Η Συμβολή της Reggina Reinhard – Σταματιάδου στην Ανάπτυξη της Ορχηστικής Τέχνης

Καβαζίδου Ελένη, Υπεύθυνη Ερευνητικού Τμήματος Πολιτιστικού Οργανισμού Μακεδονίας – Θράκης ΕΣΑΕΙ ΕΝ ΡΟΗ

 

Η Ρεγγίνα Σταματιάδου Ράινχαρτ γεννήθηκε στις 22 Μαρτίου το 1945 στη Βέρνη της Ελβετίας. Το 1965 εισήχθη στο Πανεπιστήμιο και ακολούθησε μία σειρά από σπουδές και συγκεκριμένα: ειδική γραμματέας στη Γαλλική γλώσσα (Γενεύη, 1966), επάρκεια στην Ισπανική γλώσσα (Μαδρίτη, 1967), επάρκεια στην Αγγλική Γλώσσα (Λονδίνο, 1967), πτυχιούχος διδασκαλίας συστήματος Eurythmics κατά Dalcroze και άδεια άσκησης επαγγέλματος (1969), Πτυχιούχος Ψυχοκινητικής και Μουσικοθεραπεύτρια από το Διατμηματικό Πρόγραμμα Σπουδών του Ινστιτούτου Dalcroze με το Πανεπιστήμιο της Γενεύης (1970), πτυχικούχος δασκάλα Σύγχρονου Χορού από τη Διεθνή Ένωση Rosalia Chladek (η οποία ήταν ακαδημαϊκή καθηγήτρια στο «Hochschule für Darstellende Kunst” καθηγήτρια στο της Βιένης, 1975), καθηγήτρια Αγγλικών (Πανεπιστήμιο Βέρνης, 1975), επάρκεια στη Σύγχρονη Ελληνική Γλώσσα (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, 1976) και πτυχιούχος Ατομικής Συμβουλευτικής και Ψυχοθεραπείας (Διατμηματικό πρόγραμμα σπουδών Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, Σάντα Κρουζ και Person-Centered Institute International,1984). Το 1985 μετεπαιδεύθηκε στην ολιστική ιατρική με τον Dr med Jürg Reinhard και σε διάφορες εναλλακτικές θεραπείες, όπως η Κινεζική ιατρική, Ινδική, Θηβετιανή, και άλλες.
Τον ελεύθερο της χρόνο ασχολούνταν με την κηπουρική, τον προσκοπισμό, το τρέξιμο και τον Ισπανικό Χορό.
Από το 1969 εργάζεται ως επαγγελματίας. Το 1969-70 ξεκίνησε ως στέλεχος προσωπικού στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση της Γενεύης. Το 1970-71 μετέβη για πρακτική άσκηση, εθελοντικά, στο Ψυχολογικό Κέντρο Βορείου Ελλάδος (μουσικοθεραπεία και κινησιοθεραπεία), ψυχοκινητική θεραπεία για άτομα με νοητική υστέρηση, με υποστήριξη στην επιμόρφωση προσωπικού.
Κατά το διάστημα 1971 – 1973 εργάσθηκε στην Επαγγελματική Σχολή για Τυφλά άτομα και άτομα με διαταραχές όρασης στο Μπάσελ, διδάσκοντας μουσικοθεραπεία και κινησιοθεραπεία (τherapeutic eurythmics).
Τον Νοέμβρη του 1972 εκπροσώπησε την Ελβετική Κυβέρνηση στο Μπουένος Άιρες προκειμένου να μιλήσει για το σύστημα Dalcroze-Eurythmics, για την ψυχοκινητική και μουσική θεραπεία.
Μεταξύ 1971-75 εργάσθηκε στο Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου της Βέρνης ως Λέκτορας, επιμορφώτρια μουσικινητικής αγωγής του εκπαιδεύτρια του συστήματος Εurythmics. Παράλληλα, εργάσθηκε Βέρνης ως καθηγήτρια του συστήματος Eurythmics, μουσικοθεραπείας και κινησιοθεραπείας για παιδιά με εγκεφαλική παράλυση και σύνδρομο Down στο Conservatory and Professional School for Eurhythmics Biel, πλέον Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών της Βέρνης.
Το 1975 παντρεύτηκε τον Κυριάκο Σταματιάδη.
….οι προτεραιότητες και το σημείο αναφοράς της αλλάζουν…
Από το 1976 έως το 1979 εργάσθηκε στη Σχολή Χορού της Κ. Αγραφιώτου, χορεύτριας και χορογράφου (βραβευθείσας το 2004 με το βραβείο ΤΕΡΨΙΧΟΡΗ). Στη συγκεκριμένη σχολή δίδαξε το εκπαιδευτικό σύστημα Chladek για ηθοποιούς, μουσική προπαιδεία με ξύλινη φλογέρα & μαθήματα μουσικής για χορευτές. Επίσης, δίδαξε μουσική προπαιδεία σε σπουδαστές υποκριτικής τέχνης του ΚΘΒΕ, συμπληρωματικά στα μαθήματα της Κ. Αγραφιώτου, στο Κρατικό θέατρο Βορείου Ελλάδος.
Το 1979 επέστρεψε στην Ελβετία, λόγω του μεγάλου «φονικού» σεισμού στη Θεσσαλονίκη (1978). Στη χώρα καταγωγής της ξεκίνησε να εργάζεται στο σχολείο για παιδιά με αντιληπτικές διαταραχές St. Gallen ως ψυχοθεραπέτρια μέσω της κίνησης (1980-82), δραστηριοποιήθηκε όμως κυρίως ως ελεύθερη επαγγελματίας:
1. στο ”Person-Centred Approach Institute International” ως Συντονίστρια στα εκπαιδευτικά προγράμματα” Συμβουλευτική Θεραπευόμενου και Ψυχοθεραπεία” με ιδρυτές τους Carl Rogers PhD, Ch. Devonshire PhD & A. Zucconi PhD (1982-85)
2. στο ”Centre for Cross-Cultural Communication” ως συντονίστρια και μέλος του προσωπικού των Carl Rogers και Ch. Devonshire (1982-85) συμμετέχοντας σε διάφορα συνέδρια στη Γενεύη (1983) & στο Szegend (1984 & 1986)
3. στο ”Conservatory and Professional School for Eurhythmics Biel” ως εθνική εμπειρογνώμων του συστήματος Dalcroze Eurhythmics, pedagogy (didactics and methodology), τεχνικών χορού και χορογραφίας (1984-90)
4. στο ”Office for all-city ecclesiastical tasks”, στη Βέρνη, για την Οργάνωση και εφαρμογή προγραμμάτων δημιουργικής απασχόλησης σε ενήλικες (1985-95)
5. στο Groupe d’Etude Carl Rogers, στο Παρίσι, μέλος του τακτικού προσωπικού, ως εκπαιδεύτρια και επόπτης σε ειδικευόμενους ως person-centred counsellors (1990-94) και
6. στο «Université de Toulouse-Le Mirail”, τμήμα: «Service de la Formation continue” ως εκπαιδεύτρια & επόπτης σε” training of person-centred counsellors and psychotherapists”.
Τα γνωστικά αντικείμενα στα οποία εξειδικεύθηκε είναι η ανάπτυξη προσωπικότητας, συμβουλευτική, ψυχοθεραπεία ατομική, σε ζευγάρια, σε ομάδα, ψυχοσωματική θεραπεία και τεχνικές διαλογισμού, ασκήσεις σώματος, ασκήσεις χαλάρωσης, ψυχοθεραπεία μέσω της καλλιτεχνικής έκφρασης (μουσική, χορός, ζωγραφική, μοντελισμός, υποκριτική, νοερή εξάσκηση, δημιουργικότητας, αντιμετώπιση κρίσεων πανικού, εποπτεία και συμβουλευτική διατροφής και υγείας.
Οι παρουσιάσεις και εντατικά προγράμματα μετεκπαίδευσης στα οποία ήταν επιβλέπουσα και εκπαιδεύτρια ήταν επίσης πολυπληθή:: Μουσικοθεραπεία & Χοροθεραρπεία στην Lenk της Ελβετίας, Euthythmics στην πόλη Mar del Plata της Αργεντινής, Person-Centred Encounter Groups & Person-Centred Body work στο Szeged Ουγγαρίας, Person-Centred Expressive Therapy, Clinic for Psychosomatic medicine στο Αννόβερο Γερμανίας, Movement therapy στο Πανεπιστήμιο του Sheffield στο Ηνωμένο Βασίλειο, Sharing Life Therapy, Association for the Development of the Person-Centred Approach (ADPCA) στο Columbia University της Νέας Υόρκης στις ΗΠΑ, The 4 Elements of Nature and the Person-Centred Approach στην Αθήνα (Ελλάς) και στις ΗΠΑ, ACP-Formations στο Παρίσι (Γαλλία), Small Group on Differences, Person-Centred Forum, στην Τουλούζη (Γαλλία), Evil and the Person-Centred Approach στο ADPCA Conference του Πανεπιστημίου του Μάντσεστερ (Ηνωμένο Βασίλειο), Body mind therapy, στο Πανεπιστήμιο της Bogota (Κολομβία), Dance therapy στο Πανόραμα Θεσσαλονίκης (Ελλάς) και Body mind therapy στο νησί της Θάσου (2004-2016).
Ο σύζυγός της την υποστήριξε σημαντικά σε όλη αυτήν τη μακρά και αξιόλογη επαγγελματική της πορεία, ενώ και τα δύο της τέκνα, ακολούθησαν σπουδές στο γνωστικό αντικείμενο της κινητικής συμπεριφοράς, εξειδικευόμενοι στις πολεμικές τέχνες της ανατολής.
Όσον αφορά την κοινωνική της προσφορά, κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα, συνέβαλε σημαντικά στην αξιοποίηση της μουσικοκινητικής αγωγής ως θεραπευτικό εργαλείο στα κέντρα ψυχικής υγείας και την ειδικής αγωγής. Αποτέλεσε θεμέλιο λίθο για την εδραίωση αυτής της ειδικότητας στα κέντρα ψυχικής υγείας με πρωτοπόρο το τ. Ψυχολογικό Κέντρο Βορείου Ελλάδος, νυν Ινστιτούτο Αναπυξιακής Αποκατάστασης που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη.
Επίσης, συνέβαλε στην αναβάθμιση της ποιότητας σπουδών των επαγγελματιών δραματικής και ορχηστρικής τέχνης, όντας η πρώτη ανά το πανελλήνιο επαγγελματίας παιδαγωγός Ρυθμικής Αγωγής που εργάσθηκε σε Σχολές Χορού και Θεάτρου στη Βόρεια Ελλάδα.
Εστίασε στην ολιστική θεραπευτική αξιοποίηση των Καλών Τεχνών και αποτέλεσε πρωτοπόρο στις τεχνικές ψυχοθεραπείας sharing life therapy & body mind therapy/ body mind conversation (βλ. παρακάτω ορισμό εννοιών). Κίνησε σε διαδικασίες διάχυσης και προβολής της Χορο/κινησιοθεραπείας στη Β. (2003-05). Από το 2003 είχε αναφερθεί στην ίδρυση σωματείου προστασίας, προβολής και προώθησης των Τεχνών ως θεραπευτικά εργαλεία και όχι στη διαφοροποίηση των σωματείων ανά τέχνη, πιθανόν, προκειμένου να δυναμώσει ο πυρήνας των επαγγελματιών ψυχικής υγείας μέσω των τεχνών, που ήταν αλλά και συνεχίζουν να είναι ολιγάριθμοι ανά ειδικότητα.
Ιδιαίτερα ευφυής, ταπεινή, ευγενική φυσιογνωμία, άνθρωπος γεμάτος καλοσύνη και αγάπη. Αν και πολυτάλαντη, με αξιοσήμαντα επαγγελματικά επιτεύγματα, είναι εμφανές ότι έδωσε προτεραιότητα στην προσωπική της ζωή, χωρίς όμως να σταματήσει ποτέ να μεταλαμπαδεύει τις γνώσεις της. Πρεσβευτής 2ης γενιάς σημαντικών πρωτοπόρων στον χώρο της μουσικής, χορευτικής και κηνησιολογικής θεραπευτικής. Είναι μία ιεραπόστολος της γνώσης και ήταν προάγγελος της ψυχοθεραπείας μέσω των Τεχνών. Ακόλουθος, συνοδοιπόρος και πολλαπλασιαστής σύγχρονων τεχνικών ψυχοθεραπείας μέσω της μουσικής και της κίνησης.
Θυμάμαι κάθε της διδαχή, γιατί χαράχτηκε στο σώμα, την ψυχή και το πνεύμα μου.
Ρεγγίνα, σε ευχαριστούμε που ήσουν και συνεχίζεις να είσαι κοντά μας!

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
- Sharing Life Therapy (abstract): Ο θεραπευτής και ο πελάτης μένουν μαζί για αρκετές ώρες, έως και ημέρες. Συνδυάζουν θεραπευτικές συνεδρίες με κοινές καθημερινές δραστηριότητες. Ο θεραπευτής εγγυάται επαγγελματική και ηθική πειθαρχία.
- Body Mind Therapy / Body Mind Conversation (abstract): Αφού δημιουργηθεί ένα ψυχολογικά ασφαλές περιβάλλον, ο θεραπευτής απευθύνεται προσεκτικά στο φυσικό σώμα του πελάτη με "εσείς" και βοηθά το σώμα να ξεκινήσει διάλογο με το μυαλό του πελάτη. Στη συνέχεια διευκολύνει τη συνομιλία μεταξύ των δύο.

 

Pin It