Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

"Ομάρ"

OMAR-MAKETAΗ AMA FILMS παρουσιάζει....στους 9 finalist για Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας 2014 από 6 Φεβρουαρίου αποκλειστικά στον κινηματογράφο «Άστυ» Κοραή 4 τηλ 210 3221925

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σενάριο – Σκηνοθεσία: Χάνυ Αμπού-Ασάντ
Φωτογραφία: Εχάμπ Ασάλ
Μοντάζ: Μάρτιν Μπρίνκλερ, Εγιάς Σαλμάν
Παραγωγοί: Χάνυ Αμπού-Ασάντ, Γουαλίντ Φ. Ζουάιτερ, Ντέιβιντ Γκέρσον
Πρωταγωνιστούν: Άνταμ Μπακρί, Λιμ Λουμπάνι, Γουαλίντ Φ. Ζουάιτερ, Σάμερ Μπισάρατ, Εγιάντ Χουράνι

Διάρκεια: 98'

ΣΥΝΟΨΗ
Ο Ομάρ είναι συνηθισμένος να αποφεύγει τις σφαίρες των σκοπών όταν περνά το Τείχος που χωρίζει στα δύο την πόλη ώστε να επισκεφθεί την κρυφή του αγάπη, τη Νάντια. Αλλά η κατεχόμενη Παλαιστίνη δεν γνωρίζει ούτε την απλή αγάπη, ούτε τον ξεκάθαρο πόλεμο. Στην άλλη μεριά του τείχους, ο ευαίσθητος νεαρός φούρναρης, Ομάρ, γίνεται ένας μαχητής της ελευθερίας, ο οποίος θα χρειαστεί να έρθει αντιμέτωπος με οδυνηρές επιλογές για τη ζωή και το τι σημαίνει να είσαι άνδρας. Όταν ο Ομάρ συλλαμβάνεται μετά από μία θανατηφόρα πράξη αντίστασης, ξεκινά ένα παιχνίδι γάτας και ποντικού με την στρατιωτική αστυνομία. Η καχυποψία και ο φόβος της προδοσίας απειλούν να κλονίσουν την εμπιστοσύνη του Ομάρ στους συνεργούς και παιδικούς του φίλους, Αμτζάντ και Τάρεκ, ο στρατευμένος αδελφός της Νάντια. Τα αισθήματα του Ομάρ δεν αργούν να γίνουν τόσο διχασμένα όσο και το Παλαιστινιακό τοπίο. Αλλά, σύντομα, γίνεται εμφανές ότι οτιδήποτε κάνει, είναι εξαιτίας της αγάπης του για τη Νάντια.

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ
«Για μένα, η αληθινή ζωή προσφέρει το καλύτερο υλικό για οποιονδήποτε αφηγητή και η συγκεκριμένη ταινία δεν αποτελεί εξαίρεση,» λέει ο σκηνοθέτης, Χάνυ Αμπού-Ασάντ. «Πριν από αρκετά χρόνια, έπινα τσάι στη Ραμάλλα με έναν καλό μου φίλο, ο οποίος μου είπε ότι μια μέρα τον προσέγγισε ένας πράκτορας της κυβέρνησης έχοντας προσωπικές πληροφορίες για εκείνον. Σ' εκείνη τη φάση, ο πράκτορας χρησιμοποίησε αυτό το μυστικό προκειμένου να κάνει τον φίλο μου να συνεργαστεί. Μόλις το άκουσα, ήξερα ότι πρέπει να ψάξω περισσότερο αυτό το θέμα, να ανακαλύψω το πώς τέτοιες συνθήκες και τέτοιες πράξεις θα επηρέαζαν την αγάπη, τη φιλία και την εμπιστοσύνη. Μετά από λίγη σκέψη, βρέθηκα να μην μπορώ να κοιμηθώ μια νύχτα και τότε πήρα ένα κομμάτι χαρτί και τέσσερεις ώρες αργότερα είχα την ακριβή δομή αυτού που το Ομάρ είναι σήμερα.»

* «Το Τείχος έχει χωρίσει τις Παλαιστινιακές πόλεις από τους εαυτούς τους, [...] έχει χωρίσει χωριά, προσφυγικούς καταυλισμούς, και δημιουργεί καντόνια όπου ζουν οι Παλαιστίνιοι. Σε πολλά μέρη, δεν είναι ξεκάθαρο τι είναι υπό κατοχή και τι όχι. Για παράδειγμα, στην Ιερουσαλήμ, και οι δύο πλευρές είναι υπό κατοχή. Πρόθεσή μου ήταν να δημιουργήσω μία εικονική Παλαιστινιακή πόλη, η οποία διασχίζεται από το Τείχος τυχαία, χωρίς διαφορές ανάμεσα στις δύο πλευρές,» συνεχίζει ο Αμπού-Ασάντ.

OMAR-1

* «Το να πηδάει κανείς το Τείχος είναι μέρος της καθημερινής ζωής στην Παλαιστίνη,» εξηγεί ο Αμπού-Ασάντ. «Υπάρχουν ακόμα κι άνθρωποι των οποίων η δουλειά είναι να βοηθούν άλλους να περνούν στην άλλη πλευρά. Αυτοί οι άνθρωποι κυριολεκτικά βγάζουν το μεροκάματό τους έτσι. Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι το Τείχος δεν αποτελεί μόνο σύνορο μεταξύ Ισραήλ και Δυτικής Όχθης, αλλά στην πραγματικότητα έχει χτιστεί με τέτοιο τρόπο που χωρίζει τους Παλαιστινίους από τους εαυτούς τους.»

* «Το βασικό θέμα της ταινίας είναι η εμπιστοσύνη και το πόσο σημαντική είναι για τις σχέσεις των ανθρώπων, αλλά και το πόσο εύκολο είναι να χαθεί,» αναφέρει ο Αμπού-Ασάντ. «Η εμπιστοσύνη είναι ο πυρήνας της αγάπης, της φιλίας, και της αφοσίωσης. Είναι άυλη κι έτσι μπορεί να είναι ταυτόχρονα πολύ δυνατή αλλά και πολύ εύθραυστη. Ενδιαφέρομαι να εξερευνήσω την ανθρώπινη εμπειρία και για τον λόγο αυτό η εμπιστοσύνη είναι η 'φάτα μοργκάνα', ο διπλός αντικατοπτρισμός που αποτελεί την απόλυτη οφθαλμαπάτη της ανθρώπινης εμπειρίας και αυτό που γεννά στους ανθρώπους τόσο σύνθετα συναισθήματα. Η επιθυμία μου να ξεμπλέξω τις περιπλοκότητες του ανθρώπινου αισθήματος είναι αστείρευτη και άφθαρτη.»

* Όπως λέει ο σκηνοθέτης, «υπάρχουν μόνο δύο είδη ιστοριών αγάπης, οι τραγικές και οι ρομαντικές. Σε κάθε ιστορία που γνωρίζω, θα υπάρχουν πάντα δύο εμπόδια – ένα εσωτερικό και ένα εξωτερικό. Στις περισσότερες δραματικές ιστορίες αγάπης, οι εραστές φαίνεται να ξεπερνούν το εξωτερικό εμπόδιο, αλλά είναι ανίκανοι να ξεπεράσουν το εσωτερικό, το οποίο δεν είναι άλλο από το να εμπιστευτούν αληθινά ο ένας τον άλλον. Από την άλλη μεριά, σε μια ρομαντική κομεντί, οι εραστές ξεπερνούν όλα τα εμπόδια και καταλήγουν μαζί. Δυστυχώς, η πραγματικότητα της αγάπης είναι πιο τραγική από αυτήν που παρουσιάζουν οι ρομαντικές κομεντί. Στη δική μου ιστορία, ο Ομάρ πιστεύει πραγματικά στην ιδανική αγάπη και πιστεύει στην πιθανότητα ενός ευτυχισμένου τέλους αντίστοιχου με αυτού των ρομαντικών κομεντί – κι αυτό είναι που κάνει την ταινία διπλά τραγική.»

omar-700

* Οι τέσσερις νεαροί ήρωες της ταινίας παίζονται από πρωτοεμφανιζόμενους ηθοποιούς, για τους οποίους ο Ομάρ αποτελεί την πρώτη τους δουλειά στον κινηματογράφο. Πειστικότητα, ικανότητα έκφρασης βαθιών συναισθημάτων και δυναμικός συνδυασμός με την υπόλοιπη ομάδα ήταν τα στοιχεία που αναζητούσαν ο υπεύθυνος του κάστινγκ και ο σκηνοθέτης στους υποψήφιους ηθοποιούς. «Ο Άνταμ Μπακρί, που έπαιξε τον Ομάρ, είναι μια πραγματική ανακάλυψη. Δεν είναι μόνο σπουδαίος ηθοποιός, αλλά και απίστευτα εργατικός, αφού τίποτα δεν τον σταματά από το να βρει την ουσία του χαρακτήρα του,» λέει ο σκηνοθέτης. Όσο για την Λιμ Λουμπάνι (Νάντια), είναι «μια ισχυρή δύναμη με μια θλίψη στα μάτια της, η οποία κινεί την περιέργεια οποιουδήποτε την κοιτάζει και τον κάνει να θέλει κι άλλο», ενώ ο Σάμερ Μπισάρατ (Αμτζάντ) είναι «ο κωμικός της παρέας». Τέλος, ο Εγιάντ Χουράνι (Τάρεκ) έκανε τον σκηνοθέτη να δει «μία εντελώς διαφορετική πλευρά του Τάρεκ: κάποιου που μπορεί να είναι ταυτόχρονα σκληρός και ευάλωτος, σοβαρός κι αστείος.»

* Ο Γουαλίντ Ζουάιτερ είναι μόνος ηθοποιός στην ταινία που είχε προηγούμενη εμπειρία στον κινηματογράφο. «Το να δουλεύεις με επαγγελματίες είναι πάντα μία ενδιαφέρουσα πρόκληση, καθώς είναι εκείνοι που θα κάνουν τις πιο δύσκολες ερωτήσεις για τον χαρακτήρα τους και τα κίνητρα του,» διευκρινίζει ο Αμπού-Ασάντ. «Η συνεργασία μου με τον Γουαλίντ ήταν σα να σκαλίζω μάρμαρο: ήταν δυνατός και σκληρός, αλλά το αποτέλεσμα ήταν λαμπρό.»

OMAR-2* «Δεν θα κάνω ποτέ μία ταινία που είτε καταδικάζει είτε υπερασπίζεται τους ανθρώπους• αυτή τη δουλειά την αφήνω στα δικαστήρια ανά τον κόσμο,» λέει ο Αμπού-Ασάντ. «Η ανθρώπινη πλευρά των μαχητών της ελευθερίας είναι αυτό που μου κινεί το ενδιαφέρον. Στην πραγματικότητα, μ' ενδιαφέρει η ανθρώπινη πλευρά οποιουδήποτε χαρακτήρα, καθώς συχνά αυτό που μας κάνει ανθρώπους είναι παράλληλα και το τραγικό μας ελάττωμα. Πολλοί άνθρωποι ή χαρακτήρες φαίνονται τέλειοι εκ πρώτης, είτε είναι μαχητές της ελευθερίας είτε είναι εραστές. Αλλά το τραγικό ελάττωμα των ανθρώπων σημαίνει ότι αυτή η τελειότητα δεν είναι παρά μια ιδέα, ενώ μέσα και σ' αυτούς τους ανθρώπους υπάρχει τόσο ατέλεια, όσο και αποτυχία. Η δουλειά μου ως σκηνοθέτης είναι να βρίσκω ενδιαφέρον σ' αυτό το φαινόμενο και να το προβάλω με τον πιο ειλικρινή τρόπο, έναν τρόπο που δεν είναι άσπρος ή μαύρος, αλλά γκρι.»

* Μιλώντας για τη δουλειά του, ο Αμπού-Ασάντ εξηγεί ότι «δεν ήταν ποτέ δύσκολο για μένα να υπερασπιστώ τις καλλιτεχνικές μου επιλογές, μιας και κάθε καλλιτέχνης στον κόσμο πρέπει να το κάνει• δεν είμαι ξεχωριστός κατ' αυτό τον τρόπο. Παράλληλα, η επιθυμία μου να εξερευνώ την ανθρώπινη πλευρά πίσω από τους χαρακτήρες που δρουν βίαια επίσης δεν είναι ξεχωριστή – είναι αυτή η ίδια επιθυμία που κρατά απασχολημένους τους περισσότερους αφηγητές. Περισσότερο απ' όλα, θεωρώ ότι τόσο οι θετικές, όσο και οι αρνητικές κριτικές που παίρνω για τη δουλειά μου, είναι για το γεγονός ότι δίνω φωνή στην Παλαιστίνη. Αυτό, όμως, δεν είναι ούτε καλλιτεχνικό σχόλιο, ούτε καλλιτεχνική κριτική. Είναι πολιτικό σχόλιο και πολιτική κριτική – κάτι εντελώς διαφορετικό.»

ΦΕΣΤΙΒΑΛ | ΒΡΑΒΕΙΑ | ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ
Η ταινία Ομάρ τιμήθηκε με το Ειδικό Βραβείο Επιτροπής στην κατηγορία Ένα Κάποιο Βλέμμα (Un Certain Regard), στο Φεστιβάλ των Καννών του 2013.

ΧΑΝΥ ΑΜΠΟΥ-ΑΣΑΝΤ - Βιογραφικό σημείωμα
Το 2006, Ο Χανύ Αμπού-Ασάντ σκηνοθέτησε την πολυσυζητημένη ταινία Παράδεισος Τώρα (Paradise Now), η οποία κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα Ξενόγλωσσης Ταινίας και ήταν υποψία στην ίδια κατηγορία στα Βραβεία της Ακαδημίας (Όσκαρ), εκπροσωπώντας την Παλαιστίνη. Η ταινία, η οποία παρουσιάζει την αληθινή ιστορία δύο Παλαιστινίων που ετοιμάζονται για μια επίθεση αυτοκτονίας στο Τελ Αβίβ, έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, όπου κέρδισε τον Γαλάζιο Άγγελο καλύτερης Ευρωπαϊκής ταινίας, το βραβείο αναγνωστών της Berliner Morgenpost και το βραβείο καλύτερης ταινίας της Διεθνούς Αμνηστίας.

Νωρίτερα, ο Αμπού-Ασάντ είχε κάνει παγκόσμια επιτυχία με την ταινία Ο Γάμος της Ράνα (Rana's Wedding), την ιστορία μίας νεαρής κοπέλας από την Ιερουσαλήμ που προσπαθεί να παντρευτεί πριν το ρολόι δείξει τέσσερις. Η ταινία επιλέχθηκε για την εβδομάδα κριτικών στις Κάννες και στη συνέχεια κέρδισε βραβεία στα φεστιβάλ του Μονπελιέ, του Μαρακές, της Μπάστια και της Κολωνίας.

Ο Αμπού-Ασάντ γεννήθηκε στη Ναζαρέτ της Παλαιστίνης, το 1961. Αφού σπούδασε και δούλεψε για πολλά χρόνια ως μηχανικός αεροπλάνων στην Ολλανδία, ο Αμπού-Ασάντ έκανε τα πρώτα του βήματα στον κόσμο του κινηματογράφου ως παραγωγός. Ήταν ο παραγωγός της μεγάλου μήκους ταινίας Curfew (1994) του Ρασίντ Μασαράουι. Το 1998, ο Αμπού-Ασάντ σκηνοθέτησε την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, The 14th Chick, σε σενάριο του συγγραφέα Άρνον Γκρούνμπεργκ.

Φιλμογραφία
Omar – 2013
The Courier – 2011
Paradise Now – 2005
Ford Transit – 2002 (Ντοκιμαντέρ)
Rana's Wedding – 2002
Nazareth 2000 – 2000 (Ντοκιμαντέρ)
The 14th Chick – 1998

ΑΠΟ 6 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ ΑΣΤΥ - ΚΟΡΑΗ 4 ΤΗΛ 210 3221925

 

Προβολή μεγαλύτερου χάρτη

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Δημοσκόπηση

Πρέπει να επιτραπούν τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια;

 

Ημερολόγιο Άρθρων

Οκτώβριος 2017
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Τρίτη, 17 Οκτ. 2017 - 22:52:47
 

Newsletter

ΑρχικήΚινηματογράφος"Ομάρ" Top of Page