Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΚινηματογράφος«Κλασικές Ευρωπαϊκές Ταινίες ΙV»

«Κλασικές Ευρωπαϊκές Ταινίες ΙV»

AddThis Social Bookmark Button

sweet-movie-900Αλέν Ρενέ, Αντρέι Ζουλάφσκι, Ντούσαν Μακαβέγιεφ, Λουκίνο Βισκόντι: Τέσσερις διακεκριμένοι δημιουργοί που σφράγισαν με το έργο τους τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο, βρίσκονται στο προσκήνιο αυτή την εβδομάδα στην Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης.

Αφορμή, το αφιέρωμα «Κλασικές Ευρωπαϊκές Ταινίες ΙV», το οποίο πραγματοποιείται από την Πέμπτη 4 έως και την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2014 στην αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος (Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, Αποθήκη Α', Λιμάνι).

Μέσα από το πρωτοποριακό βλέμμα των δημιουργών τους, οι ταινίες του αφιερώματος είναι κλασικές, η καθεμιά με το δικό της ξεχωριστό τρόπο. Εστιάζοντας στην ανθρώπινη φύση, οι σκηνοθέτες παρουσιάζουν μέσα από ποικίλα κινηματογραφικά είδη και ρεύματα, ριζοσπαστικά έργα που αποτελούν σημεία αναφοράς στο ευρωπαϊκό σινεμά. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για τα φιλμ: Bellissima του Λουκίνο Βισκόντι (1952), Sweet Movie του Ντούσαν Μακαβέγιεφ (1974), Ο θείος μου από την Αμερική του Αλέν Ρενέ (1980) και Μια γυναίκα δαιμονισμένη του Αντρέι Ζουλάφσκι (1981).

Αξίζει να θυμηθούμε ότι:

- Η ταινία Μια γυναίκα δαιμονισμένη του Αντρέι Ζουλάφσκι, δεν θα μπορούσε να γυριστεί χωρίς την καταπληκτική Ιζαμπέλ Ατζανί σ΄ έναν ρόλο υπερβολικά δύσκολο ηθικά, σωματικά και ψυχικά, που της χάρισε το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας στο φεστιβάλ Καννών.
- Στο φιλμ Bellissima του Λουκίνο Βισκόντι, το σενάριο υπογράφει ο Τσέζαρε Τζαβατίνι, βασικός πρωτεργάτης του ιταλικού νεορεαλισμού, ενώ τον πρωταγωνιστικό ρόλο κρατά η συγκλονιστική Άννα Μανιάνι, ιερό τέρας του μεταπολεμικού ιταλικού σινεμά.
- Ο Αλέν Ρενέ, ο οποίος σύμφωνα με τη ρήση του Γκοντάρ «ήταν πάντα ένα βήμα πιο μπροστά από όλους μας», κάνει με την ταινία Ο θείος μου από την Αμερική ένα αληθινό κινηματογραφικό δοκίμιο, που απέσπασε πολλές διακρίσεις, μεταξύ των οποίων το Μεγάλο ειδικό βραβείο Επιτροπής και το βραβείο Fipresci στο φεστιβάλ Καννών.
- Στην ταινία Sweet Movie ο Ντούσαν Μακαβέγιεφ υφαίνει ένα εκρηκτικό πολιτικό-σεξουαλικό μανιφέστο, με την εξαιρετική μουσική του Μάνου Χατζιδάκι.

Πώληση εισιτηρίων: Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α΄, Λιμάνι, τηλ. 2310-508.398, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)
Τιμή εισιτηρίου: 4 ευρώ (γενική είσοδος), 3 ευρώ (για τα μέλη).
Κάρτα μέλους: 1 ευρώ.

Πρόγραμμα προβολών:

Πέμπτη 4/12
18:30 Ο θείος μου από την Αμερική
21:00 Bellissima

Παρασκευή 5/12
18:30 Μια γυναίκα δαιμονισμένη
21:00 Sweet Movie

Σάββατο 6/12
18:30 Bellissima
21:00 Μια γυναίκα δαιμονισμένη

Κυριακή 7/12
18:30 Sweet Movie
21:00 Ο θείος μου από την Αμερική

Οι ταινίες αναλυτικά:

o-theios-moy-apo-tin-ameriki-900Ο θείος μου από την Αμερική / Mon oncle d'Amérique / My American Uncle
Γαλλία, 1980
Σκηνοθεσία: Αλέν Ρενέ / Alain Resnais. Με τους: Gérard Depardieu, Nicole Garcia, Roger Pierre, Nelly Borgeaud. Έγχρωμη, 125'.

Ο Ζαν, με καταγωγή από αστική οικογένεια της Βρετάνης, έχει ως φιλοδοξία ν' ανεβεί ψηλά κοινωνικά και πηγαίνει να σπουδάσει στο Παρίσι, όπου μπλέκεται στα γρανάζια της πολιτικής εξουσίας. Ο Ρενέ, με αγροτική καταγωγή, καταφέρνει να γίνει πολύ νέος, τεχνικός διευθυντής μιας επιχείρησης, αλλά κάποια στιγμή τα πράγματα αρχίζουν να «στραβώνουν». Η Ζανίν, εργατικής καταγωγής, θέλει να ξεφύγει από τη μιζέρια της κοινωνικής τάξης της και να γίνει ηθοποιός. Κάποια στιγμή, οι δρόμοι της ζωής την οδηγούν έτσι, ώστε να γνωρίσει και συσχετιστεί και με τον Ζαν και με τον Ρενέ...

 

possession-900Μια γυναίκα δαιμονισμένη / Possession
Γαλλία, Δυτική Γερμανία, 1981
Σκηνοθεσία: Αντρέι Ζουλάφσκι /Andrzej Zulawski Με τους: Isabelle Adjani, Sam Neill, Margit Carstensen. Έγχρωμη, 124'.

Η Άννα, που ζει μαζί με το παιδί της σ' ένα κλειστοφοβικό κι αποπνικτικό Βερολίνο, είναι διχασμένη ανάμεσα στον άνδρα της Μαρκ και τον εραστή της Χάινριχ. Ο πρώτος λείπει συνεχώς σε ταξίδι για δουλειές, ο δεύτερος δεν τον αναπληρώνει μέσα από την παράνομη σχέση τους και η Άννα είναι διαρκώς ανικανοποίητη και σε κατάσταση διανοητικής και ψυχικής σύγχυσης. Η νεαρή γυναίκα προσπαθώντας να βγει από το αδιέξοδο μέσα στο οποίο βρίσκεται, πέφτει σε μια άβυσσο στο εσωτερικό του εαυτού της, όπου ένα τέρας, δημιούργημα του ταραγμένου ψυχικού της κόσμου, την εξουσιάζει. Έτσι οδηγείται σταδιακά προς την σχιζοφρένεια, καθώς μια δασκάλα που είναι το ακριβές ομοίωμά της εμφανίζεται στο σπίτι διεκδικώντας την θέση της, ενώ το τέρας παίρνει τη μορφή του άντρα της...

 

bellissima-900Bellissima
Ιταλία, 1952
Σκηνοθεσία: Λουκίνο Βισκόντι /Luchino Visconti. Με τους: Anna Magnani, Walter Chiari, Tina Apicella. Ασπρόμαυρη, 115'.

Η Μανταλένα Τσεκόνι, μια απλή γυναίκα του λαού, που μένει σε μια φτωχογειτονιά της Ρώμης, τυφλωμένη από τη μητρική αγάπη, ονειρεύεται ένα λαμπρό μέλλον για τη μικρή της κόρη και θέλει να την κάνει σταρ του σινεμά! Το όνειρο αυτό τής γίνεται έμμονη ιδέα και για να το πραγματοποιήσει θυσιάζει τα πάντα. Η μεγάλη ευκαιρία έρχεται όταν προκηρύσσεται ένας διαγωνισμός νέων ταλέντων. Η κόρη επιλέγεται, αλλά στο τέλος η Μανταλένα αρνείται να υπογράψει το συμβόλαιο που τής προσφέρεται, καθώς στη διάρκεια αυτής της διαδρομής συνειδητοποιεί την ψευτιά και την υποκρισία του κόσμου του θεάματος και των εμπόρων της αυταπάτης...

 

sweet-movie-900Sweet Movie
Καναδάς, Γαλλία, Δυτική Γερμανία, 1974
Σκηνοθεσία: Ντούσαν Μακαβέγιεφ /Dusan Makavejev. Με τους: Carole Laure, Pierre Clémenti, Anna Prucnal. Έγχρωμη, 98'.

«Ένα φιλμ από ζάχαρη, μια κωμωδία ερωτική ελαφρώς αρωματισμένη με αντιψυχιατρική, ένα δονούμενο κινηματογραφικό δοκίμιο πάνω στην ανθρώπινη ευαισθησία, που θα πρέπει να χρησιμοποιήσει σαν διαφημιστικό σλόγκαν την φράση ''δοκιμάστε με, είμαι γλύκα''». Έτσι όρισε ο ίδιος ο Ντούσαν Μακαβέγιεφ το πολιτικό-σεξουαλικό μανιφέστο του. Το Sweet Movie είναι μια ταινία-περιπλάνηση σ' ένα γεωγραφικό και πολιτικό no man' s land, χωρισμένη (πολύ) χαλαρά σε δύο μέρη, δομημένη εντελώς ελεύθερα και χωρίς συγκεκριμένο σεναριακό πλαίσιο, η οποία περιστρέφεται γύρω από την Οδύσσεια δύο γυναικών: από τη μια μεριά, η καναδέζα Μις Κόσμος 1984, σύζυγος του Μίστερ Κεφάλαιο, τα γεννητικά όργανα της οποίας ακτινοβολούν (!) και από την άλλη η Άννα Πλανέτα (η Άννα του πλανήτη), η οποία, αναζητώντας την χαμένη χώρα της Ουτοπίας, περιπλανιέται χωρίς τελικό προορισμό, με την «Κιβωτό της Επανάστασης», ένα πλοίο που έχει αντί για γοργόνα στην πλώρη, τον Καρλ Μαρξ να κλαίει και στο οποίο επιβιβάζεται ο τελευταίος ναύτης του «Θωρηκτού Ποτέμικιν». Ο Ντούσαν Μακαβέγιεφ, εμφανώς επηρεασμένος από τις θεωρίες του Βίλχελμ Ράιχ, στήνει ένα αντι-αφηγηματικό φιλμικό περιβάλλον (δύσκολο, αν όχι αδύνατο, να αφηγηθεί κανείς το στόρι της ταινίας), με εικόνες σουρεαλιστικές και υπερρεαλιστικά διαλογικά μέρη, παραθέτοντας ένα συνειρμικό σχόλιο πάνω στη σχέση σεξουαλικής απελευθέρωσης και επανάστασης. Στη διάρκεια αυτής της αντι-αφηγηματικής ροής, «πέφτουν» εμβόλιμα εικόνες των θυμάτων της ναζιστικής θηριωδίας και γενικά εικόνες ανθρώπινης βαρβαρότητας. Ο γιουγκοσλάβος σκηνοθέτης, διαπλέκοντας διαρκώς το ρεαλιστικό με το φανταστικό, τη λογική του ονείρου με το γκροτέσκ και το παράλογο, το συνειδητό με το ασυνείδητο και το παρελθόν με το μέλλον και χρησιμοποιώντας μια ετερογένεια μουσικών γλωσσικών ιδιωμάτων, ανάμεσα στα οποία ξεχωρίζει η εξαιρετική μουσική του Μάνου Χατζιδάκι, δημιουργεί μια εκρηκτική, αναρχική, απόλυτα μηδενιστική, όσο και δολοφονικά γλυκιά ταινία, αφού η Μις Κόσμος θα πνιγεί γλυκά μέσα σε λιωμένη σοκολάτα. Έργο-σοκ που σαρκάζει, χλευάζει και καταρρίπτει κάθε μορφής ιδεολογία, η ταινία αποτελεί ένα δοκίμιο πάνω στις εγγενείς αντιφάσεις της ανθρώπινης φύσης, στην απελευθερωτική ενέργεια της σεξουαλικής πράξης και παραμένει ένα λαμπρό κινηματογραφικό πυροτέχνημα, αξεπέραστο ακόμα και σήμερα.

Σχετικά με τον Αρθρογράφο

Σεβαστή Σημαντήρη

Σεβαστή Σημαντήρη

Σημαντήρη Σεβαστή-Ελένη  Εκ Ρεθύμνου Κρήτης το πάλαι ποτέ ορμώμενη, το ιστορικό - αρχαιολογικό της Αθήνας σπουδάσασα, κατοικοεδρεύει στην Πάτρα. Πρώην φιλόλογος στο επάγγελμα, διαπιστευμένη εκπαιδεύτρια ενηλίκων, στην εκπαίδευση εκπαιδευτικών και όχι μόνο. Συμμετείχε στην οργανωτική επιτροπή του Διεθνούς κινηματογραφικού Φεστιβάλ Πάτρας. Λάτρης της...

Περισσότερα Άρθρα από τον ίδιο Αρθρογράφο

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Δημοσκόπηση

Με ποιον τρόπο ανταλλάσετε ευχές τις εορτές;

email/facebook κλπ - 12%
sms - 8%
τηλεφωνικά - 36%
ταχυδρομικά - 0%
διά ζώσης - 24%
Δεν ανταλλάσω ευχές - 20%

Συνολικές ψήφοι: 25
Η ψηφοφορία για αυτό το δημοψήφισμα έχει λήξει ενεργό: 23 Απρ 2017 - 18:02
 

Ημερολόγιο Άρθρων

Απρίλιος 2017
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Πέμπτη, 27 Απρ. 2017 - 18:45:13
 

Newsletter

ΑρχικήΚινηματογράφος«Κλασικές Ευρωπαϊκές Ταινίες ΙV» Top of Page