Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΚινηματογράφοςH ιδιαίτερη φύση του κινηματογράφου

H ιδιαίτερη φύση του κινηματογράφου

AddThis Social Bookmark Button

idieteri fysiτου Γιώργου Παυλίδη. (Νοέμβριος 2013) Υπάρχουν εκατοντάδες κινηματογραφικές ταινίες που έχουν βασιστεί σε κάποιο βιβλίο και συνηθίζουμε, συχνά χωρίς δεύτερη σκέψη, να συγκρίνουμε το βιβλίο με την ταινία.

Το αποτέλεσμα της σύγκρισης αυτής είναι συνήθως μια μικρή ήττα για το σινεμά. Ίσως στο μυαλό μας να έχουμε την άποψη πως η κινηματογραφική διασκευή ενός βιβλίου είναι η "μετάφραση" από μια γλώσσα (αυτή της λογοτεχνίας) σε μία άλλη (εκείνη του κινηματογράφου). Ο Ρόμπερτ Φρόστ είχε πει: "Ποίηση είναι αυτό που χάνεται στη μετάφραση". Μπορεί η Τέχνη να είναι μία, αλλά οι γλώσσες της τέχνης είναι πολλές. Η λογοτεχνία έχει την δική της γλώσσα, αλλά και το σινεμά έχει επίσης τον δικό του τρόπο σκέψης και έκφρασης, που περιλαμβάνει όχι μόνο τον λόγο (τους διαλόγους), αλλά επίσης τις εικόνες, τα χρώματα, την κίνηση, τον ρυθμό, την φωτογραφία, τους ήχους και τη μουσική. Και αυτά τα στοιχεία τείνουμε να τα ξεχνάμε.

Περισσότερο "διαβάζουμε" τις ταινίες, παρά τις βλέπουμε ως σινεμά. Έχουμε εκπαιδευτεί περισσότερο ως αναγνώστες, παρά ως θεατές. Και αυτό είναι ήδη άδικο για μια τόσο ιδιαίτερη τέχνη όπως ο κινηματογράφος. Γιατί όμως το σινεμά είναι τόσο ιδιαίτερη τέχνη;

Ο κινηματογράφος αποκαλείται εβδομη τέχνη, ίσως όχι απλώς επειδή οι υπόλοιπες έξι προηγούνται χρονικά. Το σινεμά μοιάζει να είναι το +1 των τεχνών. Όταν ο Βαγκνερ είχε κατα νου να ενοποιήσει μουσική, θέατρο, ποιήση και χορό σε μία τέχνη – την όπερα -, πέτυχε ό,τι καλύτερο μπορούσε για τα δεδομένα της εποχής. Το σινεμά όμως δανείζεται πολλά στοιχεία από τις υπόλοιπες τέχνες και μοιάζει να πετυχαίνει εκείνο που τόσο επιθυμούσε ο Βάγκνερ.

Από την λογοτεχνία πάιρνει τη μυθοπλασία, την ιστορία, το σενάριο, καθώς και την ικανότητα να αντιμεταθέτει τη σειρά των γεγονότων στο χρόνο (όπως στις ταινίες «Memento»,«5X2», «Irreversable», ή άκομα και στον κλασικό «Πολίτη Κέην» με το συνεχές πηγαινέλα από το παρόν στο παρελθόν).

Από το θέατρο παίρνει την σκηνογραφία, τον ηθοποιό και την ερμηνεία του, από την ζωγραφική παίρνει τα χρώματα και τις μορφές, τις φωτοσκιάσεις και την σύνθεση του κάδρου, από τον χορό πάίρνει τα σώματα και την ρυθμική κίνησή τους στο χώρο, από την μουσική παίρνει ασφαλώς την συγκίνηση και τον ρυθμό κλπ.

Ταυτόχρονα όμως ο κινηματογράφος έχει δική του αλήθεια, μεταποιεί όλα τα στοιχεία που δανείζεται και τα μετατρέπει σε κάτι μή-συγκρίσιμο, μη-αναγώγιμο σε καμιά από τις υπόλοιπες τέχνες.

Έτσι, μιλάμε για καδραρίσματα στο σινεμά (το κάδρο αναφέρεται πρωτογενώς στην ζωγραφική, αλλά εδώ έχουμε καδράρισμα κινηματογραφικό), την ίδια στιγμή όμως αυτό το κάδρο δεν είναι στατικό. Το σινεμά δημιουργεί κίνηση. Μεσα σε αυτή την εικόνα-κίνηση βλέπουμε ηθοποιούς, αντικείμενα, τοπία. Αλλά στο θέατρο ο ηθοποιός είναι σωματικά παρόν πάνω στη σκηνή, οπως και ολα τα υπολοιπα αντικειμενα. Στο σινεμα είναι μονάχα η μορφή τους αυτή που βλέπουμε. Μιλάμε για την "ιστορία" μιας ταινίας, για την υπόθεση. Αλλά η υπόθεση αφορά εξίσου και το θέατρο και την λογοτεχνία. Μιλάμε για ρυθμό στην ποιηση, στη μουσική αλλα και στον κινηματογράφο, μιλάμε για εκφραστικότητα χρωματων στην ζωγραφική αλλά και στο σινεμά.

Ο κινηματογράφος είναι μια γενετικά υβριδική τέχνη, γι' αυτό και θαυμαστά μοναδική.

Σχετικά με τον Αρθρογράφο

Γιώργος Παυλίδης

Γιώργος Παυλίδης

O Γιώργος Παυλίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε πρώτα μηχανολογία, έπειτα ακολούθησαν σπουδές Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής και μεταπτυχιακό στην Φιλοσοφία και την Αισθητική του Κινηματογράφου. Τέλος, έκανε ένα πέρασμα από την κινηματογραφική σχολή του Lodz, στην Πολωνία, όπου παρακολούθησε εργαστήρια σκηνοθεσίας, φωτογραφίας και animation. Έχ...

Περισσότερα Άρθρα από τον ίδιο Αρθρογράφο

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Δημοσκόπηση

Με ποιον τρόπο ανταλλάσετε ευχές τις εορτές;

 

Ημερολόγιο Άρθρων

Μάρτιος 2017
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
27 28 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Παρασκευή, 24 Μαρ. 2017 - 17:54:14
 

Newsletter

ΑρχικήΚινηματογράφοςH ιδιαίτερη φύση του κινηματογράφου Top of Page