Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΓιώργος Χατζόπουλος: Μερικοί μου ζητούν επίμονα να γράψω τη συνέχεια της ιστορίας του Νι Πι

Γιώργος Χατζόπουλος: Μερικοί μου ζητούν επίμονα να γράψω τη συνέχεια της ιστορίας του Νι Πι

ni-pi-900Πριν περίπου ένα χρόνο άκουσα για την έκδοση ενός νέου βιβλίου για παιδιά και μάλιστα με ήρωες πειρατές, δράκους και γοργόνες.

Ως λάτρης των βιβλίων, που απευθύνονται σε παιδιά, δεν έχασα την ευκαιρία και την επόμενη κιόλας ημέρα είχα στα χέρια μου το “Νι Πι ο τελευταίος πειρατής του Αιγαίου και το νερό της ζωής”. Μόλις ελάχιστες ώρες αργότερα ολοκληρώθηκε η ανάγνωση του βιβλίου και ο Νι Πι, η Μαντμαζέλ Ελέν, ο Χασάν Μπαρμπαρόσα και οι υπόλοιποι εξαιρετικοί ήρωες του υπέροχου βιβλίου για κάποιον περίεργο λόγο έγιναν οι “δικοί μου” άνθρωποι, που μέχρι σήμερα δεν έφυγαν από το μυαλό μου. Με τόσους ιδιαίτερους “επισκέπτες” όπως τον πειρατή Νι Πι, τον Βαρθολομαίο, τον Ναύαρχο Κυριαζή η ανάγκη να συνομιλήσω με τον Γιώργο Χατζόπουλο, τον συγγραφέα του βιβλίου, όπως ήταν αναμενόμενο όλο και μεγάλωνε. Κάπως έτσι τον ρώτησα, δέχτηκε αμέσως και με περίσσια ειλικρίνεια μου παραχώρησε την ακόλουθη ενδιαφέρουσα συνέντευξη...

Είστε ο συγγραφέας του βιβλίου “Νι Πι ο τελευταίος πειρατής του Αιγαίου και το νερό της ζωής”. Πείτε μας λίγα λόγια για την πλοκή του.

ni-pi1-900Βρισκόμαστε στα 1822 ανοιχτά του Αιγαίου Πελάγους. Μία από τις ναυαρχίδες του Ελληνικού Στόλου με διοικητή τον Ναύαρχο Κυριαζή περισυλλέγει δύο ναυαγούς πειρατές, τον Νι Πι και τον Βαρθολομαίο, οι οποίοι προσποιούμενοι ότι είναι ψαράδες κρύβουν την ταυτότητά τους και το ημερολόγιο του Γάντζου του Σούσουρα, που περιέχει πληροφορίες για το που έκρυψε τους θησαυρούς του. Στο πλοίο επιβαίνουν και ο Γάλλος φιλέλλην Ιππόλυτος Μπυσσόν και η αρραβωνιαστικιά του Μαντμαζέλ Ελέν. Μετά από μία ναυμαχία με τον Μαύρο Εκδικητή πέφτουν στα χέρια του πιο αδίστακτου πειρατή του Αιγαίου του Χασάν Μπαρμπαρόσα, ο οποίος αναζητά κι αυτός το θησαυρό του Γάντζου του Σούσουρα. Η περιπέτεια συνεχίζεται στην Κίμωλο, στο Αιγαίο Πέλαγος, στην Μπαρμπαριά, στην έρημο και στη Γραμβούσα της Κρήτης, όπου ύστερα από μονομαχίες, μάχες, τρικυμίες, συναντήσεις με γοργόνες και δράκους, ύστερα από μηχανορραφίες, προδοσίες, ανταρσίες, θυσίες και έρωτες αναδεικνύεται το πραγματικό νόημα της ζωής...

Με ποια αφορμή ξεκινήσατε τη συγγραφή του βιβλίου σας και ποιος ήταν ο αρχικός σκοπός του;

Αφορμή για τη συγγραφή του βιβλίου ήταν η αγάπη μου για την ιστορία, τη θάλασσα και την περιπέτεια. Από την αρχή είχα σκοπό να γράψω μία ιστορία που θα αρέσει σε μεγάλους και μικρούς και ταυτόχρονα θα μιλούσε για τις βασικές επιθυμίες-αξίες που νοηματοδοτούν τη ζωή μας, όπως οι ανάγκες για ελευθερία, έρωτα, πλούτο, φήμη, αθανασία...

Το βιβλίο αναφέρεται σε πραγματικά γεγονότα του 1828 ωστόσο συναντάμε σε αυτό δράκους και γοργόνες. Με ποιον τρόπο και γιατί παντρέψατε τους μύθους με την πραγματικότητα;

Μου αρέσει πολύ το φανταστικό ή ακόμα και το μεταφυσικό στοιχείο στη λογοτεχνία. Μπορεί να προκύπτει από την ανάγκη του ανθρώπου να ερμηνεύσει ή και να ξεπεράσει την πραγματικότητα, αλλά είναι και ένας ενδιαφέρον τρόπος να την σχολιάσεις. Στο βιβλίο τα φανταστικά στοιχεία εισάγονται τη μία φορά με τη μορφή του ονείρου (όπου ο αναγνώστης δεν ξέρει αν είναι αλήθεια ή όχι) και τη δεύτερη, με τη μορφή της αφήγησης ενός παππού στα εγγόνια (όπου και εκεί μένουμε με την απορία αν ο Νι Πι που είναι και ο αφηγητής αλήθεια ή όχι).

ni-pi3-900Αρκετά σχολεία ανά την Ελλάδα προχώρησαν σε αναπαραστάσεις σκηνών του βιβλίου, δημιούργησαν μακέτες όπως και animation video. Τι πιστεύετε είναι αυτό που μάγεψε τους μικρούς και μεγάλους αναγνώστες και δημιούργησαν όλα αυτά τα όμορφα γύρω από το βιβλίο σας;

Ήταν και για εμένα μία πολύ ευχάριστη έκπληξη και ταυτόχρονα μία πολύ μεγάλη χαρά και ικανοποίηση να βλέπω τόσες δημιουργίες εμπνευσμένες από τους ήρωες και τις ιστορίες του βιβλίου. Νομίζω πως τα παιδιά «ζούνε» την ιστορία και ταυτίζονται με τους ήρωες. Σε αυτό, από ότι κατάλαβα (και από αυτά που μου λένε και τα ίδια τα παιδιά), συμβάλει η ζωντάνια της αφήγησης, η αληθοφάνεια των χαρακτήρων, το χιούμορ, η αγωνία της περιπέτειας...

Το βιβλίο απευθύνεται κυρίως σε παιδιά και νέους, αλλά και σε μεγάλους που νιώθουν ακόμη παιδιά. Μιλήστε μας για αυτά τα μεγάλα παιδιά. Μήπως γνωρίζετε ποιες ήταν οι αντιδράσεις τους μετά την ανάγνωσή του;

Μπορεί να μην το πιστέψετε, όμως οι πιο ένθερμοι «οπαδοί» του Νι Πι είναι ενήλικες! Μερικοί μου ζητούν επίμονα να γράψω τη συνέχεια της ιστορίας του Νι Πι και του Βαρθολομαίου ή την ιστορία του Γάντζου του Σούσουρα, που προηγείται της ιστορίας του βιβλίου. Για εμένα όμως κάτι τέτοιο ήταν αναμενόμενο, αφού από την αρχή της συγγραφής του βιβλίου είχα στο νου μου να γράψω ένα βιβλίο που να αρέσει πρώτα από όλα σε εμένα, δηλαδή σε έναν πενηντάρη που παραμένει παιδί και του αρέσουν πολύ οι ιστορίες, γενικά να ακούει και να διαβάζει ιστορίες, οι περιπέτειες, οι «καθαρές» περιπέτειες όμως, και η Ιστορία, με κεφαλαίο).

Ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα συναντάμε συχνά στο διαδίκτυο τραγούδια σε μουσική Θανάση Παύλου που αφορούν το βιβλίο σας, όπως το “Δέκα χρόνια πειρατές”, το “Μικρό παιδί με πήρανε”, το “Άνεμος είμαι πειρατής”. Θα θέλατε να μας πείτε πώς γεννήθηκε η ιδέα αυτή του να συνοδεύεται ένα βιβλίο με υπέροχα τραγούδια;

Η ιστορία του Νι Πι πριν εκδοθεί ανέβηκε σε θεατρική παράσταση από τα παιδιά της Στ΄ τάξης του 31ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης, της οποίας ήμουν δάσκαλος. Ο Θανάσης Παύλου, που ήταν ο μουσικός του σχολείου, μελοποίησε τα τέσσερα τραγούδια που υπάρχουν στο βιβλίο και τα παιδιά τα τραγούδησαν με την καθοδήγησή του κατά τη διάρκεια της παράστασης. Οι νότες από τα τραγούδια, όπως και η θεατρική μορφή του βιβλίου προσφέρονται από τις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ σε όποιον εκπαιδευτικό επιθυμεί να το ανεβάσει στο σχολείο.

Το βιβλίο δεν είναι ένα απλό μυθιστόρημα φαντασίας, αλλά παρέχει εκπαιδευτικό υλικό για πριν και μετά την ανάγνωση του βιβλίου. Σίγουρα ως παιδαγωγός το προτείνετε ανεπιφύλακτα σε συναδέλφους σας και αντίστοιχα σε μαθητές σχολείων. Θα το προτείνατε όμως και σε νέους που δεν παρακολουθούν μαθήματα σε κάποιο εκπαιδευτικό ίδρυμα και γιατί;

ni-pi2-900Το εκπαιδευτικό υλικό γράφτηκε με πολύ μεράκι και πολλή αγάπη για τα παιδιά - αναγνώστες. Μακάρι όλα τα βιβλία να συνοδεύονταν από παρόμοιο υλικό γιατί βοηθάει τον αναγνώστη να κάνει μία πιο «ενεργητική» και «δημιουργική» ανάγνωση. Και ασφαλώς μπορούν να γίνουν και στο πλαίσιο της τάξης, αλλά και μεμονωμένα. Οι ΠΡΙΝ την ανάγνωση του βιβλίου δραστηριότητες συμπεριλαμβάνουν παιχνίδια ερωτήσεων και συζητήσεις, που σκοπό έχουν οι μαθητές/-τριες να γνωριστούν με τον κόσμο των πειρατών και να αντιληφθούν το ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο δρουν οι ήρωες, να προετοιμαστούν καλύτερα για την ανάγνωση του βιβλίου. Οι ΜΕΤΑ την ανάγνωση του βιβλίου δραστηριότητες συμπεριλαμβάνουν παιχνίδια ερωτήσεων μνήμης για να θυμηθούν την ιστορία και να προσέξουν κάποιες πτυχές της, ασκήσεις δημιουργικής γραφής προκειμένου οι μαθητές/-τριες να εκφράσουν τα συναισθήματα και τις σκέψεις που τους γέννησε το κείμενο, θεατρικές, μουσικοχορευτικές και εικαστικές δράσεις, ώστε οι μαθητές/-τριες να απελευθερώσουν τη φαντασία τους, να ζωγραφίσουν και να χαρούν.

Επιστρέφοντας στο 2016 και στη νουβέλα “Βγερού Γλυκά Φανού”, η οποία σημείωσε μεγάλη επιτυχία αρχικά ως βιβλίο και αργότερα στις θεατρικές αίθουσες με την εξαιρετική ερμηνεία της Ελευθερίας Τέτουλα. Πώς νιώθετε σήμερα που το “πνευματικό” σας παιδί συζητιέται ακόμη στα στέκια της Θεσσαλονίκης;

Ήταν μία νουβέλα που γράφτηκε με πολλή αγάπη για τη Χίο, για την ιστορία του νησιού και των ανθρώπων του. Ήταν κατά κάποιο τρόπο ένα «αντί-δωρο» σε όλα τα δώρα που μου πρόσφερε το νησί και οι Χιώτες φίλοι μου όλα αυτά τα χρόνια (πάνω από 30) που το επισκέπτομαι. Από την άλλη η Βγερού ήταν για μένα μία ευκαιρία να μιλήσω για πράγματα που με απασχολούσαν καιρό.

Στο “Βγερού Γλυκά Φανού” όπως και στο “Νι Πι ο τελευταίος πειρατής του Αιγαίου και το νερό της ζωής” φανερώνεται έντονα το στοιχείο της ιστορίας. Τι είναι αυτό που σας γοητεύει στην ιστορία και αναφέρεστε σε αυτή;

Και το βιβλίο που γράφω τώρα είναι ένα βιβλίο που αναφέρεται σε μία συγκεκριμένη περίοδο της ιστορίας μας, την οποία μελετώ και προσπαθώ να καταλάβω όσο περισσότερο γίνεται. Νομίζω πως αυτή η μελέτη με γοητεύει, όχι μόνο γιατί με ταξιδεύει στο παρελθόν, αλλά γιατί με βοηθάει να αντιληφθώ καλύτερα το σήμερα. Είναι ένα τρόπος να μιλήσεις για το παρόν μέσω του παρελθόντος, όχι γιατί η ιστορία επαναλαμβάνεται (δεν μου αρέσει αυτή η σκέψη), αλλά γιατί το παρελθόν κατά κάποιο τρόπο ζει μέσα μας, μας επηρεάζει και μας καθορίζει πολύ περισσότερο απ’ όσο νομίζουμε. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν πιστεύω στην ατομική βούληση και στη δυνατότητα του ανθρώπου να αυτοπροσδιορίζεται, αλλά ταυτόχρονα πιστεύω πως σ’ ένα μεγάλο βαθμό ο άνθρωπος σκιαγραφείται από το παρελθόν του, που φτάνει στον καθένα μας μέσω της γλώσσας, των παραδόσεων, των αξιών που μεταφέρονται από γενιά σε γενιά, ακόμα και ίσως μέσω γενετικών υλικών.

Ένας άνθρωπος όπως εσείς δεν επαναπαύεται στις επιτυχίες του σήμερα. Θα θέλατε να μας αποκαλύψετε τι είναι αυτό που σχεδιάζετε για το μέλλον;

Αυτήν την περίοδο γράφω ή καλύτερα θα έπρεπε να πω ολοκληρώνω δύο βιβλία που τα γράφω εδώ και χρόνια και δεν είχα καταφέρει να ολοκληρώσω μέχρι τώρα. Το ένα είναι ένα ιστορικό μυθιστόρημα που απευθύνεται σε παιδιά και νέους, για το οποίο σας μίλησα και πριν, και το άλλο είναι ένα «ερωτικό» μυθιστόρημα για μεγάλους. Ελπίζω μέχρι το τέλος του καλοκαιριού, πριν αρχίσουν οι επαγγελματικές υποχρεώσεις μου να τα έχω ολοκληρώσει και τα δύο.

Ο Γιώργος Χατζόπουλος γεννήθηκε το 1964 στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Παιδαγωγικά στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Κοινωνιολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και Συγκριτική Λογοτεχνία σε μεταπτυχιακό επίπεδο στη Φιλοσοφική Σχολή του ΑΠΘ. Εργάζεται ως δάσκαλος στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και έχει τέσσερα παιδιά. Έχει γράψει το θεατρικό έργο "Μοργκεντάου" (2003), που ανέβηκε στην Πειραματική Σκηνή της Τέχνης - Θέατρο Αμαλία το 2007, και τη νουβέλα "Βγερού Γλυκά Φανού" (Αιώρα, 2016) η οποία ανέβηκε στο Θέατρο Αυλαία στη Θεσσαλονίκη.

Σχετικά με τον Αρθρογράφο

Έρη Χριστοφορίδου

Έρη Χριστοφορίδου

Η Έρη Χριστοφορίδου γεννήθηκε στη Γερμανία, ενώ σήμερα ζει μόνιμα στη Θεσσαλονίκη. Είναι Υποψήφια Διδάκτωρ ΑΠΘ, απόφοιτη του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ, κάτοχος δύο Μεταπτυχιακών Τίτλων Σπουδών, στην Κοινωνιολογία και στη Δημοσιογραφία και Νέα Μέσα Επικοινωνίας (με υποτροφία), καθώς και Διπλώματος Εξειδίκευσης στη Δημοσιογραφία από το ...

Δημοσκόπηση

Ποιες δράσεις ακτιβισμού θα κάνατε;

 

Ημερολόγιο Άρθρων

Ιούνιος 2019
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Πέμπτη, 20 Ιουν. 2019 - 21:18:53
 

Newsletter

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΓιώργος Χατζόπουλος: Μερικοί μου ζητούν επίμονα να γράψω τη συνέχεια της ιστορίας του Νι Πι Top of Page