Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΚινηματογράφοςMovies to Remember"To πάθος της Ζαν ντ’ Άρκ" - 1928

"To πάθος της Ζαν ντ’ Άρκ" - 1928

AddThis Social Bookmark Button

to-pathos-tis-zan-ntarkτου Γιώργου Παυλίδη 
Σκηνοθεσία: Carl Theodor Dreyer - Σενάριο: Joseph Delteil, Carl Theodor Dreyer
 Παίζουν: Maria Falconetti, Eugene Silvain, André Berley
Έτος προβολής: 1928
Χρώμα: Ασπρόμαυρη - Αναλογία διαστάσεων: 1.33 : 1
Διάρκεια: 110 λεπτά.

Ο Δανός Καρλ Ντράγιερ χρησιμοποιεί το ιστορικό γεγονός της δίκης της Ιωάννας της Λωραίνης, ως το χρονικό πλαίσιο της ταινίας του. Όμως,προσωπικά νομίζω πώς αυτό για το οποίο ενδιαφέρεται πρωτίστως δεν είναι τόσο το να παρουσιάσει το χρόνικό της δίκης (αυτό το κάνει πολύ περισσότερο ο Ρομπέρ Μπρεσσόν στην δική του εκδοχή «Η δίκη της Ιωάννας της Λωραίνης», το 1962), όσο το να επικεντρωθεί στο πάθος της ηρωίδας: το πάθος ως προσωπική δοκιμασία σώματος και ψυχής.

Το γεγονός ότι «Το πάθος της Ιωάννας της Λωραίνης» δεν είναι ομιλούσα ταινία, καθιστά περισσότερο φανερούς του τρόπους που ο κινηματογράφος μπορεί να δημιουργήσει μια ατμόσφαιρα, να μεταφέρει μια ψυχική διάθεση και να μεταδώσει ένα νόημα χωρίς την χρήση πολλών διαλόγων. Η ταινία έχει μείνει στην ιστορία για την επαναστατική ( σε σύγκριση με τα έως τότε δεδομένα του κινηματογράφου) χρήση των κοντινών πλάνων. Αυτό όμως δε ήταν απλώς ένα τεχνικό επίτευγμα, αλλά κάτι παραπάνω. Επειδή..

Τα κοντινά πλάνα, που κυριαρχούν στην ταινία, και το καδράρισμα των προσώπων, που είναι συναισθηματικό, αναδεικνύουν με καθοριστικό τρόπο τις εκφράσεις των προσώπων και αποκαλύπτουν όλες τις αποχρώσεις και τις διακυμάνσεις της δοκιμασίας της ηρωίδας. Καθώς στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας περνάμε από το ένα κοντινό πλάνο στο άλλο –τα μακρινά πλάνα είναι ελάχιστα- τείνουμε να ξεχάσουμε τον χώρο γύρα από τα πρόσωπα. Γιατί ο χώρος όπου πραγματοποιείται η δίκη της ηρωίδας δεν είναι τόσο σημαντικός. Το κρίσιμο γεγονός είναι η προσωπική δοκιμασία της Ιωάννας της Λωραίνης και ο τρόπος που αυτή εκφράζεται στο πρόσωπό της και αφήνει το κινηματογραφικό της στίγμα στην ταινία.

Τα (περιορισμένα στον αριθμό) μεσαία ή μακρινά πλάνα, ο Dreyer τα διαχειρίζεται επίσης σαν κοντινά. Για να το πετύχει αυτό χρησιμοποιεί ουδέτερο φόντο αλλά και χώρους χωρίς ιδιαίτερη αίσθηση της προοπτικής. Έτσι, καταργώντας την προοπτική, καταργείται το βάθος του χώρου και όλο το ενδιαφέρον και η προσοχή μας περιορίζεται σε πρώτο πλάνο, δηλαδή ξανά στα πρόσωπα των ηρώων. Ο Ντράγιερ θέλει να έρθουμε κοντά στην ηρωίδα, να την πλησιάσουμε σε απόσταση αναπνοής, να νιώσουμε (όχι απλώς να καταλάβουμε) το ίδιο το Πάθος της, την ελπίδα και την απελπισία της, την στροφή και την αποστροφή, την απόγνωση και την ειλικρίνειά της.

Καταργώντας το βάθος του χώρου, δηλαδή την τρίτη του διάσταση, ο Dreyer ενεργοποιεί μια τέταρτη και μια πέμπτη διάσταση: εκείνη του εσωτερικού χρόνου και εκείνη του πνεύματος. Η ένταση με την οποία βιώνει η ηρωίδα την δοκιμασία της, διαστέλλει και την ίδια την διάρκεια της δοκιμασίας μέσα της, δηλαδή στον ψυχισμό της. Όλοι το έχουμε νιώσει αυτό: μια στιγμή μεγάλης προσμονής ή μεγάλης αγωνίας μοιάζει ατέλειωτη μέσα μας. Το ίδιο κάνει και ο Ντράγιερ με κινηματογραφικά μοναδικό τρόπο. Εμφανίζει αυτή την εσωτερική διάρκεια και δόνηση του ψυχισμού της πρωταγωνίστριας. Έτσι, στο πρόσωπό της ηρωίδας (που βρίσκεται συνεχώς μπροστά μας με τα κοντινά πλάνα) συμπυκνώνεται με τον πιο οξύ και κρίσιμο τρόπο, όχι μόνο η σωματική αλλά και η πνευματική δοκιμασία.

Σχετικά με τον Αρθρογράφο

Γιώργος Παυλίδης

Γιώργος Παυλίδης

O Γιώργος Παυλίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε πρώτα μηχανολογία, έπειτα ακολούθησαν σπουδές Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής και μεταπτυχιακό στην Φιλοσοφία και την Αισθητική του Κινηματογράφου. Τέλος, έκανε ένα πέρασμα από την κινηματογραφική σχολή του Lodz, στην Πολωνία, όπου παρακολούθησε εργαστήρια σκηνοθεσίας, φωτογραφίας και animation. Έχ...

Περισσότερα Άρθρα από τον ίδιο Αρθρογράφο

Δημοσκόπηση

Με ποιον τρόπο ανταλλάσετε ευχές τις εορτές;

 

Ημερολόγιο Άρθρων

Μάρτιος 2017
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
27 28 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Τετάρτη, 29 Μαρ. 2017 - 17:17:52
 

Newsletter

ΑρχικήΚινηματογράφοςMovies to Remember"To πάθος της Ζαν ντ’ Άρκ" - 1928 Top of Page