Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΑντώνης Καραγιάννης: Η σκηνοθεσία είναι το καταφύγιό μου

Αντώνης Καραγιάννης: Η σκηνοθεσία είναι το καταφύγιό μου

karagiannhs-900Ένας γνωστός σκηνοθέτης, μία νέα ηθοποιός, ένα νέο έργο σε ένα θέατρο που μόλις άνοιξε. Οι πιθανότητες να γίνει γνωστό μικρές... Πάμε πάλι από την αρχή! Ένας γνωστός σκηνοθέτης, μία λαμπερή και ταλαντούχα νέα ηθοποιός, ένα δυνατό έργο και ένα θέατρο που άνοιξε σε πείσμα των καιρών.

Οι πιθανότητες να γίνει γνωστό ένα τέτοιο εγχείρημα μεγάλες. Κάπως έτσι ενημερώθηκα και εγώ για τον μονόλογο “Δεσποινίς Χάος” της Δέσποινας Καλαϊτζίδου και με πρωταγωνίστρια την Αλεξάνδρα Τσιάγκα. Για αυτή την επιτυχημένη προσπάθεια συνομίλησα με τον σκηνοθέτη της παράστασης Αντώνη Καραγιάννη. Μία συνέντευξη αποκαλυπτική και εφ’ όλης της ύλης που μαρτυρά πολλά για το έργο και όχι μόνο...

Είστε ο σκηνοθέτης της παράστασης “Δεσποινίς Χάος”. Ένα νέο κείμενο της Δέσποινας Καλαϊτζίδου. Ένας μονόλογος σπαρακτικός κι εκρηκτικός. Ποια ήταν η αντίδρασή σας μετά την πρώτη ανάγνωση;

karagiannhs1-900Όταν πρωτοδιάβασα το έργο, διαπίστωσα γρήγορα πως βρίσκομαι απέναντι από έναν πολύ δυνατό μονόλογο. Πράγματι πρόκειται για έναν σπαρακτικό κι εκρηκτικό μονόλογο μιας σύγχρονης γυναίκας. Μιας γυναίκας που στην προσπάθειά της να αντιμετωπίσει ένα από καιρό κυοφορούμενο πρόβλημα υγείας, έρχεται αντιμέτωπη με το υποσυνείδητό της. Σοκαρίστηκα με την αμεσότητα του λόγου και τον πλουραλισμό των εικόνων, που γεννά το κείμενο σε κάθε νέα ανάγνωση. Βρήκα πολλές κρυμμένες εικόνες μέσα του. Κι όπως ξέρουμε οι εικόνες από μόνες τους είναι ζωντανές και πολλές φορές γίνονται μαγικές. Αυτό είναι πλεονέκτημα για ένα θεατρικό κείμενο. Το συγκεκριμένο έργο δημιουργεί πάρα πολλές εικόνες κι αυτό έχει ως αποτέλεσμα, η αφήγηση να γίνεται ολοένα και πιο ενδιαφέρουσα, ολοένα και πιο ζωηρή. Η χαρά μου ήταν ακόμα μεγαλύτερη όταν αντιλήφθηκα πως έχω στα χέρια μου ένα έργο στο οποίο μπορώ να παρέμβω, να πλάσω και να δημιουργήσω νέες εικόνες και καταστάσεις. Ως σκηνοθέτης, με εξιτάρει αφάνταστα αυτή η δυνατότητα που προσφέρει απλόχερα το έργο “Δεσποινίς Χάος”. Η Δέσποινα Καλαϊτζίδου γράφει εκπληκτικά και πιστεύω πως έχει να προσφέρει πολλά στη σύγχρονη ελληνική δραματουργία.

Με ποια κριτήρια έγινε η επιλογή του συγκεκριμένου έργου; Είναι τα κριτήριά σας πάντα ίδια όταν αποφασίζετε να σκηνοθετήσετε μία παράσταση;

Τα κριτήριά μου κάθε φορά είναι διαφορετικά. Παίζει ρόλο η χρονική στιγμή, η καθημερινότητα, οι συναισθηματικές διακυμάνσεις και μεταπτώσεις και τέλος το όραμα που έχω ως σκηνοθέτης. Ως σκηνοθέτης θέλω να αφηγηθώ κάποιες ιστορίες που με γοητεύουν και να φωτίσω κάποιες καταστάσεις που εδώ και χρόνια μου κλείνουν το μάτι. Θεωρώ πάντως, πως τη δεδομένη στιγμή, το έργο ήταν αυτό που με επέλεξε. Είναι λίγο σουρεαλιστικό αυτό μα είναι αλήθεια. Δε νομίζω πως ήρθε τυχαία στα χέρια μου. Έψαχνα ένα κείμενο με αυτή τη γραφή, με αυτόν τον ακατάπαυστο ρυθμό. Κι εδώ και πολύ καιρό, επίσης, έψαχνα και διάβαζα πολλούς μονολόγους γιατί ήθελα πολύ να σκηνοθετήσω έναν μονόλογο. Ως σκηνοθέτης διαβάζω συνεχώς και ψάχνω διαρκώς για κάτι που θα με εμπνεύσει. Το έργο της Δέσποινας, ο μονόλογος της «Δεσποινίς Χάος», νομίζω πως ήταν ένα δώρο για μένα.

Η ηρωίδα, είναι μια γυναίκα που κρατάει στο χέρι της κάποιες ιατρικές εξετάσεις, οι οποίες της προκαλούν μια εσωτερική πάλη. Αυτό που βλέπει κανείς επί σκηνής είναι αυτό που συμβαίνει μέσα στο μυαλό της ηρωίδας. Ποια μπορεί να είναι μεγαλύτερη δυσκολία για έναν σκηνοθέτη μιας παράστασης, που στην ουσία αυτή εξελίσσεται στο μυαλό κάποιας γυναίκας;

karagiannhs2-900Η μεγαλύτερη δυσκολία που έχει να αντιμετωπίσει ένας σκηνοθέτης είναι κατά πόσο θα καταφέρει να επικοινωνήσει με το κοινό. Αν είναι ταγμένος κι αφοσιωμένος σε αυτό που έχει εμπνευστεί, αν αποφύγει τις εύκολες λύσεις και κοιτάξει βαθιά στο έργο, αν ψάξει τις αλήθειες και τις προσφέρει στο κοινό, τότε έχει προσπεράσει όλες τις δυσκολίες, που ενδεχομένως κρύβει το κείμενο. Το συγκεκριμένο έργο έχει έναν επιπλέον βαθμό δυσκολίας γιατί αναζητά τις αλήθειες μέσω της σύγκρουσης της ηρωίδας με το υποσυνείδητό της. Εισβάλουμε στο μυαλό της ηρωίδας. Αναμφίβολα, από μόνη της η δεδομένη συνθήκη είναι εξαιρετικά δύσκολη και κρύβει πολλές παγίδες. Έχω όμως την αίσθηση, που πηγάζει από το αποτέλεσμα, πως μαζί με την Αλεξάνδρα δουλέψαμε πολύ σκληρά, δεν φοβηθήκαμε και κοιτώντας το έργο κατάματα, καταφέραμε να δώσουμε κάτι μοναδικό και αληθινό. Βέβαια, δεν νομίζω ποτέ να καταφέρει κάποιος να βρει τι κρύβει απόλυτα το μυαλό ενός ανθρώπου. Οι μηχανισμοί είναι ιδιαίτερα πολύπλοκοι. Το δε μυαλό μιας γυναίκας, θεωρώ πως είναι πολύ πιο έξυπνο και δημιουργικό από αυτό του άντρα. Η γυναίκα, στην πάροδο των χρόνων, έμαθε να χρησιμοποιεί καλύτερα το μυαλό της από ότι οι άντρες. Ήταν ο δικός της μηχανισμός άμυνας απέναντι στη μυϊκή δύναμη του άντρα, που με αυτό τον τρόπο της στερούσε πολλά δικαιώματα.

Το έργο παρουσιάζει τις σκέψεις και τις ενοχές μιας γυναίκας. Πόσο εύκολο είναι, σύμφωνα με εσάς, να αποτινάξει κανείς όλες τις ενοχές που τον στοιχειώνουν;

Θεωρώ πως αυτό είναι πολύ δύσκολο. Οι ενοχές που κουβαλάμε και ενδεχομένως κρύβουμε βαθιά μέσα μας, μας στοιχειώνουν, μας τυραννούν και πολλές φορές καθορίζουν την πορεία και την εξέλιξη της ζωής μας. Ο αγώνας να τις αποτινάξει κάποιος, πολλές φορές είναι δημιουργικός, κάποιες άλλες πηγαίος, άλλες λυτρωτικός και άλλες φορές καταστροφικός. Άρα μιλάμε για δράση και αποτέλεσμα. Από τη στιγμή που το αποτέλεσμα μπορεί να έχει πολλές και διαφορετικές πτυχές, σίγουρα είναι πολύ δύσκολο αυτό το εγχείρημα. Το αποτέλεσμα μπορεί να είναι καλό μα μπορεί να είναι και βαριά επώδυνο.

Μία παράσταση, που όσοι την παρακολούθησαν δεν εντυπωσιάστηκαν μόνο από τη συγκλονιστική ερμηνεία της Αλεξάνδρας Τσιάγκα, αλλά και από τα εξαιρετικά και εντυπωσιακά σκηνικά της. Τι ήταν αυτό που θέλατε να παρουσιάσετε μέσα από αυτά; Πιστεύετε, τελικά, ότι τα καταφέρατε;

karagiannhs3-900Τα εκπληκτικά σκηνικά υπογράφει η εξαιρετική μας σκηνογράφος, η Μαρία Παπατζέλου. Συζητήσαμε αρκετές φορές και καταλήξαμε στην ιδέα πως πρέπει να φωτίσουμε μνήμες και εικόνες του παρελθόντος της ηρωίδας, που βρίσκονται θαμμένες στο μυαλό της. Η Μαρία εισήγαγε στην πρότασή της αντικείμενα της παιδικής ηλικίας, αντικείμενα αναμνήσεων και καταστάσεων καθώς και νάιλον κομμάτια, που παραπέμπουν στον θρυμματισμένο κόσμο της ηρωίδας μας. Έτσι βγήκε αυτό το πανέμορφο σκηνικό που από μόνο του είναι μια σπάνια καλλιτεχνική πρόταση, η οποία μπορεί να σταθεί πολύ άνετα σε μια εικαστική έκθεση. Νομίζω πως το αποτέλεσμα δικαίωσε τις όποιες επιθυμίες είχαμε και θέλαμε να παρουσιάσουμε.

Η Αλεξάνδρα Τσιάγκα, μία νέα και ταλαντούχα ηθοποιός, που όπως φάνηκε εργάστηκε πολύ σκληρά για να αποδώσει σωστά αυτό τον δύσκολο ρόλο. Μιλήστε μας για την ηθοποιό που επιλέξατε και τι ήταν αυτό που σας έκανε να πιστέψετε ότι θα ήταν η πιο κατάλληλη για τον τόσο απαιτητικό ρόλο.

karagiannhs4-900Η Αλεξάνδρα είναι μια εξαιρετική και ταλαντούχα ηθοποιός και πιστεύω πως σύντομα το όνομά της θα ακούγεται σε πολύ αξιόλογες δουλειές. Πριν χρόνια είχε έρθει σε ένα casting που είχα πραγματοποιήσει για μια μικρού μήκους ταινία και αμέσως την ξεχώρισα. Μέχρι τότε δεν την γνώριζα, ούτε την είχα δει να παίζει κάπου. Σε αυτή τη δουλειά παίζει σημαντικό ρόλο και το ένστικτο. Το οποίο με δικαίωσε. Για την ακρίβεια, η Αλεξάνδρα με δικαίωσε, που πίστεψα στο ταλέντο της. Εργάστηκε σκληρά και βάλθηκε να μου αποδείξει πως είχα δίκιο. Η Αλεξάνδρα με άκουγε με ιδιαίτερο ζήλο στις πρόβες, δούλεψε ατέλειωτες ώρες με επιμονή και υπομονή και απόδειξε πως έχει όλα τα προσόντα που χρειάζεται ένας σύγχρονος ηθοποιός. Πιστεύω στο ταλέντο ενός ηθοποιού, πιστεύω στη δουλειά, μα πιο πολύ πιστεύω στον άνθρωπο. Προτιμώ έναν αξιόλογο άνθρωπο δίπλα μου που έχει όρεξη για δουλειά παρά ένα σούπερ ταλέντο με ιδιόρρυθμο χαρακτήρα. Η Αλεξάνδρα είναι ένα εκπληκτικό κορίτσι, με τεράστιο ταλέντο και όρεξη για δουλειά. Όπως όμως όλοι οι άνθρωποι, έχει κι αυτή τα ελαττώματά της. Όταν κάτι δεν της βγαίνει, βρίζει. Κι όταν λέμε βρίζει, βρίζει... Εκεί γελάω.

Είστε ηθοποιός, σκηνοθέτης θεάτρου, τηλεόρασης και κινηματογράφου, ενώ 11 από τα θεατρικά σας έργα έχουν παιχτεί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Ποια είναι η κινητήριος δύναμη για εσάς; Τι είναι αυτό που σας ωθεί στην αστείρευτη δημιουργία με πετυχημένα μάλιστα αποτελέσματα;

Κινητήριος δύναμη είναι η διάθεση και θέληση για αληθινή αφήγηση. Ακολουθώ πλέον, σχεδόν αποκλειστικά, το μονοπάτι της σκηνοθεσίας. Είναι το καταφύγιό μου. Αισθάνομαι υπέροχα όταν σκηνοθετώ, όταν αφηγούμαι μια ιστορία με τα δικά μου εκφραστικά μέσα. Έχω γράψει αρκετά θεατρικά έργα, αλλά νομίζω πως έχω πολλά περισσότερα να προσφέρω ως σκηνοθέτης. Κάποιες ώρες νιώθω πως είμαι ένας άνθρωπος που κλείνεται σε μια σοφίτα και διηγείται παραμύθια σε μια παρέα φίλων. Στο τέλος είναι όλοι χαρούμενοι που άκουσαν μια νέα ιστορία από εμένα. Τον αφηγητή. Αυτό για μένα είναι σκηνοθεσία. Και μου αρέσει πάρα πολύ.

Αποφασίσατε να παρουσιάσετε την “Δεσποινίς Χάος” στο νέο θέατρο του σκηνοθέτη Σταύρου Παρχαρίδη, το Θέατρο “Μαίωτρον”. Μιλήστε μας για αυτή σας την επιλογή και για τον νέο χώρο πολιτισμού της Θεσσαλονίκης.

karagiannhs5-900Όταν σε μια εποχή με πολλές οικονομικές δυσκολίες για όλους, ένας άνθρωπος της Τέχνης ανοίγει Θέατρο τότε τα λόγια περισσεύουν. Ο Σταύρος Παρχαρίδης, σε πείσμα των δύσκολων καιρών πραγματοποίησε ένα ιδιαίτερα αξιόλογο εγχείρημα. Δημιούργησε έναν νέο χώρο έκφρασης, δημιουργίας και πολιτισμού και αυτό είναι πάρα πολύ αξιέπαινο. Η Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη από τέτοιες πρωτοβουλίες που δίνουν οξυγόνο σε όποιον καλλιτέχνη έχει όραμα και διάθεση για δημιουργία. Οι καλλιτέχνες της πόλης, και όχι μόνο, πρέπει να αγκαλιάζουμε τέτοιες πρωτοβουλίες. Γνωρίζω τον Σταύρο πολλά χρόνια και μου ζήτησε κάποια στιγμή, με αφορμή την έναρξη λειτουργίας του Θεάτρου “Μαίωτρον”, να παρουσιάσω μια δική μου καλλιτεχνική πρόταση. Με ιδιαίτερη χαρά αποδέχτηκα την τιμή που μου έκανε και έτσι φτάσαμε στο έργο “Δεσποινίς Χάος”.

Αυτή την εβδομάδα παρουσιάζονται οι δύο τελευταίες παραστάσεις του έργου “Δεσποινίς Χάος”, που ομολογουμένως ενθουσίασε το θεατρόφιλο κοινό της πόλης. Θα θέλατε να μας αποκαλύψετε κάποια από τα μελλοντικά σας σχέδια;

Επεξεργάζομαι την τελική μορφή ενός σεναρίου, το οποίο θα ακολουθήσει τον λαμπερό δρόμο της έβδομης Τέχνης. Με σαγηνεύει η εικόνα στο πανί και επιθυμώ διακαώς να ολοκληρώσω το συγκεκριμένο σενάριο για να ξεκινήσει το στάδιο παραγωγής της μεγάλου μήκους ταινίας που θα σκηνοθετήσω. Τελειώνω επίσης κάποια ντοκιμαντέρ και σύντομα θα αναζητήσω τους ηθοποιούς για την επόμενη θεατρική παραγωγή που θα σκηνοθετήσω. Βρίσκομαι ανάμεσα σε τρία έργα και για αυτό δεν ανακοινώνω ακόμα το έργο. Η συνέχεια λοιπόν, επί σκηνής και μεγάλης οθόνης...

Συνέντευξη: Έρη Χριστοφορίδου

Ταυτότητα παράστασης:
Συντελεστές Παράστασης:
Σκηνοθεσία: Αντώνης Καραγιάννης
Πρωταγωνιστεί η Αλεξάνδρα Τσιάγκα
Σκηνικά – κοστούμια: Μαρία Παπατζέλου
Οργάνωση παραγωγής: «Μαίωτρον» – Σταύρος Παρχαρίδης
Μουσική: Δέσποινα Καλαϊτζίδου
Φωτογραφίες πλατό – βίντεο τρέιλερ: Γιώργος Κόγιας
Φωτισμοί: Ολυμπία Λαζαρίδου
Κιθάρα: Χρήστος Πιτένης

Τελευταίες παραστάσεις:
Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου και Παρασκευή 1 Μαρτίου στις 21:30

Θέατρο “ΜΑΙΩΤΡΟΝ”
Αθηνάς 21, περιοχή Τούρκικου προξενείου, Θεσσαλονίκη
Δίπλα από την ταβέρνα Ροσινιόλ
Λεωφορείο 22, στάση Πρώτη Αθηνάς
Τηλ: 6932633127

Σχετικά με τον Αρθρογράφο

Έρη Χριστοφορίδου

Έρη Χριστοφορίδου

Η Έρη Χριστοφορίδου γεννήθηκε στη Γερμανία, ενώ σήμερα ζει μόνιμα στη Θεσσαλονίκη. Είναι Υποψήφια Διδάκτωρ ΑΠΘ, απόφοιτη του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ, κάτοχος δύο Μεταπτυχιακών Τίτλων Σπουδών, στην Κοινωνιολογία και στη Δημοσιογραφία και Νέα Μέσα Επικοινωνίας (με υποτροφία), καθώς και Διπλώματος Εξειδίκευσης στη Δημοσιογραφία από το ...

Δημοσκόπηση

Πρέπει να επιτραπούν τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια;

ΝΑΙ - 51.2%
ΟΧΙ - 46.9%
Δεν ξέρω/δεν απαντώ - 1.9%

Συνολικές ψήφοι: 209
Η ψηφοφορία για αυτό το δημοψήφισμα έχει λήξει ενεργό: 30 Απρ 2019 - 00:00
 

Ημερολόγιο Άρθρων

Μάιος 2019
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Κυριάκη, 19 Μαΐου 2019 - 22:26:15
 

Newsletter

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΑντώνης Καραγιάννης: Η σκηνοθεσία είναι το καταφύγιό μου Top of Page