Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΒιβλίο"Περιμένοντας τον Γκοντό"

"Περιμένοντας τον Γκοντό"

mpeket"Περιμένοντας τον Γκοντό"[1954]του Σάμουελ Μπέκετ[Φόξροκ,Δουβλίνο,Ιρλανδία,13-4-1906-Παρίσι,Γαλλία,22-12-1989]

Ο Εστραγκόν καθισμένος σε πέτρα, φαίνεται να εξουσιάζει την σκληρότητα της ζωής ή είναι αμετακίνητος στις θέσεις του. Πασχίζει να βγάλει την αρβύλα του, δηλαδή να αποτιναχθεί από το μιλιταριστικό πνεύμα της κοινωνίας. Επιπλέον αναφέρει πως: <<τίποτα να δεις δεν έχει η αρβύλα>>, δηλαδή ο στρατός χαρακτηρίζεται από κενότητα πνεύματος. Ο Βλαδίμηρος ταυτίζει το δέντρο, δηλαδή την ζωή ή τις οικογενειακές ρίζες μας με βάλτο, ήτοι τον στάσιμο βόρβορο. Ο Εστραγκόν αναφέρεται στην ομορφιά του δρόμου δηλαδή του ταξιδιού. Ο Βλαδίμηρος δεν θέλει να κρεμαστεί από κλαδί και δεν του εμπνέει εμπιστοσύνη, τουτέστιν ο φαλλός και οι επιθυμίες του δεν ελέγχονται ραδίως. Επιθυμούν αμφότεροι να κρεμαστούν στο δέντρο σαν άλλοι Ιούδες. Στην συνέχεια ο Πότζο επισημαίνει πως: << ο δρόμος ανήκει σε όλους μας>> δηλαδή η διερεύνηση και το ταξίδι της ζωής είναι δικαίωμα όλων. Επίσης ο Πότζο φοράει το παλτό του,ως ένδειξη θλίψης ή προστασίας από τον περιβάλλοντα κόσμο. Αναφέρει πως:< ο καθαρός αέρας ανοίγει την όρεξη του ανθρώπου>, δηλαδή το πνεύμα είναι συνυφασμένο με τις επιθυμίες του ανθρώπου. Έπειτα ο Πότζο καταβροχθίζει ένα κοτόπουλο, δηλαδή τα ανεκπλήρωτα όνειρά του.Ο Εστραγκόν κοιτάζει τα κόκαλα του κοτόπουλου με λαχτάρα, ήτοι ποθεί τα σχέδια των ονείρων του Πότζο. Ο Πότζο υπογραμμίζει πως:<< ό,τι και να λέει δεν έχει σκοτεινιάσει>>, δηλαδή ο λόγος του ανθρώπου δεν δύναται να επιδράσει στην δύναμη της Φύσης. Ο Βλαδίμηρος μιμείται κάποιον που κουβαλάει βαρύ φορτίο, δηλαδή τον Σίσυφο. Ο Πότζο τονίζει πως:< η ποσότης των δακρύων είναι αμετάβλητη>, δηλαδή η θλίψη των ανθρώπων είναι παντοτινή και άπειρη. Ο Λάκυ βγάζει το καπέλο και μακριά άσπρα μαλλιά ξεπροβάλλουν. Με αυτόν τον τρόπο φανερώνει τις σκέψεις του και η μαγεία από ό,τι φαίνεται, καλύπτει τις αλήθειες και τις στενοχώριες του χρόνου. Ο Πότζο λέει πως:< ο Πάν κοιμάται>>, δηλαδή η ερωτική έκσταση είναι σε λήθαργο. Αργότερα ο Πότζο χτυπάει τον αέρα με μαστίγιο, αποπειρώμενος να πονέσει το άπιαστο πνεύμα των ανθρώπων. Ο Εστραγκόν υπογραμμίζει πως:<< ο αριστερός πνεύμονας είναι σε μελανό χάλι>, δηλαδή το συναίσθημα του πνεύματος είναι σε αδυναμία. Αναφέρει επίσης πως:<< ο δεξιός είναι σίδερος>>, ήτοι η λογική έχει ισχύ στο πνεύμα. Ο Πότζο δεν μπορεί να σκεφτεί χωρίς το καπέλο του, τουτέστιν χωρίς το παράλογο της μαγείας δεν υφίσταται σκέψη και λογική. Ο Εστραγκόν τονίζει πως:< θα πέρναγε η ώρα και μόνη της>, δηλαδή ο άνθρωπος δεν είναι σε θέση να σταματήσει τον χρόνο. Το αγόρι βόσκει τα γίδια, δηλαδή το αδάμαστο στοιχείο είναι ταυτισμένο με τη νιότη. Επιπροσθέτως ο Εστραγκόν λέει πως: <<στεγνώσαμε τα ρούχα μου στον ήλιο>> δηλαδή με την αγάπη, τη δικαιοσύνη και την στοργή του φωτός επελαύνει η προστασία που τον περιβάλλει. Ο Βλαδίμηρος αναφέρει στην συνέχεια πως:< τραβάει το βλέμμα ο σκελετός>, δηλαδή το μακάβριο και η ουσία του είναι η αντηρίδα του ανθρώπινου στοιχείου. Η δομή του έλκεται από τις αισθήσεις μας. Συν τοις άλλοις ο Εστραγκόν τονίζει:< πως οι αρβύλες είναι πρασινωπές>>, δηλαδή οι πολεμικές επιχειρήσεις και οι τακτικές εμφιλοχωρούν το στοιχείο της ελπίδας για αέναη ύπαρξη από τους δημιουργούς τους[Πόλεμος πατήρ πάντων κατά τον Ηράκλειτο.].Ο Εστραγκόν αναρωτιέται αν υπάρχουν καρότα και έτσι θέτει το δόλωμα ή την αφορμή ως ερώτημα. Ο Βλαδίμηρος απευθυνόμενος στον Εστραγκόν του ζητάει να αποκτήσει κάλτσες κάποια ημέρα, ήτοι να προφυλαχθεί από τον στρατό ή τον πόλεμο μελλοντικώς. Ο Πότζο λέγοντας πως:<< αυτός που σκοτώνει είναι αυτός που σκοτώνεται και το αντίστροφο>> εμφανίζεται ως άλλος Κα΄ι΄νιστής. Ο Πότζο επειδή είναι τυφλός βλέπει το μέλλον όπως οι μάντεις της ελληνικής αρχαιότητας, αφού όταν οι αισθήσεις είναι νεκρές, καταργούν τα όρια του χρόνου. Ο Εστραγκόν επισημαίνει:<< αναλόγως τι εποχή είναι>>, αφού ο χρόνος χαρακτηρίζεται από σχετικότητα. Ο Πότζο λέει πως:< οι τυφλοί δεν έχουν αίσθηση του χρόνου, γιατί δεν μπορούν να δούνε τα πράγματα>, τουτέστιν οι αισθήσεις μας αιχμαλωτίζονται από τον χρόνο και τα είδωλά του. Το αγόρι λέει ότι ο Γκοντό έχει γενειάδα, δηλαδή κρύβει το πρόσωπο και τον λόγο του ή δεν λέει την αλήθεια. Ενδεχομένως ο Βλαδίμηρος συμβολίζει την Ανατολή του ηλίου και ο Εστραγκόν την Δύση του, δηλαδή τον χρόνο που δεν λήγει ποτέ ή τους δύο ληστές που σταυρώθηκαν δεξιά και αριστερά του Χριστού ή ακόμη και τον Ιούδα, επειδή πρόδωσαν τον Χριστό[τα βάσανα ή την κακοπέραση]και προτίμησαν την άνεση, την πολυτέλεια και την καλοπέραση και για αυτό τον λόγο θέλησαν να κρεμαστούν στο δέντρο. Πιθανολογούμε ότι ο Γκοντό είναι πρόσωπο, μα στην ουσία είναι τα όνειρα και οι επιθυμίες του θε΄ι΄κού στοιχείου που ενυπάρχει στην ψυχή μας και που τα περιμένουμε κάπου αλλά δεν έρχονται ποτέ. Ο Μπέκετ κάνει ένα λογοπαίγνιο με το όνομα Γκοντό [Godot] δίνοντας στον Θεό[God]γαλλική κατάληξη που δεν προφέρεται στο τέλος[ot],αφού ο λόγος του Θεού είναι άδηλος, δεν προφέρεται όπως αποτυπώνει το στίγμα του και δεν έχει τέλος. Το έργο έχει μεταφυσική χροιά στο σύνολό του.

ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ/ΑΡΕΛΗΣ
http://www.arelis.gr
http://www.theaterinfo.gr

H κριτική βασίστηκε στο βιβλίο "Περιμένοντας τον Γκοντό"[Εdition Μinuit 1952,Faber and Faber,1965/γαλλική και αγγλική έκδοση αντιστοίχως οι οποίες ελήφθησαν υπόψιν από την μεταφράστρια]που εξεδόθη από τις εκδόσεις Ύψιλον το 1994 σε μετάφραση της Αλεξάνδρας Παπαθανασοπούλου.
Εκδόσεις Ύψιλον
Τζαβέλλα 15,Εξάρχεια,106 81,Αθήνα
Τηλέφωνο: 210-3838257
http://www.ypsilon.gr

Σχετικά με τον Αρθρογράφο

Ελευθέριος Άρελης

Ελευθέριος Άρελης

O Ελευθέριος Άρελης [ή κατά κόσμον Ελευθέριος Παπαδόπουλος] γεννήθηκε στην Αθήνα στις 30 Ιουλίου 1979. Σπούδασε φιλοσοφία [1998-2003] και ιστορία- αρχαιολογία [2005-2013] στην Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών. Εργάστηκε ως πολιτιστικός διαχειριστής και επιμελητής εικαστικών εκθέσεων στον δήμο Χολαργού. Δοκίμιά του για την μοντέρνα ελληνική, ευρωπαϊκή και αμ...

Περισσότερα Άρθρα από τον ίδιο Αρθρογράφο

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Δημοσκόπηση

Ένας κόσμος χωρίς πυρηνικά όπλα είναι:

 

Ημερολόγιο Άρθρων

Οκτώβριος 2019
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Πέμπτη, 17 Οκτ. 2019 - 09:38:54
 

Newsletter

ΑρχικήΒιβλίο"Περιμένοντας τον Γκοντό" Top of Page