Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΣυνέντευξη της Νεφέλης Τσιπουρίδη

Συνέντευξη της Νεφέλης Τσιπουρίδη

tsitouridi1Η ομάδα «Νότες εν Δράσει» από πόσα μέλη απαρτίζεται και ποιες οι ιδιότητες των μελών?

Η ομάδα «Νότες εν Δράσει» απαρτίζεται από έξι μέλη:
Την Ιωάννα Βρακατσέλη και την Αγάπη Παπαμήτσου που είναι λυρικές τραγουδίστριες, τη Μυρτώ Ακρίβου και τη Θάλεια Παπαδόπουλου που είναι πιανίστες, τη Ζωή Λυμπεροπούλου που είναι θεατρολόγος-παιδαγωγός-μουσικός και την υποφαινόμενη που γράφω θεατρικά κείμενα και ειδικεύομαι στην παιδαγωγική του θεάτρου.

Ενώ υπάρχουν πάρα πολλές παραστάσεις που απευθύνονται στα παιδιά, οι παιδικές παραστάσεις του λυρικού θεάτρου είναι ελάχιστες. Πού οφείλεται αυτό?

Κατά τη γνώμη μου η παιδική όπερα έχει πολλές ιδιαιτερότητες.
Ως είδος είναι λιγότερο «εμπορική» από την πρόζα και από το παιδικό μιούζικαλ. Οι ερμηνευτές του λυρικού θεάτρου είναι σαφώς λιγότεροι από τους ηθοποιούς που τραγουδούν. Οι υποδομές των περισσότερων θεάτρων δεν ευνοούν την ύπαρξη ζωντανής μουσικής. Οι όπερες που απευθύνονται και σε παιδιά (όχι μόνο θεματικά αλλά και ως προς τις ώρες που παίζονται) είναι ελάχιστες. Το κόστος του ανεβάσματος μίας όπερας είναι σίγουρα μεγαλύτερο από μία άλλου είδους παιδική παράσταση. Έτσι, σχεδόν αποκλειστικά, η Εθνική Λυρική Σκηνή μπορεί και παρουσιάζει παιδική όπερα χάρις στο καλλιτεχνικό της δυναμικό και τις τεχνικές και οικονομικές της υποδομές.

tsitouridi3-900Από ποιους συνθέτες χρησιμοποιείτε μουσική και ποιες άριες ακούγονται στο μουσικό παραμύθι «η Αλίκη συναντά τη χώρα των θαυμάτων».

Η ιστορία της Αλίκης είναι πλημμυρισμένη από μουσική σπουδαίων συνθετών όπως: Kurt Weill, Rossini, Delibes, Strauss, Mozart, Offenbach, Verdi, Lehár κ.ά.
Οι ήρωες του έργου ξετυλίγουν την παραμυθένια ιστορία τους τραγουδώντας μια ευρεία γκάμα από άριες και τραγούδια όπως: Youkali, Le Grand Lustucru, Due’ gatti, Où va la jeune Hindoue, Η άρια της βασίλισσας της νύχτας, Η άρια της κούκλας, Stride la Vampa, Meine Lippen sie küssen so heiß, κ.ά.

 

Τα παιδιά είναι απαιτητικό κοινό; Πόσο δύσκολο είναι να απευθύνεστε και να προσεγγίζετε ένα παιδί;

Ο κάθε δημιουργός αντιμετωπίζει το παιδικό κοινό με το δικό του τρόπο και κάθε παιδική ηλικιακή ομάδα διαφέρει στην προσέγγιση της.

Η παράσταση μας απευθύνεται σε παιδιά από 4 έως 8 ετών, γεγονός που έχει καθορίσει το κείμενο, τα διαδραστικά ιντερμέδια και τις ερμηνείες.

Όταν μία παράσταση, όπως η δική μας, έχει διαδραστικά στοιχεία, τότε το θέμα της προσέγγισης περιπλέκεται. Για να προσεγγίσεις το παιδικό κοινό και ιδιαίτερα σε μια διαδραστική συνθήκη πιστεύω πως η ειλικρίνεια είναι απαραίτητη προϋπόθεση καθώς και η διαμόρφωση ενός ασφαλούς περιβάλλοντος (συναισθηματικά και πρακτικά) που αφήνει περιθώριο δημιουργικής συμμετοχής, ενώ ταυτόχρονα διατηρεί τον επιθυμητό ρυθμό της παράστασης. Αυτοί οι στόχοι επιτυγχάνονται με μια σειρά από θεατρικές και παιδαγωγικές τεχνικές που αντλούνται από τη σχετική βιβλιογραφία και φυσικά από την εμπειρία όλων των μελών της ομάδας μας.

Τα παιδιά, βέβαια, είναι σαφώς πιο “ανοιχτά” στη συμμετοχή. Το παιχνίδι και οι “ρόλοι” αποτελούν κομμάτι της καθημερινότητας ενός παιδιού: “παίζουμε σχολείο;” “παίζουμε μαμά & παιδί;”. Οι ενήλικες εγκλωβιζόμαστε στους ρόλους της καθημερινότητας και συχνά διστάζουμε να “παίξουμε”.

tsitouridi2-900Είστε αισιόδοξη για το μέλλον του λυρικού θεάτρου στην Ελλάδα?

Είμαι πολύ αισιόδοξη. Οι χώροι που παραδοσιακά φιλοξενούν λυρικές παραστάσεις είναι διαρκώς γεμάτοι από κόσμο. Συνεχώς ανεβαίνουν καινούργιες παραγωγές και εγκαινιάζονται νέοι χώροι τέχνης και μουσικής με δελτία εισόδου και μειωμένα εισιτήρια. Όποιος θέλει να παρακολουθήσει λυρικό θέατρο στην Αθήνα έχει επιλογές (και μάλιστα πολύ οικονομικότερες απ’ ότι στις όπερες στην υπόλοιπη Ευρώπη)!

 

Η πολιτεία βοηθάει το έργο σας ?

Η πολιτεία, στο βαθμό που έχει κληθεί, δεν μας βοηθά.

Δυστυχώς δεν υπάρχει λειτουργική υποδομή ως προς την επιλογή των παραστάσεων που παίζονται για τους μαθητές των δημόσιων σχολείων.

Η πολιτεία θα μπορούσε να βοηθήσει πολλούς δημιουργούς παιδικού θεάτρου εάν είχε μια αξιοκρατική πλατφόρμα διαλογής και κατάθεσης προτάσεων για παραστάσεις σε σχολεία. Αντ’ αυτού η επιλογή βασίζεται κατά ένα μεγάλο μέρος στην εσωτερική διοίκηση του σχολείου (που συχνά μεροληπτεί) και στους εκάστοτε συλλόγους γονέων και κηδεμόνων. Αντίστοιχα, και εξίσου προβληματικά, λειτουργούν και οι περισσότεροι δήμοι/ δημοτικά θέατρα (φυσικά με εξαιρέσεις).

Δημοσκόπηση

Ποιες δράσεις ακτιβισμού θα κάνατε;

 

Ημερολόγιο Άρθρων

Ιούνιος 2019
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Πέμπτη, 20 Ιουν. 2019 - 21:37:15
 

Newsletter

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΣυνέντευξη της Νεφέλης Τσιπουρίδη Top of Page