποιες, ίσως, μπορεί... Δεν το έχω σκεφτεί, τώρα που με ρωτάτε μου περνάει απ’ το μυαλό... Δεν ξέρω...

Πώς βλέπετε την καλλιτεχνική έκφραση τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα της κρίσης?

Παλεύει να υπάρξει. Και μέσα σ’ αυτό το πάλεμα προσπαθεί εναγωνίως να αποδείξει ότι όλα βαίνουν καλύτερα από πριν, ότι το αποτέλεσμα της κρίσης μάς απελευθέρωσε, μας άνοιξε τα μάτια στο καινούργιο που πρέπει να τολμήσουμε. Προσπαθεί με όλες της τις δυνάμεις κι άλλοτε καταφέρνει κάποια βήματα, -υπάρχουν αξιοσημείωτες ενδείξεις στις νεώτερες γενιές- αλλά τις περισσότερες φορές επαναλαμβάνει παρωχημένα ‘κοιτάγματα’ ως δήθεν καινούργια. Δεν μπορεί να ευαγγελίζεται κανείς σαν ‘καινούργιο’ το προ τριακονταετίας και να γλυκαίνεται από μόνος του ότι, να, είδατε εγώ τί δημιούργησα;... Κλειστές κάμαρες εγκαταλελειμμένων σπιτιών! Το καινούργιο προκύπτει, δεν το στριμώχνεις να γίνει!

Απομονώστε μας μια φράση του βιβλίου που πιστεύετε ότι αντιπροσωπεύει το μυθιστόρημα.

Δύσκολο, αλλά ας πούμε αυτήν...
«Βέβαια, πηγαίνοντάς σε ο χρόνος προς τα πίσω, σου φανερώνει ξεχασμένα νησιά της ψυχής σου, ανοίγει τον ορίζοντα κι όταν συνηθίσουν τα μάτια σου, -και πάψεις και συ ο ίδιος να τα τρομάζεις τα μάτια σου- βρίσκεις ένα σωρό πολύτιμα πράγματα, και ευτελή συναισθήματα, και πράξεις σου κακές, και μεγαλειώδεις σου στιγμές που δεν τις υπολόγιζες σαν τέτοιες, κι ανούσιους θυμούς, και πένθη που δεν τ’ άφησες να πενθήσουν, και ερωτικά ακοινώνητα μεσημέρια και υπερφίαλες στάσεις του κορμιού και αγαπούλες που ήρθαν και δεν μπόρεσες να τις δεις και χαμένα ηλιοβασιλέματα, και λίμνες χαράς που δεν αφέθηκες να κολυμπήσεις, πλατσούριζες στα ρηχά τρέμοντας τις συνέπειες, ή γιατί είχες τυφλωθεί από κάτι άλλο που έλαμπε περισσότερο, ή ίσως, γιατί τελικά, δεν σου άξιζε να κοινωνήσεις τέτοια χαρά».

Σας ευχόμαστε καλή επιτυχία και ευχαριστούμε πολύ για τον χρόνο σας.

Και εγώ σας ευχαριστώ.

Δημοσκόπηση

Με ποιον τρόπο ανταλλάσετε ευχές τις εορτές;

 

Ημερολόγιο Άρθρων

Μάρτιος 2017
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
27 28 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Παρασκευή, 24 Μαρ. 2017 - 10:00:29
 

Newsletter

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΣυνέντευξη με τον Κοραή Δαμάτη, σκηνοθέτης - χορογράφος - ηθοποιός Top of Page