Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΣυνέντευξη του Βασίλη Παπαιωάννου

Συνέντευξη του Βασίλη Παπαιωάννου

AddThis Social Bookmark Button

VPA 0036-700Φωτογράφος ή Κεραμίστας λοιπόν? Εκφράζεσαι αρκετά χρόνια μέσα από αυτές τις δύο τέχνες, αλλά ποια θεωρείς ότι είναι αυτή που εκφράζει εσένα περισσότερο?

Ξέρεις κανένα γονέα να ξεχωρίζει τα παιδιά του? Θεωρώ ότι είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Η Φωτογραφία ξεκινάει με μια υπάρχουσα «κατάσταση» η οποία πλάθεται μέσα από την προσωπική μου οπτική γωνία σε αυτό που θέλω να παρουσιάσω ως τελικό αποτέλεσμα. Η Κεραμική ξεκινάει από την οπτική μου γωνία και αυτό που έχω στο μυαλό μου και στη πορεία, ειδικά με τη χρήση κάποιων συγκεκριμένων τεχνικών κινείται μόνη της προς το τελικό αποτέλεσμα. Θεωρώ ότι η κάθε μια καλύπτει διαφορετικό κομμάτι του εαυτού μου και η μια συμπληρώνει την άλλη. Πολλές φορές βλέπω ένα φωτογραφικό θέμα και μου γεννιόνται εικόνες κεραμικές και άλλες φορές προσεγγίζω ένα κεραμικό θέμα με φωτογραφική οπτική.

VPA 0003-700

Πως προέκυψε η κεραμική?
Η πρώτη φορά που άγγιξα πηλό ήταν όταν ήμουν 6 χρονών σε μια παραλία της Κρήτης που είχα πάει με τους γονείς μου και είδα εκεί που έσκαγε το κύμα μια περίεργη κόκκινη λάσπη που κόλλαγε. Ρώτησα τι ήταν και μου είπαν πηλός και ότι με αυτό φτιάχνει κάποιος αντικείμενα. Θυμάμαι να παίζω με αυτή τη λάσπη αλλά δεν θυμάμαι τι έφτιαξα φυσικά....
Επί της ουσίας όμως η κεραμική είναι η τελευταία εξέλιξη στην ενασχόληση μου με τις απεικονιστικές τέχνες. Ως μαθητής γυμνασίου είχα ξεκινήσει μαθήματα ζωγραφικής, μετά στο λύκειο ήρθε η φωτογραφία και πολύ αργότερα ως ενήλικας, ξεκίνησα τη κεραμική πριν από 12 χρόνια. Είχα τη τύχη να βρεθώ σε μια έκθεση μαθητών του Εικαστικού Εργαστηρίου του Δήμου Πατρέων και πραγματικά εξεπλάγην από τις δυνατότητες του υλικού. Το θεώρησα πρόκληση το να ασχοληθώ και έτσι ξεκίνησα.

VPA 0018-700Και είσαι ευχαριστημένος από τη πορεία σου?
Ναι απόλυτα! Όταν ξεκίνησα δεν φανταζόμουν συμμετοχές σε πανελλήνιες εκθέσεις, πόσο μάλλον και σε διεθνείς. Ήταν για μένα απλά ένα καινούριο χόμπυ. Το πιο σημαντικό από όλα όμως είναι ότι μου αρέσει όταν ασχολούμαι με τη κεραμική. Μου αρέσει όταν σχεδιάζω κάτι και προσπαθώ να βρω λύσεις σε κάποια τεχνικά θέματα που μπορεί να έχει κατά τη κατασκευή του ή τη διακόσμηση του. Μου αρέσει να το βλέπω να ολοκληρώνεται και να γεννιούνται μετά νέες ιδέες για την εξέλιξη του.

 

VPA 0067-700Ποιες είναι οι τεχνικές που σου αρέσουν περισσότερο?
Από τη μέχρι τώρα πορεία μου στη κεραμική έχω διαπιστώσει ότι μου αρέσουν περισσότερο οι εγκαταστάσεις και όχι τα μεμονωμένα έργα. Η επανάληψη ίδιων ή παρόμοιων αντικειμένων τα όποια όλα μαζί συνθέτουν μια εικόνα. Η κατασκευή καλουπιών εξυπηρετεί ιδιαίτερα αυτή τη κατηγορία και τη χρησιμοποιώ τακτικότατα. Και ειδικά όταν χρησιμοποιώ χυτή πορσελάνη, που είναι και ο αγαπημένος πηλός για να είμαι ειλικρινείς. Η πορσελάνη είναι ο πιο καθαρός, από χημικής πλευράς, πηλός που υπάρχει και παρόλο που είναι πιο δύσκολη τεχνικά να δουλευτεί είναι ιδιαίτερα φίνα στο άγγιγμα της σε όλα τα στάδια επεξεργασίας της.

Θεωρείς ότι η κεραμική μπορεί ισάξια να συναγωνιστεί άλλες τέχνες στη δημιουργικότητα και την εκφραστικότητα?
Ναι. Το υλικό δεν κάνει το έργο. Ο δημιουργός του το κάνει. Σίγουρα ο πηλός έχει τους περιορισμούς του ως υλικό, αλλά από την άλλη έχει άπειρες δυνατότητες οι οποίες είναι στα χέρια του κάθε κεραμίστα να τις εξερευνήσει και να δημιουργήσει και καινούριες.

VPA 0016-700Καινούριες? Τι εννοείς?
Μπορείς να πειραματιστείς με τα διάφορα είδη πηλού, τις τεχνικές πρόσμιξης του με άλλα υλικά σχετικά ή μη, τις τεχνικές ψησίματος και να αποδώσεις το δικό σου ξεχωριστό, από τεχνικής πλευράς, αποτέλεσμα. Το έχω κάνει ήδη αυτό μια φορά ατομικά και όταν είδα ότι δούλεψαν οι δοκιμές μου πραγματικά ενθουσιάστηκα. Αλλά το είχαμε κάνει και στο Εικαστικό Εργαστήρι του Δήμου Πατρέων, όπου δημιουργήσαμε δικά μας γυαλώματα από διάφορα είδη χωμάτων που έφερε ο καθένας μας.

Η Πάτρα προσφέρει πρόσφορο έδαφος για τη κεραμική?
Η Πάτρα προσέφερε μέχρι πριν ένα χρόνο ιδιαίτερα πρόσφορο έδαφος πριν το κλείσιμο του Εικαστικού Εργαστηρίου του Δήμου Πατρέων. Εγώ εκεί μαθήτευσα για 10 χρόνια με δάσκαλο τον Ηλία Χριστόπουλο, κεραμίστα με διεθνή δράση. Ότι έχω μάθει τα οφείλω σε αυτόν και στη παρουσία του Εργαστηρίου. Είναι πάντα τιμή μου να λέω ότι έχω υπάρξει μαθητής του Εργαστηρίου. Λυπάμαι όμως που δείχνει να έχει χαθεί αυτή η κοιτίδα δημιουργίας στη πόλη μας. Μια κοιτίδα που πραγματικά έδωσα άμεσα αλλά και έμμεσα πολλά στο χώρο της κεραμικής στη Πάτρα.

VPA 0051-700Στην Ελλάδα γενικά πως αντιμετωπίζεται?
Καλύτερα από εδώ, αλλά και πάλι όχι όπως στο εξωτερικό. Εκτός Ελλάδος θεωρείται πολύ σημαντική τέχνη και η Ελλάδα για τους ξένους είναι θρύλος φυσικά για το χώρο της κεραμικής, λόγω της ιστορία μας στο χώρο της κεραμικής τέχνης στους ιστορικούς χρόνους.

Ποια είναι η αντιμετώπιση των ξένων κεραμιστών στο έργο σου?
Έχω ακούσει πολύ καλά λόγια και θεώρησα τιμή μου όταν πέρυσι είχα πρόσκληση να παρευρεθώ ως εισηγητής σε διεθνές συμπόσιο κεραμικής στην Αργεντινή, παρόλο που δεν μπόρεσα να αποδεχτώ τη πρόταση.

Ποια είναι η θέση του πολιτισμού και των τεχνών σε εποχές κρίσης?
Θεωρώ ότι είναι σανίδα σωτηρίας στο ψυχολογική καταρράκωση του κόσμου, είτε είναι ο άλλος θεατής είτε δημιουργός. Σίγουρα δεν υπάρχει δημόσιο ή ιδιωτικό χρήμα για ακριβές «παραγωγές», αλλά η τέχνη αποτελούσε πάντοτε μέσο έκφρασης του προβληματισμού του κόσμου για τα τεκταινόμενα και το ίδιο θα γίνει και τώρα θεωρώ. Στη πόλη μας γίνονται πράγματα με πρωτοβουλία των δημιουργών κυρίως και ελπίζω να εμφανιστούν και άλλοι νέοι δημιουργοί που θα θελήσουν να εκφραστούν ανεξαρτήτως μέσω ποιας τέχνης.

Ποια είναι τα πλάνα σου για το μέλλον?
Προς το παρόν δουλεύω πάνω στη δημιουργία ενός κεραμικού μεγάλων διαστάσεων το οποίο θα ψηθεί σε ένα παραδοσιακό καμίνι στη Κορώνη. Μια τεχνική ψησίματος που χρησιμοποιούσαν οι παλιοί Κορωναίοι κεραμίστες για τη κατασκευή πιθαριών και αναβίωσε πριν δύο χρόνια από το γιο ενός παλιού κεραμίστα, ο όποιος έχτισε εξ αρχής με χώμα και άχυρο το ύψους 3 μέτρων καμίνι.

Ένα όνειρο σου που συνδέεται με τη κεραμική?
Η δημιουργία μιας έκθεσης-εγκατάστασης που θα συνδέει και τις δύο τέχνες που υπηρετώ. Τη φωτογραφία και τη κεραμική.

papaioannou-700ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ
Γεννήθηκε στη Πάτρα το 1972, σπούδασε Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και εργάζεται στο Δήμο Πατρέων. Έχει παρακολουθήσει μαθήματα ζωγραφικής, φωτογραφίας, κεραμικής και φοιτά στο Τμήμα Ευρωπαϊκού Πολιτισμού του ΕΑΠ. Ασχολείται με τη φωτογραφία από το 1988 και τη κεραμική από το 2001.
Το 2004 εκδόθηκε το λεύκωμα του με τίτλο «Καρναβαλικές Προσωπογραφές»
Έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής, φωτογραφίας και κεραμικής εντός και εκτός Πατρών. Έχει οργανώσει τέσσερις ατομικές εκθέσεις φωτογραφίας, «Καρναβαλιού Πρόσωπα» (2007), «Γυμνό» (2008), «Πάτρα, μια πόλη Καρναβάλι» (2010), «Σμύρνη, μέσα από τα μάτια ενός γείτονα», Σμύρνη, Τουρκία. Συμμετείχε στις 6η Διεθνή Biennale Κεραμικής , Kapfenberg, Αυστρία, (2009), 31st Concurs Internacional de Ceràmica CICA 2011, L 'Alcora, Ισπανία (2011), 3rd International Triennial of Silicate Arts, Kecskemét, Ουγγαρία, 2012, 13th Concours international de céramique "The Box", Carouge, Ελβετία Ομαδική Έκθεση "Κεραμέων Ίχνη", Πάτρα, 2nd International Ceramic Triennial UNICUM 2012, Maribor, Σλοβενία, Ομαδική Έκθεση "Σύγχρονη Κεραμική", Αθήνα, 5th Encuentro Internacional «Ciudad de Valladolid», Valladolid, Ισπανία (Έπαινος),2013, VII Biennal de Ceràmica of El Vendrell, Ισπανία (Σεπ 2013).

Δημοσκόπηση

Με ποιον τρόπο ανταλλάσετε ευχές τις εορτές;

 

Ημερολόγιο Άρθρων

Μάρτιος 2017
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
27 28 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Κυριάκη, 26 Μαρ. 2017 - 21:01:21
 

Newsletter

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΣυνέντευξη του Βασίλη Παπαιωάννου Top of Page