Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΘέατροΘεατροκριτικέςΟυδείς τέλειος και ολόκληρος....

Ουδείς τέλειος και ολόκληρος....

AddThis Social Bookmark Button

oudeis-teliosΓράφει η Μαρία Πανούτσου. Μια ματιά στην Αντιγόνη της Ευαγγελίας Θαλασσινής και του Νίκου Χαριζάνου. Θέατρο Ειλισσός

Εισαγωγή Η Αντιγόνη του έρωτα και της ευθύνης. Η Αντιγόνη της φιλίας και της αγάπης, του πολιτισμού και της παράδοσης, της οικογένειας και του ασκητισμού, της αφοσίωσης και της επανάστασης, έζησε ζει και θα ζει όσο υπάρχουν άνθρωποι με πάθη και με αδυναμίες. Όσο η κοινωνία παραπαίει ανάμεσα στο δίκιο και το άδικο. Εκείνη πρώτη μαθαίνει από τα λάθη της και έτσι γίνεται σύμβολο μίμησης και αποφυγής καθώς ''ουδείς τέλειος και ολόκληρος". Πέρασα δέκα χρόνια με την παρέα της Αντιγόνης, με έμαθε και την έμαθα, με δάνεισε και της δάνεισα, μια και η ζωή και η τέχνη, είναι δάνεια και προσφορές. Έτσι κάθε νέα προσέγγιση που πέφτει στην αντίληψη μου και στο βλέμμα μου, με αγάπη και ταπείνωση πλησιάζω την επαφή των νέων δημιουργών με αυτό το ατέλειωτο χαμόγελο μιας Αντιγόνης αινιγματικής, ενός αρσενηκοθήλυκου πλάσματος, που τα δύο φύλα συνυπάρχουν και γι αυτό βλέπουμε αυτή την τρομαχτική αυτάρκεια πάνω της και αίσθηση δικαίου.

Η παράσταση

Η παρουσίαση των χορικών της Αντιγόνης από την Ευαγγελία Θαλασσινή είναι ένα σοβαρό με γνώση και πάθος πλησίασμα και εγχείρημα. Με χαρά μαθαίνω οτι θα ασχοληθεί με όλο το κείμενο του Σοφοκλή σε μια ολοκληρωμένη παράσταση. Και το λέω αυτό γιατί το έργο δεν τεμαχίζεται παρά μόνο για σπουδή και μελέτη και έτσι είδα την συγκεκριμμένη παρουσίαση: Σπουδή. Μια σπουδή, με αγάπη, μελέτη της γλώσσα της εποχής που γράφτηκε το έργο του Σοφοκλή και των ιδιοτήτων της, της μητέρας της γλώσσας που μιλάμε σήμερα, μιας γλώσσας που αν σκύψεις πάνω της θα αρχίσεις να αναγνωρίζεις το σήμερα. 'Ομως δεν έχουμε παράδοση με έργα να παίζονται στα Αρχαία Ελληνικά και βέβαια δεν θα ανοίξω θέμα στο σημείωμα αυτό για το αν θα έπρεπε να είχαμε καλλιεργήσει και αυτήν την δυνατότητα ως κράτος και ως ιδιώτες. Θα αρκεστώ στην παρουσίαση της παράστασης, στον Ειλισσό, αυτόν τον τόσο ζεστό και φιλόξενο χώρο τέχνης, τι κατάλαβα, τι ένοιωσα τι έφτασε στο σώμα μου και όχι μόνο στην λογική μου. Ήταν απόλαυση και μαθητεία η δουλειά του Νίκου Χαριζάνου και εκτίμησα την εκτέλεση της από τους μουσικούς και ερμηνευτές της παρουσίασης. Χωρίς την μουσική του θα ήταν μισή η προσπάθεια αυτή.

Με συγκίνησε ιδιαίτερα ο Πάν Καπερνέκα, γιατί στην ερμηνεία του είδα την δικαίωση του όλου εγχειρήματος. Χαρισματικός, άμεσος, λαικός, σεμνός, αποτελεσματικός ένας ολοκληρωμένος ερμηνευτής. Η μουσικός Σουζάνα Δεμίρη και η ερμηνεύτρια χορικών Σοφία Μαντζάκου με πειθαρχία και σοβαρότητα με ευαισθησία περιττή, δάνειζαν στην παράσταση, παρουσία και έργο. Πολύ καλές στιγμές τα ομαδικά φωνητικά όπου όλοι οι συντελεστές έσμιγαν τις φωνές τους. Από τα πιό θετικά στοιχεία της παράστασης.

Τελευταία αφήνω την Ευαγγελία Θαλασσινή μιά και η όλη απόφαση ανήκει στην ίδια. Γνωρίζω την αγάπη της την επιμονή της και στις σπουδές της, συνεχείς και αδιάλειπτες, με ο τι έχει να κάνει με το θέατρο την πολύπλευρη και δύσκολη αυτή τέχνη. Περίμενα και περιμένω η βαθειά της σχέση με την αρχαία τραγωδία να εξελιχθεί. Η Ευαγγελία Θαλασσινή είναι μια σημαντική δύναμη για το Ελλήνικό θέατρο ανεξάρτητα με το τι θα κάνει στο μέλλον.

Στην συγκεκριμένη δουλειά μου άρεσε το τραγούδι της, οι δυνατότητες της φωνής της, που κάποιες στιμές άγγιξαν την καρδιά μας και η πειθαρχημένη της κίνηση.
Η παρουσία της επιβλητική, γοητευτική. Πιστεύω οτι ένας ερμηνευτής κινδυνεύει όταν αυτο- σκηνοθετείται και αν αυτό συνεχιστεί για καιρό μπορεί κάλλιστα να τον εγκλωβίσει σε μανιέρες και να περιορίσει στις δυνατότητες του.
Είδα μια κατασκευή και όχι το αποτέλεσμα μιας ζύμωσης με όλα τα στοιχεία όπως και μια υπερβολική προσπάθεια προβολής συναισθημάτων. Αυτό που επισημαίνω είναι η έλλειψη εσωτερικής ροής της κίνησης και της εσωτερικής δράσης της Ευαγγελίας Θαλασσινής. Η κίνηση πειθαρχημένη σε καθε λεπτομέρια που όμως δεν έσπασε, δεν θερμάνθηκε και έμοιαζε, φωνή και σώμα, να δείχνουν τις καλλιτεχνικές δυνατότητες του ερμηνευτή αντί να εξηπηρετούν το περιεχόμενο, να γίνονται ένα με το κείμενο με την μουσική, έτσι είχαμε τα στοιχεία αλλά όχι λιωμένα περασμένα απο το φίλτρο του ερμηνευτή.

Η απόσταση που μας χωρίζει απο την εποχή που γράφτηκαν τα κείμενα αυτά είναι μεγάλη και ξεχνάμε οτι ήταν λαικά κείμενα γραμμένα για να παιχτούν να διδάξουν αλλά και να συγκινήσουν, να κουνήσουν σώμα και μυαλό. Δεν ήταν μουσειακό είδος. Εκεί που είδα όλα τα στοιχεία αφομειωμένα και με μια φυσική και λαική υπόσταση, και αυτό μου έδωσε ένα θετικό μήνυμα, ήταν στον Παν Καπερνέκα και για μια στιγμή ένιωσα μια πραγματική έκπληξη και συγκίνηση.

Επίλογος

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΔΟΥΛΕΙΑ που αξίζει να την δει κανείς και δεύτερη φορά για τα καλά της σημεία, τα προς αμφισβήτηση επίσης , για τους έξοχους επαγγελματίες και γιατί είναι μια δουλειά που μετά ζητά επεξεργασία και συζήτηση και ανοίγει πολλά θέματα.Ένας πραγματικός θυσαυρός Η γνώμη μου είναι να συνεχιστεί στην μορφή που είναι η παράσταση αυτή για περισσότερο καιρό, με σκοπό να δουν και οι ίδιοι οι δημιουργοί το έργο τους να μεστώνει, μπροστά στο κοινό.

ΕΝΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΙΛΙΣΣΟ ΠΟΥ ΦΙΛΟΞΕΝΕΙ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ.

Σημ. Το φλάουτο σε κάποια σημεία ίσως δεν χρειαζόταν και η Σοφία Μαντζάκου ίσως θα ήταν καλύτερα να μην στέκεται στο ίδιο επίπεδο ( όρθια και δίπλα ) στην σκηνή όταν ερμηνεύει η Ευαγγελία Θαλασσινή.

Μουσική απόδοση των ΛΥΡΙΚΩΝ ΜΕΡΩΝ (χορικά & κομμός/θρηνητικό τραγούδι Αντιγόνης -χορού). Η μουσική σύνθεση βασίζεται στην μετρική του πρωτότυπου. Η παράσταση είναι στα αρχαία ελληνικά με υπέρτιτλους στα νέα ελληνικά
.............................................

Συντελεστές Ερμηνεία Κομμού - Αντιγόνη : Ευαγγελία Θαλασσινή Ερμηνεία χορικών - Τειρεσίας: Παν Καπερνέκα(ταμπουράς,κρουστά)Ερμηνεία χορικών: Φλάουτο : Σουζάνα Δεμίρη Μουσική σύνθεση – Διδασκαλία : Nίκος Χαριζάνος Σκηνική επιμέλεια-έρευνα αρχαίας μετρικής :Ευαγγελία Θαλασσινή Φωτισμοί :Γιάννης Τάσιος Projection :Ανέττα Ψαρρού

Χώρος πολιτισμού ΕΙΛΙΣΣΟΣ

ΚΕΙΜΕΝΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΤΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑΣ ΘΑΛΑΣΣΙΝΗΣ, ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΑΡΙΑ ΠΑΝΟΥΤΣΟΥ -ΙΟΥΝΙΟΣ 2016

©ΜΑΡΙΑ ΠΑΝΟΥΤΣΟΥ για το independent Σκέψεις για μια παράσταση.

Σχετικά με τον Αρθρογράφο

Μαρία Πανούτσου

Μαρία Πανούτσου

Η Μαρία Πανούτσου είναι ηθοποιός και σκηνοθέτης θεάτρου. Σπούδασε μουσική, χορό, θέατρο και ζωγραφική, στην Ελλάδα, Αγγλία, Πολωνία. Διδάσκει βιογραφικό λόγο, αυτοσχεδιασμό, κινησιολογία και σύνθεση, στο θέατρο. Διευθύνει το Θέατρο Τομή ‘Εταιρεία Θεατρικής Έρευνας και Εκπαίδευσης’ και το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Κέας. Εμφανίστηκε στο θέατρο και στην...
 
Δευτέρα, 21 Αυγ. 2017 - 04:42:49
 

Newsletter

ΑρχικήΘέατροΘεατροκριτικέςΟυδείς τέλειος και ολόκληρος.... Top of Page