Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΆρθρα«Περί Γκρεκόνων Σκιάς» ο λόγος*

«Περί Γκρεκόνων Σκιάς» ο λόγος*

AddThis Social Bookmark Button

xerouvimτου Βαγγέλη Γέττου, νομικού και παραγωγού του ρ/σ «Στο Κόκκινο 107,7» Πάτρας.

 Οι ιστορίες του Βαγγέλης Χερουβείμ δεν είναι μια απλή αποδελτίωση των κορυφαίων ραδιοφωνικών του στιγμών όπως αυτές καταγράφονται στην καθημερινή του εκπομπή «Κόκκινη Κλωστή», στο Κόκκινο 105,5.

Ακόμα και αν δεν ξέραμε ότι ο Χερουβείμ είναι σκιτσογράφος ή γελοιογράφος και τον ακούγαμε τυχαία να αφηγείται την «Τροϊκή Εποχή» και τις «Μνημονισμένες Σταυροφορίες», θα ανακαλύπταμε στις ραδιοφωνικές και γραπτές πια ιστορίες του και μία εικαστική αξία, μία εικαστική πτυχή. Ο Χερουβείμ ,με το βιβλίο του «Περί Γκρεκόνων Σκιάς» (Εκδόσεις Γαβριηλίδη, Στο Κόκκινο 105,5), κάνει λογοτεχνικό κόμικ. Οι περσόνες του, η μετάπλαση των μνημονιακών προσωπικοτήτων, έρχονται φορτωμένες με τόση φαντασία, με τόσο καρικατουρίστικο τρόπο που γίνονται απευθείας εικόνες, πορτρέτα.

  Τι είναι τελικά οι Γκρεκόνοι στις ιστορίες του Χερουβείμ; Είναι ένα αποφασισμένο, στοχοπροσηλωμένο σύνολο που θέλει να ανατρέψει του Μνημονισμένους, τον Τόνυ τον Σαματά και τον Άηδονη τον Ιβανόητο; Είναι μία συμπαθής μάζα αναξιοπαθούντων που σκιρτούν κάπου-κάπου και άντε πάλι από την αρχή, μεροδούλι-μεροφάι; Ή είναι απλώς δούλοι ενός συστήματος; «Οι καλοί λογαριασμοί κάνουν τους καλούς δούλους» γράφει σε κάποιο σημείο του βιβλίου. Νομίζω ότι οι Γκρεκόνοι, δεν είναι ούτε γενικώς εξεγερμένοι αλλά ούτε και γενικώς προσκυνημένοι.

  Οι Γκρεκόνοι, του Βαγγέλη Χερουβείμ κατεδάφισαν τα παλιά κέντρα των πόλεών τους και έδωσαν τα οικόπεδά τους για να πάρουν «παπαροκατοχή», ένα κόλπο «με ο οποίο ο Εργάρχης ο Καραμπουζουκλής ο Α' καπάρωσε την Ηγεμονία της Γκρεκονίας σε τετραγωνικές τετραετίες». Την ίδια περίοδο συμπατριώτες τους είχαν εκδιωχθεί στις χώρες της «Βαλτοβίας» ή είχαν εξοριστεί σε «Μη Φτουριστικά Νησιά» λόγω των κοινωνικών τους φρονημάτων. Οι Γκρεκόνοι πιστεύουν στην «Ορθόλοξη Τριαδική Πίστη», διαφθείρονται εύκολα αλλά έχουν τέλος πάντων κι ένα φιλότιμο, στο κάτω-κάτω (ρε αδερφέ). Είναι μία μάζα που αν δεν γίνουν λαός δεν πρόκειται να απαλλαγούν από τα προβλήματα που τους προκαλεί ο Πύργος του Μάξιμου. Θέλουν να γίνουν λαός. Δεν είναι ακόμα. Μια έξοχη τομογραφία του μη λαού, λοιπόν, που θέλει να γίνει λαός.

  Ο ακρογωνιαίος λίθος του αλληγορικού οικοδομήματος του Βαγγέλη Χερουβείμ είναι η ιστορική μνήμη. Το επιθεωρησιακό χρονογράφημα του Τόνυ του Σαματά, του Μπένυ του Λαγκαρντόκαρδου, του Αλεξικέραυνου, του Αβράμ του Καγκελάριου, των Ριζιτών κ.ά. είναι η εύκολη δουλειά για τον Χερουβείμ: είναι μια αφορμή, μία καύσιμη ύλη για να πάει πολύ πιο πίσω, για να τολμήσει να ακουμπήσει τις πολύ δύσκολες από άποψης χιούμορ εποχές. Ο Χερουβείμ τολμάει-και αυτό το θράσος του με συγκινεί πάντα- να πάει χοροπηδώντας σαν σαλτιμπάγκος πίσω στην μεταξική περίοδο, στο βενιζελικό ιδιώνυμο, στην κατοχή, στον Εμφύλιο, στο κράτος της Δεξιάς και τη Χούντα.

  Ο Βαγγέλης Χερουβείμ επαναφέρει έτσι το μεγάλο, το ολοκληρωμένο αφήγημα στη σάτιρα. Καθιστά και πάλι τη σάτιρα προφητική, κάτι που, λόγω της διόγκωση της πληροφορίας, είχε χαθεί.Δεν έχω υπ' όψιν μου μέσα σε αυτή την έκρηξη της σάτιρας των τελευταίων 5 χρόνων κάποιον που να φεύγει από το επίπεδο της επικαιρότητας ή της επικαιρικότητας και να έχει την τόλμη να σατιρίσει την ίδια την Ιστορία. Να ξαναστήσει δηλαδή το δικαίωμα μας να γελάσουμε ή έστω να μειδιάσουμε ακόμα και με τις πιο μαύρες περιόδους αυτής της χώρας∙ μιλάω για δικαίωμα γιατί ένα βιβλίο σαν του Χερουβείμ δεν εκδόθηκε σε ουδέτερο χρόνο, όσον αφορά την ελευθερία του σατιρικού λόγου και έργου. Την ίδια στιγμή που οι σκιτσογράφοι του Charlie Hebdo σφαγιάζονται για ένα σκίτσο του Μωάμεθ από τζιχαντιστές, οι Ευρωπαίοι ταγοί της Ηπείρου των δικαιωμάτων και της Δημοκρατίας δυσανασχετούν με ένα σκίτσο της εφημερίδας ΑΥΓΗ και συγκεκριμένα με το γνωστό πια σκίτσο του Τάσου Αναστασίου που εμφανίζει τον Σόιμπλε με στολή των SS και τιτλοφορείται «Η διαπραγμάτευση ξεκίνησε». Ο Σόιμπλε εμφανίζεται να μονολογεί: «επιμένουμε στο σαπούνι από το λίπος σας, συζητάμε για το λίπασμα από τις στάχτες σας». Ακραίο;
Κατά τη γνώμη μου, ναι.

  Όμως δεν μπορείς να υπερασπίζεσαι ένα σκίτσο που λέει ότι «το Κοράνι είναι σκατά γιατί δεν προφυλάσσει από τις σφαίρες», δεν μπορείς να προασπίζεσαι το δικαίωμα του εν λόγω σατιρικού σκιτσογράφου να πει αυτό που θέλει και την ίδια στιγμή, να μην υπερασπίζεσαι τον Έλληνα σκιτσογράφο που μετέρχεται το Ολοκαύτωμα ως βάση για το μήνυμά του. Το σκίτσο ως γνωστόν ενόχλησε και τον πρωθυπουργό αλλά ο Χερουβείμ δεν κώλωσε. Υπερασπίστηκε τον συνάδελφό του στην Αυγή και, την επόμενη μέρα, δημοσίευσε σκίτσο που εμφανίζει τον Τσίπρα με τον Παυλόπουλο όπου ο τελευταίος λέει στον πρωθυπουργό: «Ευχαριστώ και πάλι. Και να σας αφήσω τώρα. Θα έχετε να ετοιμάσετε και τα πρώτα νομοσχέδια». Ο Τσίπρας απαντά στον Πρόεδρο: «μπα, έτοιμα τα 'χαμε αυτά. Μόνο κάτι σκίτσα έχω να διορθώσω». Λοιπόν, ο Χερουβείμ και με αυτό το βιβλίο μας υπενθυμίζει ότι το χιούμορ έχει μόνο ένα σύνορο: την τιμιότητα και τον σεβασμό της ιστορικής αλήθειας. Έτσι αντιμετωπίζει, χωρίς να αποφεύγει το πραγματικό ερώτημα: μπορούμε να κάνουμε με όλα χιούμορ;

 Ο σατιρικός σχολιαστής της επικαιρότητας του (είτε λέγεται σκιτσογράφος, είτε γελοιογράφος, είτε αφηγητής αλληγορικών ιστοριών) δεν είναι ούτε ακριβώς δημοσιογράφος ούτε μόνο καλλιτέχνης. Ξέρει πολύ καλά την τέχνη και των δύο αλλά, από τη μία, αξιοποιεί την ετοιμολογία και την ευστροφία του δημοσιογράφου και από την άλλη έχει το προνόμιο να καθιστά τη δημιουργία του πάντα επίκαιρη.

  Ο καλοί σατιρικοί δημιουργοί είχαν πάντα κάτι το αναγεννησιακό, κάτι το δαντικό. Ο Βαγγέλης Χερουβείμ δεν μας θυμίζει απλά τις επιρροές του, τους μεγάλους του σιναφιού του (λ.χ. ο Μποστ). Είναι ο ίδιος ένας σημαντικός ανανεωτής της σάτιρας.

*Κείμενο βασισμένο στην ομιλία του γράφοντος στην παρουσίαση του βιβλίου, «Περί Γκρεκόνων Σκιάς», του Βαγγέλη Χερουβείμ στην Πάτρα, Παλιό Δημοτικό Νοσοκομείο Πάτρας, 5.5.15

Σχετικά με τον Αρθρογράφο

Βαγγέλης Γέττος

Βαγγέλης Γέττος

Ο Βαγγέλης Γέττος γεννήθηκε το 1986 στην Πάτρα, όπου και ''μεγάλωσε''. Είναι απόφοιτος της Νομικής Αθήνας και κάτοχος μεταπτυχιακού Ποινικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Sophia Antipolis της Νίκαιας της Γαλλίας. Έχει εργαστεί σαν ραδιοφωνικός ρεπόρτερ και παραγωγός, ασκούμενος δικηγόρος και πολιτικός σύμβουλος. Προσπαθεί να είναι μουσικός (παίζει κρ...

Δημοσκόπηση

Ποιες δράσεις ακτιβισμού θα κάνατε;

 

Ημερολόγιο Άρθρων

Ιούνιος 2017
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Δευτέρα, 26 Ιουν. 2017 - 00:44:05
 

Newsletter

ΑρχικήΆρθρα«Περί Γκρεκόνων Σκιάς» ο λόγος* Top of Page