Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΣυνέντευξη του Δημήτρη Αλεξίου, συγγραφέα του έργου "Θα σε δω στην πρεμιέρα"

Συνέντευξη του Δημήτρη Αλεξίου, συγγραφέα του έργου "Θα σε δω στην πρεμιέρα"

AddThis Social Bookmark Button

DHMHTRHS-ALEXIOYΜιλήστε μας για την παράσταση που παρουσιάζετε στο θέατρο Coronet με τίτλο «Θα σε δω στην πρεμιέρα».


Είναι μία θεότρελη κωμωδία καταστάσεων με κλασσική δομή φάρσας που διακωμωδεί τα ευτράπελα που συμβαίνουν σε έναν θίασο που ετοιμάζεται για την πρεμιέρα ενός έργου μπουλβάρ με τίτλο «Κίτρινα τριαντάφυλλα». Συνεπώς οι θεατές στην ουσία παρακολουθούν δύο έργα σε εξέλιξη ταυτόχρονα. Οι ηθοποιοί μάλιστα παίζουν ταυτόχρονα δύο ρόλους. Το ρόλο τους στην «πρεμιέρα» αλλά σε κάποια κομμάτια του έργου και το ρόλο τους στο έργο που υποτίθεται ότι ανεβάζουν. Αυτό οδηγεί σε άπειρα μπλεξίματα τόσο στην υπόθεση των έργων όσο και στα ονόματα των ηρώων και φυσικά όσο περισσότερο το μπλέξιμο τόσο περισσότερο το γέλιο που προκαλεί.

 Ο θεατής παρακολουθεί όλα όσα γίνονται πίσω από την αυλαία. Πόσο κοντά στην πραγματικότητα είναι όσα συμβαίνουν?

Τόσο οι χαρακτήρες όσο και οι καταστάσεις – έστω και στην υπερβολή τους – είναι απολύτως πραγματικές για το χώρο του θεάτρου. Τα πράγματα που μπορεί να πάνε στραβά στο ανέβασμα ενός έργου είναι άπειρα και ο μόνος λόγος που συνήθως δεν αντιμετωπίζονται με χιούμορ και στωικότητα είναι το άγχος και ο πανικός της ομάδας λίγο πριν από την πρεμιέρα. Είναι όμως αυτά που οι άνθρωποι του χώρου θυμούνται περισσότερο με χαμόγελο στην καριέρα τους. Επί μήνες προετοιμασίας του έργου τόσο από την ομάδα της Σκύρου που το πρωτοανέβασε το καλοκαίρι, όσο και από το θίασό μας στο Coronet, οι μισές περίπου ατάκες του έργου χρησιμοποιούνταν κατά κόρον από όλους μας για να αντιμετωπίσουμε τα θέματα που ανέκυπταν. Κάποια στιγμή έφτασα να πιστεύω ότι αυτό ήταν το κάρμα του έργου: Όσο πιο πολλές αναποδιές και εμπόδια ανέκυπταν τόσο μεγαλύτερη θα ήταν η επιτυχία του. Στη Σκύρο τρεις μέρες πριν την πρεμιέρα δεν είχαμε θέατρο, δύο μέρες πριν την πρεμιέρα δεν είχαμε σκηνικά, μία μέρα πριν την πρεμιέρα δεν είχαμε φώτα και την ημέρα της πρεμιέρας παραλίγο να χάσουμε το μισό θίασο λόγω επιφυλακής των ενόπλων δυνάμεων. Νομίζω ότι δεν υπάρχει θίασος πουθενά στο θέατρο που να μην έχει αντιμετωπίσει θέματα, καταστάσεις ή χαρακτήρες σαν αυτούς που περιγράφει το έργο κάποια στιγμή. Το μεγάλο πρόβλημα είναι όταν όλα αυτά συγχρονίζονται την τελευταία στιγμή πριν την πρεμιέρα βέβαια.

Τα τελευταία χρόνια δεν βλέπουμε ν΄ανεβαίνουν συχνά ελληνικά έργα από νέους συγγραφείς. Πού πιστεύετε ότι οφείλεται αυτό?

Δε νομίζω ότι συμβαίνει απόλυτα αυτό. Υπάρχει μεγάλη πληθώρα έργων από νέους Έλληνες συγγραφείς, όπως υπάρχει πλέον και πληθώρα θιάσων και παραστάσεων. Νομίζω όμως ότι οι νέοι συγγραφείς αποφεύγουν το λαϊκό θέατρο, το λεγόμενο «εμπορικό». Ψάχνουν όλοι την «καλλιτεχνική» καταξίωση μέσα από πειραματικά ή δύσκολα ή πρωτοποριακά έργα, αγνοώντας την τεράστια ανάγκη ενός κοινού που υποφέρει στην υπόλοιπη ζωή του και επιζητά το γέλιο και την ξέγνοιαστη διασκέδαση. Είναι μία πολύ σημαντική ανάγκη που πρέπει να καλύπτεται από το θέατρο με απόλυτο σεβασμό στο θεατή, χωρίς ευκολίες, χωρίς εκπτώσεις, χωρίς την εύκολη λύση της βωμολοχίας ή της μπαλαφάρας. Είναι μία εποχή που οι συγγραφείς οφείλουν να καταλάβουν ότι δεν μπορούν όλοι να γίνουν Καμπανέλλης, χρειάζεται και κάποιος Σακελλάριος. Κυρίως για να αποενοχοποιήσουμε την κωμωδία που ελλείψει σοβαρών προτάσεων έχει υποφέρει πολύ από την ευκολία, τη μανιέρα και τις βρισιές.

Η κρίση έχει επηρεάσει το θέατρο και ίσως και τις επιλογές των έργων από τους παραγωγούς?

Σαφέστατα. Είναι ελάχιστες πλέον οι μεγάλες παραγωγές στο θέατρο και μεγάλο το ρίσκο για τους επιχειρηματίες που θα τις τολμήσουν. Τα Κρατικά θέατρα έχουν τις υποδομές και το υλικό να υποστηρίξουν μία μεγάλη παραγωγή αλλά και αυτά πάσχουν σοβαρά στο θέμα της χρηματοδότησης. Το κοινό είναι σε τέτοια οικονομική κατάσταση που πολύ εύκολα θα κόψει το θέατρο ως πολυτέλεια στον προϋπολογισμό του, τη στιγμή που κόβει και άλλα πράγματα ακόμα και σε θέματα υγείας. Τα εκατοντάδες έργα που ανεβαίνουν στα διάφορα μικρά θέατρα, γίνονται με προσωπικό κόστος των δημιουργών και των ηθοποιών και προσανατολίζονται σε μικρή διανομή και εύκολα ή κατά σύμβαση σκηνικά για μικρότερο κόστος. Τα πολυπρόσωπα έργα, τα έργα εποχής ή αυτά με τα ιδιαίτερα και πολλά σκηνικά είναι σχεδόν απαγορευτικά. Είναι παρήγορο πάντως, ότι και με αυτά τα μέσα μπορούν να φτιάχνονται μικρά θεατρικά διαμαντάκια. Αλλά στο θέατρο θέλεις και τη μαγεία των υπολοίπων τεχνών να συμβάλει στο αποτέλεσμα. Η όποια έλλειψη καλό είναι να βασίζεται στην άποψη και το όραμα του δημιουργού και όχι σε κατ’ ανάγκην έκπτωση.

Περισσότερο από ποτέ έχουμε ανάγκη την κωμωδία σήμερα?

Να ξεκαθαρίσουμε ότι η κωμωδία δεν μπορεί να επιλύσει κανένα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε ατομικά ή συλλογικά. Η κωμωδία μπορεί να είναι απλώς το τονωτικό που θα μας βοηθήσει να ξεφύγουμε πρόσκαιρα από τη δίνη, να αδειάσουμε για λίγο το μυαλό μας, μήπως και μπορέσουμε να τα αντιμετωπίσουμε πιο ψύχραιμα μετά από λίγη αποσυμπίεση. Υπάρχουν πολλά – ακόμα και καθημερινά- πράγματα στη ζωή μας που μπορούν να μας βοηθήσουν σ’ αυτό, αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι δεν μπορούμε εύκολα να τα αντιληφθούμε, ούτε να τα θέσουμε σε εφαρμογή. Το θέατρο έχει όμως εξ ορισμού αυτή τη λειτουργία. Όλοι ξέρουν ότι θα πάνε θέατρο για να ξεσκάσουν και να βιώσουν μία πρόσκαιρη ψυχική αγαλλίαση. Η μόνη πρωτοβουλία που απαιτείται από μας είναι να φτάσουμε στην πλατεία του θεάτρου. Και ίσως βγαίνοντας μπορούμε να σκεφτούμε με άλλη διάθεση πια τα θέματα που μας προβληματίζουν. Αυτή είναι η μεγάλη σημασία της κωμωδίας. Δεν είναι τυχαίο ότι το περισσότερο και πιο ανακουφιστικό γέλιο πολλές φορές έχουμε να το θυμόμαστε από μία κηδεία κάποιου. Η ψυχή μας ζητάει ξεκούραση και το γέλιο την προσφέρει. Τις λύσεις μετά θα τις βρούμε μόνοι μας.

Δημοσκόπηση

Με ποιον τρόπο ανταλλάσετε ευχές τις εορτές;

 

Ημερολόγιο Άρθρων

Απρίλιος 2017
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Κυριάκη, 23 Απρ. 2017 - 16:01:16
 

Newsletter

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΣυνέντευξη του Δημήτρη Αλεξίου, συγγραφέα του έργου "Θα σε δω στην πρεμιέρα" Top of Page