Both sides of the moon

Οι Kalfayan Galleries (Χάρητος 11, Κολωνάκι, Αθήνα) παρουσιάζουν την ατομική έκθεση της Ελληνοαιγύπτιας καλλιτέχνιδος Farida El Gazzar με τίτλο ‘Both Sides Of The Moon’.

 

Kalfayan Galleries (Χάρητος, Κολωνάκι, Αθήνα)
Διάρκεια: 6 Ιουλίου – 18 Σεπτεμβρίου 2021
Ώρες λειτουργίας:
Δευτέρα 11.00 - 15.00 | Τρίτη - Παρασκευή 11.00 - 19.00 | Σάββατο 11.00 – 15.00
Αύγουστος: κλειστά

 

Συνεχίζοντας την πολυεπίπεδη εικαστική έρευνα συγκερασμού παρόντος και παρελθόντος, συλλογικής και προσωπικής μνήμης, μνημειακής αποτύπωσης, σοβαρότητας και ελαφρότητας η Ελληνοαιγύπτια καλλιτέχνης Farida El Gazzar αναδεικνύει το μεγαλείο που ενυπάρχει στο Kitsch. Στα νέα ζωγραφικά έργα (ακρυλικό σε χαρτί, vintage κορνίζες) πρωταγωνιστεί η πόλη της Αθήνας ως Alter Ego της καλλιτέχνιδος. Η El Gazzar αποτυπώνει την αρχιτεκτονική, το φυσικό και αστικό τοπίο, όπως τα βίωσε και εγγράφηκαν στη μνήμη της στη διάρκεια μακρινών περιπάτων κοντά στο σπίτι της στην Αθήνα. Αδυνατώντας να ταξιδέψει την περίοδο του lock-down και αναζητώντας στοιχεία που θα επέτρεπαν ένα νοητικό ταξίδι στη δεύτερη πατρίδα της, την Αίγυπτο, τα ζωγραφικά έργα της μετατρέπονται σε πορτρέτα της Αθήνας όπου η Ανατολή συναντά τη Δύση. Παράλληλα, τα έργα - ελαφρώς παραμορφωμένα τοπία της πόλης, με έντονα χρώματα και μια ονειρική ατμόσφαιρα - ‘ακτινογραφούν΄ την ιδιότυπη ψυχο-συναισθηματική κατάσταση, όταν η γειτονιά μας για κάποιο διάστημα έγινε η αρχή και το τέλος του εμπειρικού μας κόσμου, εκπέμποντας ένα αίσθημα νοσταλγίας και ευφορίας ταυτόχρονα.

‘Οπως παρατηρεί η καλλιτέχνης:

«Κατά τη διάρκεια μεγάλων περιόδων εργασίας στο διαδίκτυο και σε εσωτερικούς χώρους, η ανάγκη μου για ‘κίνηση’, για ταξίδια αλλά και η ανάγκη σύνδεσης με τη φύση επικράτησαν ακόμη περισσότερο. Ευτυχώς, στη γειτονιά μου υπάρχει πολύ πράσινο και χώρος για μεγάλες βόλτες. Η αίσθηση του χώρου μου επεκτάθηκε και τα συναισθήματα εγκλεισμού σχεδόν εξαφανίστηκαν.

Στη διάρκεια αυτών των τελευταίων μηνών παρατηρούσα τις διάφορες αποχρώσεις του πράσινου και τις μεταβολές τους, με τις εναλλαγές του φωτός και των εποχών. Οι μέρες μεγάλωσαν και η νύχτα έγινε συντομότερη. Το φως που ανάβει κοντά σε ένα παράθυρο λίγο πριν φτάσει η νύχτα, είναι η μαγική ώρα που μου αρέσει. Αυτή η μετάβαση και η διευθέτηση όλων των σκέψεων μιας ημέρας καταλήγουν συλλογικά σε μια πιο ήρεμη κατάσταση ύπαρξης.

Οι δρόμοι είναι άδειοι και το φως είναι έντονο. Δίνω προσοχή στην αρχιτεκτονική των σπιτιών και των κήπων που περπατώ σε αυτό το καταπράσινο προάστιο, και αισθάνομαι σαν να ανακαλύπτω εκ νέου ένα τοπίο που μου είναι οικείο εδώ και χρόνια.

Μου αρέσει η απεικόνιση του κιτς και των τυχαίων στοιχείων που παρατηρούνται από τις κατασκευές που προβάλλουν γοητευτικά στην άκρη του δρόμου ή μέσα από το πράσινο. Στους πίνακες, οι γραμμές μου είναι απενεργοποιημένες και ελαφρώς παραμορφωμένες, δίνοντας την αίσθηση ενός αθώου και παιδικού τόπου που θα έβλεπε κάποιος σε ένα όνειρο.

Μια ονειρική κατάσταση του νου όπου οι σκέψεις γίνονται πιο ζωντανές και σαφείς, όπου υπάρχει πάντα μια ελπιδοφόρα ευφορία στο τέλος κάθε περιπάτου».

Σύντομο βιογραφικό:

Η Farida El Gazzar (γεν. 1975, Αλεξάνδρεια, Αίγυπτος) ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Σπουδές: Royal College of Art, Λονδίνο (ΜΑ, 1998-2000), Kingston University, Λονδίνο (ΒΑ, 1996-1998), Σχολή Βακαλό, Αθήνα (1993-1996). Από το 2003 έως το 2007 υπήρξε συνιδρυτικό μέλος της ομάδας WARDA. Βασικό ρόλο στο έργο της El Gazzar διαδραματίζει η ενασχόλησή της με την περιοχή της MENASA με αφετηρία την καταγωγή της και τη διαμονή στα παιδικά της χρόνια στην Αλεξάνδρεια και το Κουβέιτ και στη συνέχεια στη διάρκεια έρευνας και residencies στο Κάιρο (Αίγυπτος) και τη Μανάμα (Μπαχρέιν). Πρόσφατες εκθέσεις (επιλογή): ‘Night Garden’ (ατομική έκθεση), Kalfayan Galleries, Athens / Art d’Egypt 2019 και 2018, Κάιρο / ‘Opening Remarks’, Athr Gallery, Jeddah (2018) / Art Basel Miami, Ατομική έκθεση στο Kabinett με τις Kalfayan Galleries (2017) και ‘NP or the Possibilities of Life’ ( διοργάνωση από locus Athens), Αθήνα / ‘Dream City’, Gypsum Gallery, Κάιρο (2015) / ‘Arabic Without A Teacher’, Κεραμεικός, Αθήνα / ‘Οφθαλμοφανές’, Τεχνόπολις, Αθήνα (όλες 2010) / ‘Rehang’, στα πλαίσια του παράλληλου προγράμματος της 11ης Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης, Grand Hotel De Londres, ‘Thirty Posters on Migration’ (οργάνωση: Ινστιτούτο Μεταναστευτικής Πολιτικής, Σταθμός Μετρό Σύνταγμα / ‘The Ultimate Experience’ (curators: William Wells and Mayssa Fatouh), Al Riwaq Gallery, Bahrain (όλα 2009). Η Farida El Gazzar εκπροσωπείται από τις Kalfayan Galleries, Αθήνα - Θεσσαλονίκη.

 


Η Φαρίντα Ελ Γκαζάρ[Αλεξάνδρεια,Αίγυπτος,1975]στο έργο <<Α consequence of attempting symmetry>>[2021][Ακρυλικό σε χαρτί][Διαστάσεις χωρίς την κορνίζα/το πλαίσιο: 21 χ 30 εκατοστά]μας παρουσιάζει τρία αγέρωχα κυπαρίσσια αλύγιστα από τον λαιλαπώδη καιρό, ενώ τα ολάνθιστα φυτά έχουν κλίση προς τα αριστερά.Η καλλιτέχνης επισημαίνει πως ο θάνατος δεν επηρεάζεται από τα φυσικά φαινόμενα της γης και πως αυτός χαρακτηρίζεται από μία αμετάβλητη αυθυπαρξία.Επιπλέον, το αλύγιστο στοιχείο των κυπαρισσιών αποκαλύπτει πως δε δαμάζεται ο θάνατος από τη φύση ή από το πνεύμα της.

Στο έργο <<Uknown and eternally mine>> [2021][Ακρυλικό σε χαρτί][Διαστάσεις χωρίς την κορνίζα/το πλαίσιο: 30 χ 42 εκατοστά]η καλλιτέχνης παρουσιάζει έναν πολύ ανοιχτό κήπο ανάμεσα σε δύο συστάδες δένδρων πιθανόν το σούρουπο ή και το δειλινό και έναν θάμνο με μορφή δράκοντα που εκπροσωπεί τη γνώση της φωτιάς,του ουρανού,της θαλάσσης και της γης να κατανικάει ένα φίδι το οποίο συμβολίζει την επίγεια γνώση σε σπειροειδή σχηματισμό.Επίσης, η Ελ Γκαζάρ υπογραμμίζει πως η φύση έχει ένα ζωτικό στοιχείο που μπορεί να ξεδιπλωθεί και να αποκτήσει μία αναπάντεχη κίνηση, όταν το φως αποσύρεται στη γη ή είναι αμυδρό και επικρατεί το σκότος.

Στο έργο <<You can reach me sky high>> [2021][Ακρυλικό σε χαρτί][Διαστάσεις χωρίς την κορνίζα/το πλαίσιο: 30 χ 42 εκατοστά]υπάρχει η οπτική γωνία από κάτω προς τα άνω ως ένα είδος αντίστροφου sotto in su ή ως ένα είδος κινηματογραφικού contre plongee μίας σύγχρονης κατοικίας σε αστικό τοπίο που τα δένδρα με την ανθρώπινη και κινητική τους μορφή οδηγούν στον πράσινο ελπιδαφόρο ουρανό μέσω των διακλαδώσεων από τις οποίες χαρακτηρίζονται.

Στο έργο <<Υou could have known if you were there>> [2021][Ακρυλικό σε χαρτί][Διαστάσεις χωρίς την κορνίζα/το πλαίσιο: 30 χ 42 εκατοστά]η καλλιτέχνης μας παρουσιάζει έναν φράκτη με ανοιχτές τις πύλες του, ώστε ο διαβάτης να μπορεί να περάσει το μονοπάτι, αν και αποτελεί ένα τεχνητό εμπόδιο.Αντιθέτως, ο θάμνος με την πολλαπλασιαστική του και αναγεννητική του δύναμη αποτελεί το φυσικό εμπόδιο για τον διαβάτη και η καλλιτέχνης υπογραμμίζει πως, όταν η φύση είναι ανεξέλεγκτη, μπορεί να καταστεί επικίνδυνη.

 

 

ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ/ΑΡΕΛΗΣ
http://www.arelis.gr
http://www.theaterinfo.gr

 

Καλφαγιάν γκαλερί
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. www.kalfayangalleries.com
+00 30 210-7217623
Χάρητος 11, 11Αθήνα, Τ.Κ 106 75

Διάρκεια έκθεσης: 6.7.2021-18.9.2021
Ωράριο λειτουργίας:
Δευτέρα: 11.00-15.00,Τρίτη-Παρασκευή: 11.00-19.00
Σάββατο: 11.00-15.00
Τον Αύγουστο η γκαλερί θα παραμείνει κλειστή για το κοινό. 

Pin It