Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΚινηματογράφοςΧωρίς αυταπάτες

Χωρίς αυταπάτες

AddThis Social Bookmark Button

kin-fest patras-700του Νικόλα Μιτζάλη, Δρ.αρχιτεκτονικής ΕΜΠ.  Ένα σχόλιο για τον κινηματογράφο και το κοινό του.

Η διακοπή της ετήσιας φθινοπωρινής οργάνωσης του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Πάτρας με τις δεκάδες δωρεάν προβολές βρίσκεται σε συνάφεια με το κλείσιμο του τελευταίου θερινού κινηματογράφου (ΑΕΛΛΩ) του κέντρου της Πάτρας, το σφράγισμα από την δημοτική αρχή των αυτόνομων ελεύθερων χώρων Μαραγκοπούλειο και Παράρτημα, την παύση λειτουργίας του κοινωνικού στεκιού Alphaville λόγω οικονομικών προβλημάτων, αλλά και τον γενικότερο περιορισμό του όγκου των προσερχόμενων σε προβολές έργων που αποκλίνουν τής κανονικότητας που επιβάλει η γενικευμένη εμπορευματοποίηση του θεάματος.

Οι εναλλακτικές προβολές περιορίζονται πια στο χώρο που διαθέτει γνωστή αλυσίδα στην Κινηματογραφική Λέσχη Πάτρας, στο Πανεπιστήμιο από την Κινηματογραφική Λέσχη του Ιδρύματος, στις προβολές του Παμμικρασιατικού συλλόγου στα Προσφυγικά και στο αυτοδιαχειριζόμενο στέκι Ανατόπια.

Το γεγονός αυτό της συρρίκνωσης του κοινού εκείνου που είναι ευπρόσδεκτο σε θεάματα διαφορετικά και, κατά πολλούς, υψηλότερης αισθητικής ποιότητας και προβληματισμού, δεν οφείλεται τόσο στην οικονομική κρίση, καθώς το σινεμά παραμένει ένας φθηνός τρόπος διασκέδασης (σημειωτέον ότι οι προβολές στην πλειοψηφία των προαναφερθέντων χώρων ήταν δωρεάν), ούτε στην διαδικτυακή πειρατεία αλλά πρωτίστως στην επικράτηση των κυρίαρχων πολιτισμικών κατευθύνσεων που συνεπείς με την νεοφιλελεύθερη ιδεολογία διαπλάθουν ένα δεκτικό και απροβλημάτιστο μαζάνθρωπο. Η παιδεία του διαμορφώνεται ηθελημένα σε χαμηλά επίπεδα όπως και το αντίστοιχο συνολικό του επίπεδο καλλιέργειας το οποίο έχει περιοριστεί δραστικά μπροστά σε μια εξειδικευμένη επιστημονική μόρφωση σε άμεση και αποκλειστική σύνδεση με την αγορά. Με άλλα λόγια, ο μέσος θεατής μπορεί να είναι ικανοποιητικά μορφωμένος αλλά είναι μάλλον σε γενικό επίπεδο ακαλλιέργητος.

Η σχέση εμπιστοσύνης συνεπώς που το Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Πάτρας (αλλά και άλλες προσπάθειες) ήθελε να θεμελιώσει με τον θεατή απέτυχε παταγωδώς μπροστά στην κυρίαρχη πολιτιστική ροπή. Η επιτυχία του θα σήμαινε μια ευοδωμένη αποστασιοποίηση από την ηγεμονία του εξουσιαστικού θεάματος και λόγου και την απαρχή μιας διαδικασίας κοινωνικής μεταβολής που αν μη τι άλλο θα ήταν ριζοσπαστική και θα σήμαινε αφύπνιση της αξιοπρέπειας της συνείδησης και ενός νέου ήθους. Δυστυχώς, το κοινωνικό δυναμικό παραμένει αδρανοποιημένο από το πάγωμα που επιφέρει η οικονομική κρίση και η διάλυση του κοινωνικού ιστού. Κλεισμένο ερμητικά στο ατομικό ξεχνιέται από την εύπεπτη αυταπάτη που τού προσφέρουν υπερδιαφημιζόμενα θεάματα τα οποία αναπαράγουν κλισέ και ιδεολογικές νευρώσεις σε πλήρη συμπόρευση με τις εξουσιαστικές πρακτικές.

Με αυτούς τους όρους λοιπόν πάλι καλά που ο φίλος μου Παναγιώτης Χιονίδης δεν «κυνηγήθηκε» ως προτροπέας σε άρνηση της «απατηλής» ευτυχίας ή ως κοινωνικός ανατροπέας αλλά απλά ξόδεψε κόπο και χρήματα για μια αυταπάτη που κατά βάθος άξιζε.

 

Σχετικά με τον Αρθρογράφο

Νικόλας Μιτζάλης

Νικόλας Μιτζάλης

Ο Νικόλας Μιτζάλης είναι αρχιτέκτονας μηχανικός και διδάκτορας αρχιτεκτονικής του Ε.Μ.Π. Έχει κατα καιρούς υπάρξει διδάσκοντας σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ και αρθρογραφεί τακτικά σε διάφορα έντυπα. Διατηρεί την μόνιμη στήλη "Επιλεγόμενα" στο διαδικτυακό περιοδικό www.greekarchitects.gr και έχει συγγράψει τρια βιβλία. Από τις πατρινές εκδόσεις Το Δόντι ...

Περισσότερα Άρθρα από τον ίδιο Αρθρογράφο

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Δημοσκόπηση

Με ποιον τρόπο ανταλλάσετε ευχές τις εορτές;

email/facebook κλπ - 12%
sms - 8%
τηλεφωνικά - 36%
ταχυδρομικά - 0%
διά ζώσης - 24%
Δεν ανταλλάσω ευχές - 20%

Συνολικές ψήφοι: 25
Η ψηφοφορία για αυτό το δημοψήφισμα έχει λήξει ενεργό: 23 Απρ 2017 - 18:02
 

Ημερολόγιο Άρθρων

Απρίλιος 2017
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Δευτέρα, 24 Απρ. 2017 - 01:36:25
 

Newsletter

ΑρχικήΚινηματογράφοςΧωρίς αυταπάτες Top of Page