Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΚινηματογράφοςΤρία βλέμματα

Τρία βλέμματα

AddThis Social Bookmark Button

Jack-Nicholson-The-shiningτου Γιώργου Παυλίδη. Η σαγήνη είναι εκείνη που φέρνει στην επιφάνεια των τριών αυτών βλεμμάτων διαφορετικές αποχρώσεις του νοήματός τους και έτσι αλλοιώνει την καθαρότητα και τη σιγουριά της αλήθειας, διακυβεύει την ίδια της την εμφάνιση.

Κάθε αλήθεια και κάθε λόγος της αλήθειας θέλει να βάλει ένα τέλος στις εντυπώσεις της σαγήνης. Θέλει να δώσει μια τελειωτική απάντηση, καθαρή και απαλλαγμένη από φόβο ή θαυμασμό. Αυτή είναι η απάτη και η αυταπάτη της. Γιατί η σαγήνη δεν αποτρέπει το βλέμμα μας από την αλήθεια, αλλά το τρέπει προς αυτήν αλλιώς.

Στα τρία αυτά βλέμματα δεν έχουμε να κάνουμε με την αντικειμενική αλήθεια της επιστήμης, αλλά με τη σαγηνευτική αλήθεια της τέχνης. Και αυτή δεν έχει αρχή, μέση ή τέλος. Μπορεί να εμφανιστεί ανά πάσα στιγμή, σιωπηλά (γιατί το δέος μας κάνει να μένουμε σιωπηλοί και η αλήθεια του εμφανίζεται επίσης σιωπηλά) και να μας κάνει δικούς της, όχι με τρόπο εξουσιαστικό, αλλά με τρόπο κινηματογραφικά σαγηνευτικό επειδή μας αφορά προσωπικά.

Anthony-Perkins-PsychoΤο βλέμμα του Anthony Perkins στρέφεται προς το μέρος μας στο τέλος της ταινίας του Χίτσκοκ, «Ψυχώ». Είναι η στιγμή που η προσωπικότητα της νεκρής μάνας μοιάζει να καταλαμβάνει πλήρως τον ψυχισμό του ήρωα. Σηματοδοτεί το τέλος της εσωτερικής ψυχικής μάχης ανάμεσα στις δύο προσωπικότητες που κουβαλούσε ο πρωταγωνιστής σε όλη την ταινία.

Το βλέμμα του Jack Nicholson, εμφανίζεται μέσα στο λαμπερό αλλά κρύο χειμωνιάτικο φως περίπου στο μέσον της ταινίας του Κιούμπρικ «Η λάμψη». Είναι η στιγμή που ο ήρωας μοιάζει να χάνει τον έλεγχο και να καταλαμβάνεται από μια ανεξήγητη δύναμη. Αυτό το βλέμμα σηματοδοτεί την τροπή των πραγμάτων αλλιώς, τόσο μέσα του όσο και γύρω απ' αυτόν. Μέσα από αυτό το βλέμμα η ήρωας ανήκει πλέον στη Λάμψη.

Malcolm-Mcdowell-Clockwork-OrangeΤο βλέμμα του Malcolm MacDowell, είναι το πρώτο πλάνο που αντικρίζουμε σε μια άλλη ταινία του Κιούμπρικ, στο «Κουρδιστό πορτοκάλι». Αυτό το βλέμμα σηματοδοτεί εξ αρχής την ανακοίνωση μιας στρεβλής όψης ενός παράλογου κόσμου, το νόημα του οποίου κινείται σε όλο το φάσμα μεταξύ του πνευματικού μεγαλείου της ενάτης συμφωνίας του Μπετόβεν από τη μια μεριά, και της άκρατης, παράλογης σωματικής βίας από την άλλη.

Αρχή, μέση ή τέλος, αυτό το βλέμμα μοιάζει να ανακοινώνει με σιωπηλό τρόπο, την ξεκάθαρη αλήθεια του: είτε αυτή είναι η τρέλα, είτε το παράλογο, είτε η τυφλή βία. Όμως τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Γιατί εδώ δεν έχουμε να κάνουμε απλώς και μόνο με τρία τρομακτικά βλέμματα. Τι είναι εκείνο που μας κάνει να μην μπορούμε να ξεκολλήσουμε από αυτές τις εικόνες; Σίγουρα δεν είναι ο φόβος γιατί κάτι τέτοιο θα μας έκανε να το βάλουμε στα πόδια, να αποδοκιμάσουμε, να απορρίψουμε, να αποφασίσουμε εύκολα, γρήγορα και βολικά για την αλήθεια που ανακοινώνουν αυτά τα τρία βλέμματα.

Όμως αυτά τα βλέμματα δεν προκαλούν μόνο φόβο, δεν προκαλούν μόνο αποστροφή: προκαλούν δέος. Δηλαδή μια ταυτόχρονη αίσθηση φόβου και θαυμασμού, ένα μικτό συναίσθημα τρόμου και σαγήνης. Όσο αποκρουστική μας φαίνεται η αλήθεια τους, άλλο τόσο μας σαγηνεύουν.

Σχετικά με τον Αρθρογράφο

Γιώργος Παυλίδης

Γιώργος Παυλίδης

O Γιώργος Παυλίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε πρώτα μηχανολογία, έπειτα ακολούθησαν σπουδές Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής και μεταπτυχιακό στην Φιλοσοφία και την Αισθητική του Κινηματογράφου. Τέλος, έκανε ένα πέρασμα από την κινηματογραφική σχολή του Lodz, στην Πολωνία, όπου παρακολούθησε εργαστήρια σκηνοθεσίας, φωτογραφίας και animation. Έχ...

Περισσότερα Άρθρα από τον ίδιο Αρθρογράφο

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Δημοσκόπηση

Με ποιον τρόπο ανταλλάσετε ευχές τις εορτές;

 

Ημερολόγιο Άρθρων

Μάρτιος 2017
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
27 28 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Παρασκευή, 24 Μαρ. 2017 - 17:54:37
 

Newsletter

ΑρχικήΚινηματογράφοςΤρία βλέμματα Top of Page