Συνέντευξη με τον ιστορικό τέχνης Λεόντιο Πετμεζά

Εργάζεστε ως ιστορικός τέχνης αρκετά χρόνια. Πως ερμηνεύεται η σημασία της ιστορίας της τέχνης σήμερα και πως συνδέεται η τέχνη με τη σημερινή πραγματικότητα της ζωής;

  Η έννοια και αναμφίβολα στη προέκταση της η σημασία της ιστορίας της τέχνης σήμερα είναι σημαντική. Η σύγχρονη τέχνη, το πολιτιστικό και πολιτισμικό γίγνεσθαι μιας χώρας ,ενός έθνους επηρεάζεται βαθύτατα τόσο από τις δομές όσο και από τις εκφάνσεις της. Λειτουργεί εκπαιδευτικά σαν σχολείο απέναντι στο θεατή προστατευτικά και διερευνητικά .Επίσης βοηθά τον μη μυημένο θεατή .Τον φέρνει κοντά στο μεγαλείο της. Μέσα από τη μνήμη της ευρύτερης και διεξοδικής γνώσης των δρώμενων σταδιακά και βαθμιαία η ιστορία της τέχνης γίνεται διαπεραστική και διαχρονική. Κάθε τι από το παρελθόν ως χρονικό προϊόν τέχνης ευπρόσδεκτα περνά στο παρόν και στη συνέχεια διίσταται και διαχέεται στο απώτερο μέλλον. Από την άλλη πλευρά η τέχνη κάθε είδους είναι πολυκύμαντη ,πολυσήμαντη και πολυδιάστατη. Παράλληλα διατηρεί εύληπτα συγκοινωνούντα δοχεία και ταυτίσεις με άλλες μορφές και εκφράσεις , με το θέατρο, το χορό, τη λογοτεχνία, τη ποίηση τη μουσική.
  Η τέχνη συνδέεται άμεσα με τη σημερινή πραγματικότητα καθώς κάθε έργο τέχνης που υπόκειται στη θέαση της είναι δημιούργημα που πήρε σάρκα και οστά σε ένα συγκεκριμένο κοινωνικό και πολιτικό σύστημα ,σε μια περίοδο της ιστορίας του ανθρώπου άλλοτε φιλική και άλλοτε λιγότερο φιλική προς αυτόν. Αυτό συντελεί στο κατά πόσο έχει δύναμη στα χέρια του ο δημιουργός ώστε να κάνει αυτό που τον αντιπροσωπεύει . Πόσο μπορεί να αποδώσει ελεύθερα και να γίνεται συνοδοιπόρος με τις προσωπικές αναζητήσεις του κοινού που τον παρατηρεί ,τον παρακολουθεί και νοιώθει συναισθήματα αποδοχής η όχι για το έργο του..Άρα η παρουσία της επηρεάζει εμβληματικά την ζωή του σύγχρονου ανθρώπου.

Πως ορίζεται η ουσία της τέχνης στην υπάρχουσα παρακμή, υπάρχουν κακώς κείμενα ;

  Η ουσία της τέχνης εν γένει είναι συχνά περίπλοκη. Συνυπάρχει με τη παρακμή της κοινωνίας. Η σχέση μεταξύ τους αρκετές φορές κρύβει ένα περίεργο μυστήριο και κάποιο μυστικό. Όσον αφορά την λειτουργικότητα της ουσίας της εδώ διίστανται οι απόψεις, οι θέσεις και οι προσεγγίσεις. Κάποιοι τη χαρακτηρίζουν σαν μίμηση και αναπαράσταση της υπάρχουσας πραγματικότητας. Άλλοι πάλι πιστεύουν πως η τέχνη αντιγράφει πιστά τη πραγματικότητα χωρίς να είναι απόλυτα πιστό αντίγραφο της .Οι άνθρωποι με κοινή λογική νουθετούν και τις δύο απόψεις, γιατί συνδέουν άρρηκτα τις λογικές διαδικασίες και διαδρομές με τον κύριο λόγο της ύπαρξης της, παραβλέποντας όμως τη γενική αυτοτέλεια των νοητικών διεργασιών που έχει αναγνωρίσει η σύγχρονη λογική. Η αρμονία και η ακρίβεια στη παραστατικότητα της τέχνης τονίζει αφ ενός θετικά το αισθητικό αντικείμενο του αποτελέσματος και αγγίζει τα όρια της τελεολογικής και της οντολογικής τεκμηρίωσης αλλά αφετέρου οι διαστάσεις μιας άλλης πραγματικότητας συνδέονται με τα κακώς κείμενα που υπάρχουν στις προοπτικές που γεννιούνται. Τα κακώς κείμενα επηρεάζουν αρνητικά κάθε δημιουργία γιατί απέχουν ως ιδέα και ουσία από οποιαδήποτε καλλιτεχνική απόδοση και δεν προωθούν τη δημιουργία.. Το έργο τέχνης ενεργοποιεί εμβόλιμα τις αισθήσεις, την ευαισθησία και τη φαντασία. Είναι βάλσαμο στη ψυχή και μορφή ψυχοθεραπείας. Μένει ως οριστικό και καθοριστικό δημιούργημα που έχει διάρκεια για πάντα

petmezas-diimerida-syriza-900Η Τέχνη ενέχει το στοιχείο της προσωπικής διαίσθησης;

 Σχεδόν πάντα ενυπάρχει στη δόμηση και τη δομή της το προσωπικό στοιχείο και η προσωπική διαίσθηση του καλλιτέχνη άσχετα αν παράλληλα υπάρχει και ο επηρεασμός από εξωτερικούς παράγοντες. Η όμορφη αίσθηση υπάρχει υιοθετώντας καλολογικά στοιχεία. Βέβαια δεν υπάρχει το αντικειμενικά ωραίο και αν το συναντάμε αυτό είναι υποκειμενικό. Το ιδεώδες και το ιδεατό είναι κοντά στην ουτοπία. Η τέχνη είναι μέρος αναπόσπαστο της φύσης, δηλαδή ελεύθερη έκφραση που ικανοποιεί τις ενστικτώδεις επιθυμίες και κάνει τον δημιουργό να επικοινωνεί με το κοινό. Η έμπνευση με απόλυτο αυθορμητισμό αποκαλύπτει άγνωστες πτυχές και δυνατότητες του είναι του. Ο σύγχρονος καλλιτέχνης προσεγγίζει το ιδεώδες μέσα από τη μορφή της ανάπλασης και της αναπαραγωγής και ανταποκρίνεται στη σχηματική και χρωστική κάλυψη μιας επιφάνειας χρησιμοποιώντας τις αισθήσεις του. Εξωτερικεύει ενδόμυχες σκέψεις και κρυμμένα συναισθήματα. Ο μυημένος θεατής με τη προσωπική ματιά του διαβάζει τις εικονίσεις που παρακολουθεί και αντιλαμβάνεται όχι κωδικοποιημένα το μεγαλείο της προσωπικής ευαισθησίας του κάθε καλλιτέχνη. Η δημιουργία ενός έργου είναι τεράστια. Ο καλλιτέχνης ζει, βιώνει, αφουγκράζεται, βλέπει ,συνυπάρχει με τη φύση και βέβαια επηρεάζεται από τις συμπαντικές δυνάμεις. Η ζωή του πρακτικά στηρίζεται στη γνώση των ιστορικών, κοινωνικών, οικονομικών και πολιτικών γεγονότων του πλανήτη γη και κάθε εικαστική σύλληψη και δημιουργία εμφορείται από αυτήν .

Το γεγονός ότι ζωγραφίζεται εκτός από το θεωρητικό μέρος με το οποίο ασχολείστε επαγγελματικά βοηθά και ενδυναμώνει το κύριο επάγγελμα;

 Σε μεγάλο βαθμό συντελεί στο να μη βλέπω τις δημιουργίες των άλλων με μικρή πνοή, μίζερα και μονοδιάστατα η με μερική προσέγγιση. Να μπαίνω πολύ γρήγορα στο ψυχισμό και στη ψυχολογία τους. Να τους διαβάζω .Να είμαι επιεικής με τους καινούργιους και του νεοεμφανιζόμενους. Να δίνω περιθώρια για εξέλιξη. Βέβαια είναι πολύ λίγοι οι ιστορικοί τέχνης στην Ελλάδα που παράλληλα είναι και ζωγράφοι .Σε άλλες εποχές υπήρχαν περισσότεροι όπως πολλοί είναι στο εξωτερικό. Πιστεύω είναι μια απαραίτητη παιδεία για τη πλήρη γνώση του αντικειμένου. Ένα μεγάλο εφόδιο, μια αρετή!!!!!!!!!!!

Θεωρείτε ότι στην Ελλάδα της κρίσης η τέχνη μπορεί να έχει θέση στον κοινωνικό ιστό και να λειτουργήσει ως διέξοδος για τον κόσμο και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει στην καθημερινότητά του;

 Η εικαστική δημιουργία και κάθε άλλη μορφή τέχνης δεν έφερε στην κοινωνία ούτε επαναστάσεις, ούτε έλυσε ποτέ ζωτικά προβλήματα. Δρα όμως με την έκφραση του προβληματισμού και είναι ένα κομμάτι της, οι άνθρωποι της ως προσωπικότητες λειτουργούν καταλυτικά και ως διέξοδος. Με ταπεινότητα και ήθος παρακινούν τον κόσμο να τους παρακολουθήσει τονίζοντας τον εξαιρετικά σημαντικό παιδευτικό και ψυχαγωγικό χαρακτήρα που έχουν να τους παρουσιάσουν μέσω της δουλειάς τους. Κοινωνούν σε αυτούς κάποια πράγματα .

petmezas-ntasenΠως συνδέονται η τέχνη και ο πολιτισμός μεταξύ τους. Γιατί είναι αλληλένδετα;

  Είναι δυο τεράστιες έννοιες που συμβάλουν η κάθε μια από το δικό της μετερίζι στην ανύψωση ,την ανέλιξη και την πνευματική διαύγεια της κοινωνίας και της ανθρώπινης συνδιαλλαγής .Η κάθε διαπραγμάτευση με τη τέχνη είναι τεράστιο κεφάλαιο στη φαρέτρα του πολιτισμού ως ανεξάρτητη αξία που είναι αλληλένδετη με τις νόρμες και τις δομές της κοινωνικής πραγματικότητας
  Ο πολιτισμός επιτελεί μέγιστο λειτούργημα καθώς ενδυναμώνει εκφραστικά την ανθρώπινη εμπειρία και συμβάλει στην επικοινωνία που καλλιεργεί ποιοτικά το πνεύμα και τη σκέψη .Οι πολιτιστικές δράσεις και εκδηλώσεις αναμφίβολα συνεισφέρουν στην οντότητα του άτομου και το θέτουν ως μονάδα και μέρος στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο που παράγει γόνιμες ιδέες αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα επιβολής αυτών των νέων ιδεών.

Πως αντιμετωπίζει το κοινό την τέχνη στην εποχή της κρίσης; Ενδιαφέρεται να δει πολιτιστικά γεγονότα; Γίνονται σήμερα αγορές έργων τέχνης στο επίπεδο όπως γίνονταν παλαιότερα; Γίνονται χορηγίες;

  H κρίση έχει κτυπήσει την πόρτα σε πολλούς τομείς και πολλά επαγγέλματα. Ενώ είναι κάτι αγαπητό πάντα στο πλατύ κοινό διάγει και αυτή τη κρίση της .Ωστόσο υπάρχουν και σήμερα άνθρωποι που επενδύουν σε αυτήν και που προσδοκούν μια ανάκαμψη. Άνθρωποι που πιστεύουν στην αξία κάποιων δημιουργών και φυσικά στην αύξηση της αγοραστικότητας των έργων τους τα επόμενα χρόνια. Είναι αλήθεια πως αρκετές ιδιωτικές συλλογές αλλά και δημόσιες εμπλουτίστηκαν τα τελευταία χρόνια. Έγιναν αγορές μέσα από εναλλακτικούς τρόπους παρουσίασης σε χώρους που δεν είναι αμιγώς εικαστικοί αλλά χώροι επικοινωνίας, εστίασης, διατροφής και συνάθροισης .Σήμερα υπάρχουν πολλές ευκαιρίες επένδυσης και μεγάλες προσφορές. Γίνονται αγορές όχι στο επίπεδο βέβαια που γίνονταν παλαιότερα. Σε διαφορετικές τιμές και φυσικά από ανθρώπους που δεν είναι μόνο αυτοί που έχουν τεράστια οικονομική ευχέρεια. Έτσι δημιουργήθηκε μια νέα τάξη από συλλέκτες και εμπόρους. Αρκετοί συλλέκτες είναι και χορηγοί της τέχνης, όπως και πολλοί έμποροι που ενδιαφέρονται να προχωρήσει η εμπορική αξία κάποιων έργων. Χορηγίες γίνονται από φιλότεχνους ανθρώπους που έχουν ανιδιοτέλεια και αληθινή αγάπη στη τέχνη .Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικές αγορές από συλλογές ιδρυμάτων και μουσείων .

petmezas-fonsouΠως αντιμετωπίζουν οι δημιουργοί την περίοδο της κρίσης. Τους έχει επηρεάσει στη ζωή τους;

  Οι καλλιτέχνες και τα άτομα που δημιουργούν σε όλες τις εποχές δεν έχουν την επιβεβαίωση και την αποδοχή της ευρύτερης μάζας της κοινωνίας ώστε να έχουν λύσει το οικονομικό τους θέμα. Για το λόγο αυτό αρκετοί από αυτούς έχουν κάποιο άλλο επάγγελμα για βιοποριστικούς λόγους. Η περίοδος που διανύουμε είναι εξαιρετικά δύσκολη και τους επηρεάζει. Τα σημερινά κοινωνικά και οικονομικά δεδομένα δυσκολεύουν το τρόπο διαβίωσης .Φυσικά υπάρχουν οι περιπτώσεις δημιουργών που έχουν καταφέρει να κάνουν κάποιο όνομα με μεγάλη αγοραστική αξία και δύναμη αλλά αυτό δεν αφορά τη πλειοψηφία.

Ποιος είναι ο λόγος που αναπτύσσεται και υπάρχει η τέχνη ειδικά την εποχή της κρίσης?

  Είναι ελιξίριο ζωής .Παράγοντας που συνεχίζει να εκπαιδεύει ,να νουθετεί, να καλλιεργεί, να ψυχαγωγεί, να αφυπνίζει και να διαμορφώνει τρόπους ζωής και συμπεριφοράς. Φέρνει το πολίτη- άνθρωπο πιο κοντά με τη δημιουργία και τον ενδυναμώνει με εφόδια για να συμβαδίζει παράλληλα με τους θεσμούς της πολιτισμένης κοινωνίας και τις σταθερές αξίες της ζωής. Τον κάνει να μάθει να κρατά και να περιφρουρεί τα κεκτημένα του μέσα στο σημερινό κυκεώνα με τις διαφοροποιημένες εργασιακές σχέσεις και τις διαφορετικές μισθολογικές συμβάσεις. Καίρια τον δυναμώνει με το αγαθό της της γνώσης και της αξιοπρέπειας ενώ του εμφυσά τη πνοή της υγιούς διαπραγμάτευσης σε μια κοινωνία που ενδιαφέρεται περισσότερο για την υλιστική επιφάνεια , το δήθεν, τη παραποίηση και κάθε τι το ψεύτικο. Δημιουργεί τις σωστές βάσεις ενός πυρήνα αμοιβαιότητας που βοηθά στην έκβαση ισορροπιών ,ανασυγκρότησης, ενατένισης και αναβαθμίσεων.

Στα χρόνια μας ακούγεται ότι κυκλοφορούν πλαστά έργα τέχνης. Πως αντιμετωπίζεται το φαινόμενο αντιποίησης της τέχνης; Τι οδηγεί στην αγορά έργων τέχνης αυτού του είδους;

  Είναι ένα άσχημο φαινόμενο που υπήρχε πάντα στην αγορά έργων τέχνης, Με το πέρασμα του χρόνου δεν εξαλείφθηκε και υπάρχει και σήμερα. .Συχνά ακούμε για πίνακες μεγάλων καλλιτεχνών που είναι πλαστοί και αγοράζονται φυσικά σε χαμηλότερες τιμές. Η κατάσταση διαφοροποιήθηκε κάπως και τα κρούσματα μειώθηκαν καθώς άρχισαν να πέφτουν οι τιμές γιατί δόθηκε η δυνατότητα να γίνονται αγορές αποφεύγοντας τα πλαστά έργα. Καλό είναι οι συλλέκτες και οι έμποροι να συμβουλεύονται τους εμπειρογνώμονες και τους ειδικούς όταν πρόκειται να αγοράσουν κάτι. Πολλοί άνθρωποι καταφεύγουν στην αγορά αυτών των έργων ικανοποιώντας την επιθυμία η τη φιλοδοξία τους να έχουν κοντά τους στο σπίτι ,στο χώρο εργασίας τους δημιουργίες μεγάλων διαμετρημάτων της τέχνης γεγονός που κρύβει θαυμασμό για τους καλλιτέχνες,

Με ποια κριτήρια γίνεται η επιλογή των πινάκων στις εκθέσεις σήμερα και πως γίνεται η προώθηση σε εμπορικό επίπεδο των νέων μη αναγνωρισμένων, πρωτοπαρουσιαζόμενων καλλιτεχνών;

  Υπάρχουν εκθέσεις με ελεύθερο θέμα και άλλες που βασίζονται σε μια θεματική και θεματολογία.
Για την ανάδειξη και την προώθηση του έργου του συνεργάζονται ο διοργανωτής, ο ιστορικός τέχνης και ο καλλιτέχνης που ενδιαφέρεται να προώθηση τη δουλειά του. Ένα ταλέντο με έμπνευση, με καινοτομία στη τεχνική του σίγουρα θα διακριθεί και θα ξεχωρίσει. Ο ρόλος του ιστορικού τέχνης εδώ δρα διαφωτιστικά και ενημερωτικά. Μελετώντας την εικαστική εργασία ενός δημιουργού θα τον ανατάξει, θα τον αναλύσει υφολογικά και θα τον κατατάξει σε τάσεις ,σχολές και ρεύματα της τέχνης. Μια έκθεση πρέπει να έχει σωστή προβολή ,παρουσίαση και εμπορική προώθηση . Η αποδοχή του κοινού είναι σημαντικός παράγοντας για την εξέλιξη των δημιουργών και βέβαια ο καλλιτέχνης θα πρέπει να ασχολείται σοβαρά με τη προσωπική του προβολή ,να γίνεται όλο και περισσότερο γνωστός και να έχει αποκτήσει μια καλή επικοινωνία με το κοινό. Τα κριτήρια επιλογής στις εκθέσεις μεταλλάσσονται και οι επιλογές αλλάζουν χωρίς να προσαρμόζονται σε τεχνικές προδιαγραφές και πρακτικά δεδομένα.

Σας έχουν αναθέσει κατά καιρούς τη διοργάνωση εικαστικών εκθέσεων που παρουσιάστηκαν στην Αθήνα αλλά επίσης στην περιφέρεια και στο εξωτερικό. Ποια ήταν η ανταπόκριση του κοινού σε αυτές τις εκθέσεις; Ποιες συνεργασίες ξεχωρίζεται ;

  Κάνοντας ένα απολογισμό, μια αναδρομή θα έλεγα πως ήταν σπουδαία στιγμή στη σταδιοδρομία μου καθώς μιλάμε για εκθέσεις με νόημα και υπόβαθρο στις οποίες συνυπήρχαν η πνευματική κινητικότητα και η καλλιτεχνική κατάκτηση. Η ανταπόκριση του κοινού φιλοθεάμονος και αγοραστικού ήταν πάντα σε καλό επίπεδο καθώς οι εκθέσεις στηρίζονταν στην άψογη διοργάνωση και την παρουσίαση ενδιαφέροντος υλικού εκθεμάτων.Aπό τις συνεργασίες μου ξεχωρίζω δρώμενα τέχνης που έγιναν με καταξιωμένους φορείς πολιτισμού όπως το Αrt Studio Est ,oι Αrt Selected Works ,η Αrt Way. Επίσης οι συνεργασίες με Υπουργεία, Δήμους, Ιδρύματα, Νομαρχίες, ομίλους, με ιδιωτικούς χώρους τέχνης.

Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει αυξήσει τον τουρισμό της. Αυτό σημαίνει πως η χώρα κινεί το πολιτιστικό ενδιαφέρον των ξένων που έρχονται σε αυτή η συμβαίνει κάτι άλλο;

  Ο πολιτισμός είναι η βάση για κάθε ανάπτυξη. Συμμετέχοντας ως επιστημονικός συνεργάτης στο Ελληνικό Ινστιτούτο Πολιτισμού που ίδρυσε ο άνθρωπος της τέχνης Santi Nικολαρέας συμμετέχω σε ένα πρόγραμμα- οδοιπορικό πολιτιστικού χαρακτήρα που αποσκοπεί στην ανάδειξη της Ελλάδας, στην προβολή της πολιτιστικής της κληρονομιάς ,στη προώθηση των δημιουργών και στη επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα. Η τέχνη είναι για όλους ,απευθύνεται στο ευρύ κοινό. Η χώρα μας κινεί το πολιτιστικό ενδιαφέρον των ξένων και με αυτό τον τρόπο η τέχνη μας πέρα από τον τουρισμό έχει σαφή διεθνιστικό χαρακτήρα.

petmezas-unESCO  Έχοντας διανύσει ήδη αρκετά χρόνια επαγγελματικής πορείας στη τέχνη, ένα πολύ μεγάλο ταξίδι ως ιστορικός τέχνης τι έχετε αποκομίσει ως άνθρωπος σε προσωπικό επίπεδο; Συμβάλατε επίσης σε φεστιβάλ και άλλες δράσεις. Τι μηνύματα επιδιώκετε να περάσετε ως ιστορικός τέχνης μέσα από τη δουλειά σας?

  Στην μακρόχρονη επαγγελματική μου πορεία είχα τη δυνατότητα να εργαστώ σε όλες σχεδόν τις διεξόδους και τις διαβαθμίσεις της συγκεκριμένης επαγγελματικής κατάρτισης. Έχω διδάξει, παρουσιάσει ,διοργανώσει, προλογίσει εκθέσεις και αφιερώματα, performances, happenings ,έχω γράψει βιβλία ,έχω κάνει μελέτες και διατριβές και έχω συμμετάσχει σε εκδοτικές πρωτοβουλίες.H κάθε συνεργασία με αυτούς τους χώρους είναι ξεχωριστή, έχει συνέχεια, υφίσταται και σήμερα που έχω αποκτήσει μια τεράστια εμπειρία εργασίας και ζωής. Είχα την ευκαιρία να βρεθώ ανάμεσα σε πολύ σπουδαίους ανθρώπους που με επιβράβευσαν με θετικά σχόλια. Είδα ξεκάθαρα το κοινωνικό χαρακτήρα και τις αντιδράσεις του κοινού στα ερεθίσματα της σύγχρονης πραγματικότητας της τέχνης ενώ παράλληλα επεδίωξα έναν γόνιμο και ειλικρινή διάλογο με το κοινό. Συμπερασματικά πιστεύω πως τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο η τέχνη αφυπνίζει συνειδήσεις, εξυψώνει τα ήθη, αποκαθιστά και προσδιορίζει καταστάσεις δίνοντας τους τη πρέπουσα διάσταση.
  Η δουλειά μου αντικατοπτρίζει την επιθυμία μου να βάλω σε διαδικασία σκέψης το κοινό . Αναζητώντας το κατάλληλο μέσο προκειμένου να εκφράσω την άποψη μου βρήκα υλικό που με αντιπροσωπεύει προκειμένου να περιγράψω τη δική μου οπτική γωνία. Στη εικαστική τέχνη δεν υπάρχει ανώτερο και κατώτερο στοιχείο. Το βασικό μήνυμα που θέλω να περάσω είναι πως όλες οι μορφές είναι σεβαστές αρκεί να διεκπεραιώνονται από ανθρώπους που να κατέχουν τη γνώση και την εμπειρία .

Στην Ελλάδα υπάρχουν εταιρείες τέχνης που μπορούν να εξυπηρετήσουν σοβαρά διεθνείς καλλιτεχνικές δραστηριότητες;

Υπάρχουν πολλοί φορείς κάποιοι από τους οποίους έχουν μάλιστα βραβευθεί . Είναι δημιουργικές και έχουν πρωτότυπες ιδέες για events. Βελτιώνουν συνέχεια την εικόνα των υπηρεσιών και της προσφοράς τους. Ο χώρος είναι ανταγωνιστικός και δύσκολος. Πρέπει να υπάρχουν οι φιλοδοξίες επιτυχίας και να αντιμετωπίζονται ομαλά οι προκλήσεις. Εγώ όταν επεξεργάζομαι μια δημιουργική ιδέα συντονίζω μια ομάδα ανθρώπων για την υλοποίησή της και νιώθω την έκσταση της ευθύνης. Ο δρόμος για την επιτυχία και η ώρα όπου θα δρέψεις τους καρπούς της συνδέεται με τη σύνεση που διαθέτεις και τις διασυνδέσεις σου στο διεθνές πεδίο δράσης.

petmezas-patsouraki-900Όταν ξεκινήσατε στο επάγγελμα τι πρόσεχαν για να συνεργαστούν μαζί σας;

 Παρακολουθούσαν αν είχα αυτογνωσία και ξεκάθαρους στόχους για τη δουλειά ,αν αγαπούσα πραγματικά το αντικείμενο τον οποίο επέλεξα να υπηρετώ. Υπήρχε και τότε ανταγωνισμός και βέβαια η παρουσία ανθρώπων στο χώρο χωρίς σπουδές και εφόδια, κάτι που υπάρχει και σήμερα. Έβλεπαν αν δούλευα με μεθοδικότητα, πείσμα, αν είχα ευρηματικές ιδέες και λύσεις, μεγάλη αντοχή και θάρρος .Έτσι περπάτησα στο χώρο και κέρδισα έπαθλα ακόμη και τώρα στη εποχή της κρίσης. Με αφοπλιστική ειλικρίνεια και αποδοχή συμβουλών από άτομα καταξιωμένα στο χώρο.

Εκτός από τις επιβραβεύσεις τι άλλο έχετε κερδίσει;

  Πιστεύω πολύ πράγματα. Αισθάνομαι ευχάριστα γιατί βρίσκω χρόνο για αυτοσυγκέντρωση και καθημερινή συζήτηση με τον εαυτό μου αλλά και με φίλους και γνωστούς σε όλο τον κόσμο. Έχω την ενέργεια και τη γνώση για να διοχετεύσω πράγματα και εκτός ελληνικών συνόρων και προς αυτή την κατεύθυνση εργάζομαι. Πιστεύω πως πρέπει να οδηγούμε τις προσπάθειες στη κατεύθυνση που η χώρα μας με εφαλτήριο τη τέχνη θα προχωρήσει στην κατάκτηση μεγάλων μεγεθών αποδοχής από άλλες χώρες που τη προσκαλούν και τη προκαλούν να συνυπάρχει ισότιμα μαζί τους .Βρίσκομαι σε μια συνεχή εξάσκηση ,εγρήγορση, δεν είμαι εφησυχασμένος ,ούτε αδρανώ ποτέ, έχω τις κεραίες μου πάντα ανοικτές προς όλα τα σημεία του πλανήτη.

petmezas-drakopoulou-foka-sardisΈχετε διαγράψει μια σημαντική πορεία στο χώρο της τέχνης. Αν κάνατε έναν προσωπικό απολογισμό πιστεύεται πως άξιζε τελικά αυτό το ταξίδι;

  Το ταξίδι φυσικά και αξίζει γιατί διαδρομή του έχει ενδιαφέρον. Πραγματικά χαίρομαι που κατάφερα αρκετά πράγματα αποκλειστικά με τις δικές μου δυνάμεις. Έχω δουλέψει πολύ, το πρόγραμμά μου ήταν και είναι γεμάτο. Αυτό που έχει σημασία είναι η εσωτερική ισορροπία και ευτυχώς η τέχνη βοηθάει πάρα πολύ σε αυτήν. Είναι μια ευλογημένη ενασχόληση. Στην οποία όλα αντισταθμίζονται με αυτό που εισπράττεις σε ψυχική δύναμη, με αυτό που κατανοείς και ζεις όταν δουλεύεις και που τελικά σε οδηγεί σε ένα είδος αυτογνωσίας εσώτερης ενδοσκόπησης και διαφορετικού αυτοπροσδιορισμού. Ερμηνεύοντας τις δημιουργίες των άλλων εμπλουτίζεσαι, διευρύνεις τους ορίζοντες σου .Σου ανοίγετε ένα τεράστιο παράθυρο από το οποίο παρακολουθείς και συμμετέχεις. Αυτό είναι το μεγάλο κέρδος . Ο ιστορικός τέχνης δεν πρέπει να αναλώσει τον εαυτό του σε τίποτα , αλλά χρησιμοποιώντας αυτά που έχει μάθει και κερδίσει , να θέσει τον εαυτό του στην υπηρεσία του κοινωνικού συνόλου και να παραμείνει χρήσιμος σ αυτό.

BIOΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Λεόντιος Πετμεζάς είναι θεωρητικός- ιστορικός τέχνης και συγγραφέας .
Είναι πτυχιούχος της σχολής Πολιτικών Επιστημών και Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών Είναι απόφοιτος του Εθνικού Ωδείου και της Ανωτέρας δραματικής σχολής Μαίρης Τράγκα. Σπούδασε Ιστορία Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, δημοσιογραφία στο Ίδρυμα Μπότση και στη Σχολή Δημοσιογραφίας του ΑΝΤ1. Παρακολούθησε ιστορία τέχνης και ζωγραφική στην Eυρώπη και την Αμερική.
  Από τα μέσα της δεκαετίας του 80 έως σήμερα έχει συνεργαστεί με Δήμους, Υπουργεία, Πρεσβείες, Νομαρχίες, γραφεία πολιτικών, πνευματικά και εκπαιδευτικά ιδρύματα, εκδοτικά συγκροτήματα, πολιτιστικά, μορφωτικά κέντρα και χώρους τέχνης. Από το 2004 έως το 2012 διατέλεσε Καλλιτεχνικός Διευθυντής και Επιστημονικός σύμβουλος του εικαστικού θεσμού "Τέχνης Φλόγα". Στα πλαίσια της συνεργασίας του με τον εικαστικό θεσμό δίδαξε ζωγραφική και ιστορία τέχνης. Ασχολείται με την διοργάνωση και παρουσίαση εκθέσεων, φεστιβάλ και Δρώμενων τέχνης και πολιτισμού ανά το κόσμο και με την εκτίμηση έργων τέχνης. Έχει συμβάλει δραστικά στην εγκαθίδρυση νέων προοπτικών, διαπραγματεύσεων και διευθετήσεων στο χώρο της τέχνης. Διδάσκει Ιστορία της σύγχρονης τέχνης. Συχνά παρίσταται ως εισηγητής σε διεθνείς συναντήσεις και συμπόσια για τη τέχνη. Εκθέτει εικαστικά έργα του στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό και έχει λάβει θετικά σχόλια από επιφανείς κριτικούς. Πίνακες του ανήκουν σε γνωστές συλλογές τέχνης( Villa Ροδόπη, Art Studio Est, Art Way, Art Space,Selected Works κ.ά.) ενώ σημαντικό μέρος τους έχει διατεθεί για φιλανθρωπικούς σκοπούς. Προλογίζει εκδόσεις(βιβλία και καταλόγους εκθέσεων), εκθέσεις, events, happenings, performances και άλλα πολιτιστικά γεγονότα.
Aπό το 2013 είναι επιστημονικός σύμβουλος στο Ελληνικό Ινστιντούτο πολιτισμού .

Έχει γράψει τα βιβλία:
"Δεσπόζουσα σκεπτομορφή" (1988)."Ωδές ανθρώπων" (1992),"Κολάζ "(1994),ποίηση με παρέμβαση πεζού λόγου, "Διάσταση ζωής" (1996) ,"Η αισθητική ενατένιση του Κώστα Ευαγγελάτου ''(2001) ''Στιγμές του χρώματος'' (2002) ''Μεταίχμιο εικαστικής λύσης'' (2003) ''Συνειδησιακές ρήσεις'' (2008), Ποιήματα.[''Συνειδησιακές ρήσεις'' ανανεωμένη έκδοση(2009)"Γιάννης Κουτσοχέρας-Ο ηθοπλάστης διανοούμενος της πολιτικής συνείδησης" (2010) Δοκίμιο,7)"Αρχείο Συνείδησης"(2011),''Κώστας Ευαγγελάτος Art- Est (2014)''

Έχει γράψει τα θεατρικά έργα :
''Η άλλη πλευρά είναι πάντα το τίποτα (1982),Ήταν ψεύτικη αγάπη (1985),Το πάνω δωμάτιο (1988), Πού είναι το χαρτί; (1989), Οσμή από γλυκό (1993), Υπόθεση παγκαρίου (1994),Παράξενη γυναίκα (1996), Πορεία πάθους (1998),Σκέψη συνείδησης (1999), Μέσα στο χρυσό κουτί (2000), Περιμένοντας και το δεύτερο (2001), Όχι αμοιβαία έλξη (2003), Η πρώτη λαμπερή μέρα (2004), Άνοιξε αυτή τη πόρτα ( 2006), Αν έρθει πάλι εκείνος (2007), Μπαλάντα στο μύθο του Περλιπλίν (2010), Περιμένοντας τον... Πίντερ (2011),''Σε έχω περιμένει... ..μια ζωή''(2013).

Έχει παρουσιάσει και προσεγγίσει θεωρητικά εικαστικά αφιερώματα στη Μαρία Κάλλας (2009), στη γυναίκα της αντίστασης, (2010, στη Μελίνα Μερκούρη 2011) Αφιέρωμα στη Φρίντα Κάλο, στον Θόδωρο Αγγελόπουλο, στη ποδοσφαιρική ομάδα Ολυμπιακός και σε αναγνωρισμένους εικαστικούς δημιουργούς..

Μεταξύ άλλων έχει γράψει προλόγους στα βιβλία :
''Εκεί '' της Ειρήνης Φαλαγκά, ''Στον εξπρεσιονισμό της αγάπης, η ανατομία της οπτασίας'' (2000). εκδόσεις Μαυρίδης, ''Ναυάγιο στη κόλαση'' (2000) του Δημήτρη Βρανά, ''Η παλακίδα του Διός της Κασιανής-Αννίτας Κουτσουβέλη (2001), εκδόσεις Πιτσιλός.'' Η μοναξιά του κλινοβάτη ''της Δέσποινας Κονταξή (2010),''Το πορφυρό φιλί της Δέσποινας Κονταξή'' (2011),''Νοσταλγία ''της Χαράς Δάφνα (2011), ''Ανθολογία ποίησης και πεζού λόγου'', αφιέρωμα στα 100 χρόνια από το έτος που γεννήθηκε ο Ακαδημαικός Νικηφόρος Βρεττάκος (2012)[''Πλανώμενες σκιές ''της Ελπίδας Μανιάτη (2012),''Ειμαι οργισμένος ''του Γρηγόρη Χρηστίδη(2013)''Ανθολογία ποίησης'',αφιέρωμα στα 150 χρόνια από το ετος που γεννήθηκε ο ποιητής Κωνσταντίνος Καβάφης (2013),''Το μαύρο ρόδι'' του Παύλου Αγγέλου(2013) εκδόσεις Βακχικόν.

Έχει σημαντική συμμετοχή με κείμενα του στις εκδόσεις:
''Στη χαίτη των ανέμων'' (1994), ''Της Μικράς Ασίας,της Τρίγλιας και της προσφυγιάς ''(1999),΄'Η Ιστορία της ζωής απο την Ελλάδα και την Τρίγλια της Μικράς Ασίας'' (2001),Περιοδικό ΄΄Ομπρέλα΄΄τεύχος Σεπτ-Νοεμβρ 2005 .Δημοσιεύτηκε η κριτική προσέγγιση του για το βιβλίο ''Τα αστέρια καίγοντε΄΄ της Κικής Σεγδίτσα,εκδ.Λιβάνη, ''Δυτικομακεδονικά γράμματα ''2ος τόμος (2008),Περιοδικό ΄΄Ομπρέλα΄΄ τεύχος Μαρτ-Μαιου 2008. Δημοσιεύτηκε η μελέτη του ''Η εννοιακή συνειδησιακή προσεγγιση του Νίκου Εγγονόπουλου,Περιοδικό ΄΄Ομπρέλα΄΄τεύχος Σεπτ-Νοεμβρ 2008.Δημοσιεύτηκε η μελέτη- εργασία του'' Το ερωτικό,το ιστορικό και το κοινωνικό στοιχείο στον Μ.Καραγάτση'',Περιοδικό ΄΄Ομπρέλα΄΄ τεύχος Σεπτ-Νοεμβ 2009.Δημοσιεύτηκε η μελέτη -εργασία του ''Θανάσης Κωσταβάρας:Eκφραστής της γενιάς των ηττημένων'',''.Αποκεκαλυμένοι Πεφωτισμένοι ''του Ν.Λάου. (2009).Στο βιβλίο υπάρχει η μελέτη του ΄΄Μυστικισμός και τέχνη΄΄ και αναφορά από το συγγραφέα στο βραβευμένο ποίημα του ΄΄Ακρωτηριασμένες ιδεολογίες΄΄,''Η Υπέρβαση της Πολιτικής Οικονομίας'' του Ν.Λάου των εκδόσεων Δίαυλος (2012).Στο βιβλίο υπάρχει αναφορά του συγγραφέα στο ποίημα του ΄΄ Άλλη συνείδηση΄΄. ''Ποιητικό ημερολόγιο'' ,εκδόσεις Ιωλκός 2012). Περιλαμβάνει το βραβευμένο ποίημα του ''Από κοντά'', ''Ποιητικό ημερολόγιο '', εκδόσεις Ιωλκός (2013). Περιλαμβάνει το ποίημα του ''Η συνείδηση περιήλθε'',''O Κύρης της Ρώ'' του Γιάννη Αλεξάκη(2013),Ανθολόγιο της Ενωσης Πολιτιστικών Φορέων Εβρου (2014)

Εργάζεται επί σειρά ετών ως κριτικός τέχνης στα έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ. Eίναι μέλος στην Ένωση Συντακτών Περιοδικού Ηλεκτρονικού Τύπου (ΕΣΠΗΤ) και της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων(EFJ) στις οποίες έχει αναπτύξει γόνιμη συνδικαλιστική δράση .

Pin It