Εμείς

Μετά την επιτυχημένη αναδρομική παρουσίαση του έργου του Εδουάρδου Σακαγιάν στις Βερσαλίες το 2018 οι Kalfayan Galleries (Χάρητος 11, Κολωνάκι, Αθήνα) με χαρά παρουσιάζουν την ατομική έκθεση του εικαστικού με νέα έργα που έχουν ως σημείο αναφοράς ένα από τα δημοφιλέστερα θέματά του, τους ‘θεατές’.

Η πρώτη έκθεση του Εδουάρδου Σακαγιάν με αποκλειστικό θέμα τους ‘θεατές’ είχε πραγματοποιηθεί στην γκαλερί Καλφαγιάν της Θεσσαλονίκης το 2008. Η έκθεση στην Αθήνα το 2020 έρχεται να καταδείξει την ανεξάντλητη, πηγαία και πολυσχιδή έμπνευση του καλλιτέχνη ο οποίος διερευνά το θέμα των θεατών προσδίδοντάς του κοινωνιολογικές και φιλοσοφικές προεκτάσεις. Ενσαρκώνοντας το υπαρξιακό άγχος του σύγχρονου ανθρώπου οι ‘παρατηρητές’ του Σακαγιάν πρωταγωνιστούν σε σκηνές της σύγχρονης καθημερινότητας. Τα ‘περιβάλλοντα’ και οι θεματικές ενότητες των θεατών εμπλουτίζονται και το αστικό τοπίο αποκτά κυρίαρχο ρόλο στα πρόσφατα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση: εικόνες από το μετρό, την κίνηση στους δρόμους ή την αναμονή στην ουρά για το τραμ.

“‘Ανθρωποι μαζί, με πλήρη τα ατομικά τους χαρακτηριστικά, εικονίζονται όρθιοι ή καθιστοί μαζί, σε απόσταση από εμάς, ακίνητοι ή σε κίνηση, σε πρώτο πλανο, οι οποίοι”, όπως σημειώνει ο Σακαγιάν “ενσαρκώνουν στο έπακρο την ιδιαιτερότητα και μοναδικότητα. Όλοι τόσο διαφορετικοί και ταυτόχρονα όλοι τόσο ίδιοι, με την έννοια οτι ενώ όλοι φαίνεται να διαφέρουμε κατά βαθος όλοι μοιάζουμε“ .

Η εμπειρία του ‘παρατηρείν’ και η μεταλαμπάδευση των εμπειριών, των συναισθημάτων και των σκέψεων επιτυγχάνεται με ζωγραφική μαεστρία μέσα από την απόδοση των ιδιοσυγκρασιακών εκφράσεων του κάθε ‘θεατή’. Ταυτόχρονα στην έκθεση ‘ΕΜΕΙΣ’ οι θεατές του Σακαγιάν αντί να έχουν απωλέσει κάθε κοινωνική και υπαρξιακή δυνατότητα επικοινωνίας, στην ουσία συνυπάρχουν και συνδέονται ψυχικά μεταξύ τους πιό πολύ από ποτέ, ως ατομικότητες επικοινωνούν σε κοινωνικό επίπεδο. Επιθυμώντας όχι μόνο τη συναισθηματική αλλά και τη διανοητική σύνδεση μεταξύ τους ως ένα σύνολο, μια συντροφιά και ως πολίτες, κοινωνικοποιημένοι πλέον παρατηρούν εμάς τους ίδιους τους θεατές τους, τους επισκέπτες της έκθεσης. Είναι πρόσωπα ζωντανά μπροστά στα μάτια μας, ίδιοι με εμάς, σε διάλογο με εμάς, σε μια σχέση αμφίδρομη και διαδραστική χάριν της ζωγραφικής.

Τα διαφορετικά πρόσωπα των θεατών συνθέτουν επίσης ένα σύγχρονο κοινωνικό πορτραίτο, καταδεικνύοντας τη ζωτική επιθυμία κοινωνικότητας μέσω της ζωγραφικής του Ε.Σακαγιάν. Τα ζωγραφικά του έργα προβάλουν την αγάπη προς τον συνάνθρωπο, “κόντρα στον μηδενισμό της ματαιότητας και της μοναξιάς που προκύπτει από την κριτική που απορρίπτει”.

Οι ανθρώπινες μορφές του Σακαγιάν αποτυπώνουν τη βαθιά αγάπη του καλλιτέχνη και κατ’επέκταση την ενδελεχή μελέτη της αρχα’ι’κής γλυπτικής και ζωγραφικής, διάφορων εκφάνσεων της πρωτοχριστιανικής τέχνης και των χειρογράφων, όπως επίσης και της Αρμενικής Τέχνης αλλά και καλλιτεχνών από τον Τσαρούχη ως τους Bonnard, Hopper, O.Dix, Picasso και de Chirico. Συνδιάζοντας ταυτόχρονα την αφαιρετική τέχνη με τον ρεαλισμό ο Σακαγιάν επιχειρεί να επιστρέψει σε έναν αρχα’ι’σμό, όπου όπως ο ίδιος δηλώνει “παρατήρηση, αρετή και ιδανικό–ελπίδα θα συνδυαστούν”.

Σύντομο βιογραφικό
O Εδουάρδος Σακαγιάν (γεν. 1957, Θεσσαλονίκη). Ζει και εργάζεται στο Παρίσι. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Αθήνα (1976-1981), εργαστήρια: Μυταρά, Μόραλη) και στην École Nationale Supérieure des Beaux- Arts στο Παρίσι (1984-87, εργαστήριο του Leonardo Cremonini). Βραβεία: Βραβείο Ζωγραφικής της 18ης Μπιενάλε Αλεξανδρείας (1994), “The Trophies of Colour, the Lefranc-Bourgeois National Award for Painting”, Lefranc-Bourgeois, Cirque d’Ηivers, Παρίσι (1992), Prix de l’ Académie de Médecine de France (1987). Πρόσφατη αναδρομική έκθεση: ‘Les Spectateurs – Rétrospective Édouard Sacaillan”, Espace Richaud, Versailles, Paris (2018). Έχει παρουσιάσει το έργο του σε πλήθος ομαδικών έκθέσων στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Centre Pompidou/ Παρίσι, Belvedere/ Βιέννη, Museum of Art/Τελ Αβίβ, Εθνική Πινακοθήκη και Μουσείο Μπενάκη / Αθήνα, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη κ.α. ‘Εργα του βρίσκονται σε σημαντικές ιδιωτικές και μουσειακές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό όπως μεταξύ άλλων στις ακόλουθες: The Louis-Dreyfous Family Collection, Νεα Υόρκη | Ministère de l’Économie, Παρίσι | Lefranc-Bourgeois, Παρίσι | Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλέξανδρου Σούντζου, Αθήνα | Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη | Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος | Ίδρυμα Φρυσίρα, Αθήνα | Τελόγλειο Ίδρυμα, Θεσσαλονίκη | Δημοτική Πινακοθήκη Ρόδου | Συλλογή Σ. Φέλιου, Αθήνα | Οργανισμός Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος, Αθήνα κα.

 

  O Εδουάρδος Σακαγιάν[Θεσσαλονίκη,Ελλάδα,1957]στο έργο "Μετρό"[2019][Ακρυλικά σε καμβά][Διαστάσεις: 150 χ 100 εκατοστά]παρουσιάζει τους επιβάτες στην πρώτη σειρά ευδιάκριτους καθώς με την ανυπομονησία τους να εισέλθουν στον συρμό γίνονται πρωταγωνιστές της σκηνής, ενώ οι δευτεραγωνιστές ή οι τριταγωνιστές είναι δυσδιάκριτοι.Το πράσινο χρώμα του συρμού στον οποίο έχουν επιβιβασθεί οι διαφωτισμένοι από το κίτρινο χρώμα άνθρωποι είναι ελπιδαφόρο για την αίσια έκβαση του ταξιδιού που προσφέρει γνώσεις στους φιλοξενούμενους του με την ταχύτητά του.
  Στο έργο "Ακροατές"[2019][Ακρυλικά σε καμβά][Διαστάσεις: 200,5 χ 156 εκατοστά]οι θεατές εικονίζονται σε διάσπαρτα σημεία του έργου.Οι άνδρες μοιάζουν παγωμένοι και αμήχανοι ενώ οι γυναίκες είναι σε άνετη στάση και χαλαρές.Ο καλλιτέχνης επισημαίνει πως το ίδιο οπτικοακουστικό ερέθισμα έχει διαφορετική επίδραση στους άνδρες από ότι στις γυναίκες που προσελκύονται από την αίσθηση του κάλλους και του εντυπωσιακού ή από τα συναισθήματα και τα πάθη τους.Το μελανό φόντο υποδηλώνει πως το περιβάλλον στο οποίο ζούνε άπαντες οι πρωταγωνιστές εκπέμπει μία κατάσταση άγνοιας,ενώ το φως που μεταδίδει τη γνώση του στα καθίσματα και στους ακροατές διαφοροποιείται με αυτόν τον τρόπο από το πρώτο.Το γκλάμουρ στοιχείο εντυπωσιάζει τις γυναίκες περισσότερο από τους άνδρες λόγω διαφορετικής φύσεως,ιδιοσυγκρασίας και αναγκών.
  Στο έργο "Βόλτα Κυριακής στη Θεσσαλονίκη"[2019][Ακρυλικά σε καμβά][Διαστάσεις: 200 χ 130 εκατοστά]ο καλλιτέχνης έχει παρουσιάσει τους άνδρες να πλαισιώνονται από ένα πλήθος γυναικών ενδυόμενοι καπέλων που αναδύουν αφενός μεν μία αχλή μυστηρίου αλλά αφετέρου δε μια τάση επιφυλακτικότητας των σκέψεων τους για τη θηλυκή παρουσία που τους περιβάλλει.Η νύχτα εκπέμπει μία ατμόσφαιρα ρομαντισμού στην επιφάνεια της σύνθεσης, ενώ το παιγνιώδες στοιχείο χαρακτηρίζει το δεύτερο επίπεδο του έργου.
  Στο έργο "Μποτιλιάρισμα του Σαββάτου"[2019][Ακρυλικά σε καμβά][Διαστάσεις: 205 χ 150 εκατοστά]ο Σακαγιάν παρουσιάζει επιβάτες σε οχήματα διαφορετικής χρωματολογίας.Αυτοί που προηγούνται χαρακτηρίζονται από αίσθημα άγχους και εκνευρισμού,ενώ αυτοί που έπονται διέπονται από ένα άνετο και χαλαρό συναίσθημα.Το στοιχείο της ιεράρχησης διαποτίζει την καθολική σύνθεση.

 

 ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ/ΑΡΕΛΗΣ

http://www.arelis.gr http://www.theaterinfo.gr

 

Καλφαγιάν γκαλερύ
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. www.kalfayangalleries.com
+00 30 210-7217623
Χάρητος 11, 11Αθήνα 106 75

Διάρκεια έκθεσης:13-2-2020-28.3.2020
Ωράριο λειτουργίας:Δευτέρα: 11.00-15.00,Τρίτη-Παρασκευή: 11.00-19.00
Σάββατο: 11.00-15.00 

Pin It