Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΚινηματογράφος"Tέχνες του χώρου και του χρόνου"

"Tέχνες του χώρου και του χρόνου"

AddThis Social Bookmark Button

texnes tou xorou-600του Γιώργου Παυλίδη.  Δεύτερο μέρος: Η ελευθερία και Η "τρίτη" σκέψη στο σινεμά.

   Στο πρώτο μέρος της ενότητας «Tέχνες του χώρου και του χρόνου: : Η ελευθερία και η σκέψη στο σινεμά» είχαμε γράψει ότι η (σωματική) εμπειρία της θέασης μιας ταινίας είναι καθοριστικό στοιχείο της σχέσης μας με την τέχνη του κινηματογράφου – και κάθε τέχνης βέβαια, αφού η τέχνη είναι πρωτίστως υποκειμενική υπόθεση. Και συχνά, όταν η εμπειρία της θέασης μιας ταινίας αλλάζει, μπορεί να αλλάξει και ο τρόπος που σκεφτόμαστε ή γράφουμε γι αυτήν.

Αυτό που γεννιέται στην συνάντησή μας με τον κόσμο μιας ταινίας στο σινεμά – και το ίδιο συμβαίνει βεβαίως σε κάθε σχέση μας με την τέχνη- είναι μια «τρίτη σκέψη».

   Η φαντασία του σκηνοθέτη συλλαμβάνει εσωτερικά και έπειτα αναπτύσσει, σχεδιάζει και υλοποιεί εξωτερικά μια ταινία χρησιμοποιώντας όλους ή κάποιους από τους τρόπους του σινεμά (χρώμα, ήχος-μουσική-λόγος, κάδρο, κίνηση, φωτογραφία κλπ) σε διαφορετικό βαθμό κάθε φορά, για να μας δώσει μια ζωντανή σκέψη, μια διάθεση και κάποια συναισθήματα για την σχέση του (του σκηνοθέτη) με τον κόσμο.
  Αυτός ο κινηματογραφικός κόσμος, με την ατμόσφαιρά του, συναντά «εν κινήσει», δηλαδή έν όσο η ταινία προβάλλεται, την δική μας σκέψη, αίσθηση, διαθεση κλπ. ως θεατών. Η προπαιδεία μας, τα ερεθίσματά μας, η σκέψη μας, η γνώση μας, η κουλτούρα μας κλπ. επηρρεάζουν ασφαλώς το τί θα προσέξουμε περισσότερο στην ταινία, σε ποιά δράση, ποιόν ήρωα, ποιές εικόνες θα εστιασει η προσοχή μας, πώς και πόσο θα ερεθιστεί η διάθεσή μας.

   Όμως αυτό που προκύπτει δεν είναι απλώς η σκέψη μας για την ταινία, γιατι η ταινία δεν είναι μια επιφάνεια τυχαίων πληροφοριών όπου μπορούμε να βρούμε ό,τι θέλουμε εμείς, να διαλέξουμε τα κομματια που μας αρεσουν και να τα συνθέσουμε με όποιον τρόπο θέλουμε. Όταν παρακολουθούμε εναν χαρακτήρα σε μιας ταινία, μπορεί να νομίζουμε ότι «απλώς τον βλέπουμε», αλλά αυτό που συμβαίνει, είναι ότι κάθε φορά τον βλέπουμε με τον τρόπο που η ταινία μας επιτρέπει ή μας προτείνει να τον δόυμε: με χρώμα ή χωρίς, με θολή φωτογραφία ή με υψηλή οξύτητα, από κοντά ή από μακριά, από χαμηλά ή από ψηλά. Υπάρχει ήδη μια στάση, σκέψη και διάθεση γύρω από αυτόν τον χαρακτήρα, μια ατμόσφαιρα που η ταινία εμφανίζει. Η ταινία δέν ειναι παθητική. Το σινεμά είναι ήδη έναν τρόπος σκέψης. Φανερώνει νόημα, συναίσθημα, κίνηση, ένταση, πνοή. Δεν υπάρχει βλέμμα (του θεατή) μίας κατεύθυνσης. Αυτό που κοιτάζουμε, μας κοιτάζει πίσω, κοιταζόμαστε μέσα του.

   Ίσως κάποιος να υποστηρίξει ότι κάθε θεατής (ανάλογα με τις γνώσεις του και την τριβή του με το σινέμα) καταλαβαίνει ένα ποσοστό (ένα μέρος) της σκέψης της ταινίας. Αλλά πώς μπορεί κανείς να ορίσει την σκέψη της ταινίας καθ εαυτήν για να πει σε ποιό ποσοστό την βιώνει ο κάθε θεατής; Ο θεατής δεν είναι παθητικός δέκτης, δεν είναι απλώς ένα δοχείοπου υποδέχεται μικρότερο ή μεγαλύτερο ποσοστό της ταινίας.

   Δεν μπορούμε να διαχωρίσουμε την πρώτη σκέψη από μόνη της (τη σκέψη του θεατή) ή την δεύτερη σκέψη από μόνη της (την σκέψη της ταινίας καθ εαυτήν). Βιώνουμε μια τρίτη σκέψη. H ατμόσφαιρα της ταινίας, η σκέψη της και η δράση της, η κίνηση και ο ρυθμός της συναντούν την δική μας διάθεση, την δική μας (ετοιμότητα για) σκέψη, τον δικό μας ρυθμό και ψυχισμό. Και αυτός είναι ο λόγος που όλες οι ταινίες δεν μας αγγίζουν με τον ίδιο τρόπο.

Σχετικά με τον Αρθρογράφο

Γιώργος Παυλίδης

Γιώργος Παυλίδης

O Γιώργος Παυλίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε πρώτα μηχανολογία, έπειτα ακολούθησαν σπουδές Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής και μεταπτυχιακό στην Φιλοσοφία και την Αισθητική του Κινηματογράφου. Τέλος, έκανε ένα πέρασμα από την κινηματογραφική σχολή του Lodz, στην Πολωνία, όπου παρακολούθησε εργαστήρια σκηνοθεσίας, φωτογραφίας και animation. Έχ...

Περισσότερα Άρθρα από τον ίδιο Αρθρογράφο

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Δημοσκόπηση

Είστε υπέρ ή κατά της κατάργησης του θρησκευτικού όρκου;

 

Ημερολόγιο Άρθρων

Μάιος 2017
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Κυριάκη, 28 Μαΐου 2017 - 01:21:26
 

Newsletter

ΑρχικήΚινηματογράφος"Tέχνες του χώρου και του χρόνου" Top of Page