Πόλις  -Πολιτισμός , Δημόσιος -Ιδιωτικός  χώρος

Πολιτισμός είναι το παράγωγο [προϊόν ] της πόλεως ,ο τρόπος ατομικού και συλλογικού βίου, που προκύπτει όταν η συλλογικότητα κατορθώσει να λειτουργεί ως πόλις . Τόσο το ιστορικό γεγονός όσο και η έννοια πόλις είναι γέννημα των Αρχαίων Ελλήνων .Το γέννησε η ανάγκη τους ,όχι μόνον η σκέψη τους

 

Δεν ήταν ένα εφάπαξ εφήμερο γέννημα της κοινής ανάγκης των ελλήνων η πόλις, ούτε ένα σταθερό, παγιωμένο κατόρθωμα. Ήταν το ζητούμενο [ο στόχος] της συμβίωσης . Με την ελληνική πόλιν ,για πρώτη φορά στην ανθρώπινη ιστορία , στόχος - σκοπός- επιδίωξη της συλλογικότητας έγινε η πραγματοποίηση της αλήθειας . Και αλήθεια δεν σημαίνει κάποιαν ορθότητα συλλογισμών, αρχών, ή διατυπώσεων , αλήθεια για τους Έλληνες ήταν η αθανασία -αληθινό είναι ότι δεν φθείρεται, δεν μεταβάλλεται δεν πεθαίνει . Υπάρχει στον ορίζοντα του ανθρώπινου επιστητού << κάτι >> αθάνατο , ένα << κριτήριο αληθείας >>.Ναι είπαν οι έλληνες με τη γραφίδα του Ηράκλειτου. Υπάρχει όχι << κάτι>> , αλλά ένα πως, ένας τρόπος του αθανατίζειν- ο τρόπος, της, του παντός διοικήσεως…
…Πόλις λοιπόν, είναι το άθλημα –επιδίωξη να λειτουργήσει η συλλογική συμβίωση των ανθρώπων με τον τρόπο της αθανασίας, της συμπαντικής κοσμιότητας. Η πραγμάτωση του στόχου συνιστά τον κοινόν της πόλεως κόσμον, δηλαδή το κατόρθωμα της<< κατ΄αλήθειαν >> ύπαρξης. Και ως προϊόν της πόλεως το κατόρθωμα της αλήθειας ,ονομάζεται πολιτισμός. Αληθινοί δημιουργοί στο χώρο των γραμμάτων και των τεχνών ξέρουν ότι το χάρισμα που τους έχει δοθεί δίνει νόημα στην ύπαρξή τους >> *
* Απόσπασμα από το άρθρο του Χρήστου Γιανναρά // Εφ. Καθημερινή ,17/5/2020
Ορμώμενη από το άρθρο του Χρήστου Γιανναρά, κρατώ την θετική κυριολεξία του άρθρου που αναφέρεται στην ιδανική πόλη και στο προϊόν της πόλεως που ονομάζεται πολιτισμός και συντελείται από τους αληθινούς δημιουργούς. Εν μέσω μιας εποχής που βάλλεται η συλλογικότητα, η έκθεση αυτή , αποσκοπεί στο να λειτουργήσει η συλλογική συμβίωση των ανθρώπων, με τον τρόπο της αθανασίας .
Κάλια Αιδίνη

Έργα σύγχρονων εικαστικών θα εκτεθούν στην Γκαλερί Έρση από 18 Ιουνίου έως 12 Σεπτεμβρίου 2020 στην ομαδική έκθεση ζωγραφικής , γλυπτικής με θέμα :
Πόλις -Πολιτισμός , Δημόσιος -Ιδιωτικός χώρος
Παρουσιάζονται έργα των : Σ.Βασιλείου, Κ. Γραμματόπουλου, Χ.Σγουρομύτη, Ν.Καλαφάτη, Ν.Κασκούρα, Ν.Κεσσανλή, Γ.Λαζόγκα, Γ.Λάππα, Θ.Μανωλίδη, Τ.Μάρθα, Ν.Μιγάδη,Κ. Ξενάκη, Σ.Πολίτη, Π.Τατσιόπουλου, A.Τσιρογιάννη, Thrafia, Μ.Φούρναρη, Δ. Χιωτόπουλου, Ν.Χούτου .
● Στην έκθεση θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά το ηχητικό γλυπτό του Π.Τατσιόπουλου

● Εγκαίνια :Πέμπτη 18 Ιουνίου 2020 , ώρες προσέλευσης 12:00 με 21:00 μμ
● Ώρες λειτουργίας της έκθεσης : Δευτέρα – Παρασκευή : 11:00 πμ – 14:30 μμ & 17.30 μμ – 20.30 μμ, Σάββατο 11:00 πμ – 14:30 μμ
* Στη γκαλερί τηρούνται τα απαιτούμενα μέτρα προστασίας κατά του covid-19. Ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός επισκεπτών που μπορούν ταυτόχρονα να παρευρεθούν στο χώρο είναι 10 άτομα.

 

Ο Σπύρος Βασιλείου]Γαλαξίδι,Φωκίδα,Ελλάδα,16-6-1903-Αθήνα,Ελλάδα,22-3-1985] στο έργο <<Σύνθεση σε κόκκινο φόντο>>[1973][Ακρυλικό σε καμβά επικολλημένο σε ξύλο][Διαστάσεις: 160 χ 120 εκατοστά]αναπαριστά στο άνω αριστερό μέρος του πίνακα ένα πλοίο σε θαλάσσιο ταξίδι,ενώ στο κάτω δεξιό μέρος μία αδειανή καρέκλα σε φόντο χρυσό που παραπέμπει στη βυζαντινή αγιογραφία.Η πρόσκληση παρουσιάζεται ένθετη στο έργο και σε αυτήν γίνεται σαφής αναφορά του χρόνου,του τόπου και του πομπού που διοργανώνει την εκδήλωση με χρονιά το 1973.Είναι προφανές ότι οι προσκεκλημένοι θα έλθουν στον τόπο εκδήλωσης του γεγονότος μετά από μακρινό ταξίδι και είναι όλοι ευπρόσδεκτοι όπως η πρόσκληση επισημαίνει.
Ο Γιώργος Λάππας[Κάιρο,Αίγυπτος,1950-Αθήνα,Ελλάδα,24-1-2016] στο <<Άτιτλο>> [Μέταλλο][Ύψος: 53 εκατοστά]μας παρουσιάζει μία αντρική φιγούρα εν κινήσει που δημιουργεί έναν κύκλο με το σώμα της, οδηγώντας στην ουσία τον εαυτό της.
Ο Θοδωρής Μανωλίδης[Αθήνα,Ελλάδα,1940]στο έργο <<Εσωτερικό δωματίου>>[Γραφίτης][Διαστάσεις: 65 χ 90 εκατοστά]παρουσιάζει ένα σκηνικό δείπνου το οποίο διέπεται από την απουσία του ανθρώπινου στοιχείου.Το καθιστικό στο δεύτερο επίπεδο που απουσιάζει πάλι το ανθρώπινο στοιχείο υποδηλώνει πως αυτή η απουσία δε συσχετίζεται με ανάπαυση.Ο χρόνος προσδιορίζεται από τα αυγουστιάτικα φρούτα και πιθανώς τοποθετείται το καλοκαίρι.Η γάτα με ανασηκωμένη την ουρά εκδηλώνει το ενδιαφέρον της για τα εναπομείναντα τμήματα του δείπνου.
Ο Μάριος Φούρναρης[Πειραιάς,Ελλάδα,6-4-1981] στο έργο <<Μετά την εορτή-Θηλυκό>>[2019][Μεικτή τεχνική][Διαστάσεις: 75 χ 75 χ 8 εκατοστά] εκθέτει ένα λευκό εσώρουχο γυναίκας που συμβολίζει την αγνότητά της και συνδέεται με ένα τάμα βυζαντινής τεχνοτροπίας,ως ένα είδος ερωτικού αναθήματος με τελική πρόταση τον εκπληρωμένο έρωτα.Η ύπαρξη ερωτικών χαπιών στη φιάλη εκπροσωπεί τα δώρα ενός ερωτικού τζίνι.Το πανί που ερείδεται σε καλάμι πρεσβεύει την ευθραυστότητα του αγνού έρωτα. Οι ερωτικές επιστολές τυλιγμένες με νήμα υποδηλώνουν τις κρυφές, ερωτικές εκπεφρασμένες σκέψεις του ζευγαριού.
Στο έργο <<Μετά την εορτή-αρσενικό>>[2019][Μεικτή τεχνική][Διαστάσεις: 75 χ 75 χ 8 εκατοστά]το λευκό ολόσωμο γυναικείο εσώρουχο/κομπινεζόν εκτίθεται παρουσία μίας σημαίας τρικολόρ και ο καλλιτέχνης επισημαίνει πως τα συνθήματα της Γαλλικής Επαναστάσεως[1789-1794] όπως είναι η ελευθερία,η ισότητα και η αδελφότητα τα ενστερνίζονται τόσο ο γυναικείος πληθυσμός όσο και ο ανδρικός που φαντασιώνεται τον πρώτο μετά την εορτή. Τα υλικά που εκτίθενται στο έργο σε συνδυασμό με τον λαμπτήρα και τις κλωστές σχηματίζουν σε ένα μέρος του έργου ένα φαλλικό σύμβολο με δύο κρήνες ευγονίας και σεξουαλικής ευρωστίας.
Τα δύο έργα του Φούρναρη διαπνέονται στη σύνθεση του φόντου από την κονστρουκτιβιστική εικαστική γραφή του Καζιμίρ Μάλεβιτς[Κιέβο,Ουκρανία,23-2-1879-Αγία Πετρούπολη,Ρωσία,15-5-1935].

 


ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ/ΑΡΕΛΗΣ
http://www.arelis.gr
http://www.theaterinfo.gr

GALLERY ΤΗΣ ΕΡΣΗΣ
www.ersi.gr
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
+00 30 210-7220231
Κλεομένους 4, Κολωνάκι,Αθήνα 106 75
Διάρκεια έκθεσης: 18.6.2020-12.9.2020
Ωράριο λειτουργίας:Δευτέρα-Παρασκευή: 11.00--14.30 και
17.30-20.30
Σάββατο: 11.00--14.30