Η Θέση της Τεχνικής στην Τέχνη του Ωραίου

Όσο ωραίο και θαυμάσιο κι αν είναι το σώμα σου, εάν δεν υπάρχει λυρικότητα, συναισθηματική δράση και θεαματικές φιγούρες, ο χορός δεν μπορεί να αναχθεί σε τέχνη.

Η έννοια της «τεχνικής» χρησιμοποιείται ευρέως μεταξύ των χορευτών και ηθοποιών και αναφέρεται ως τεχνοτροπία στις εικαστικές τέχνες. Όσον αφορά την τεχνική στον χορό, θα μπορούσαμε να διακρίνουμε τρεις τύπους τεχνικής:

 τεχνικές προετοιμασίας για την υψηλή χορευτική απόδοση
 Τεχνικές ανά κινητικό αλφαβητάρι και είδος χορού, π.χ. ο πεντοζάλης έχει συγκεκριμένη τεχνική και ύφος μεταξύ λοιπών Κρητικών Παραδοσιακών Χορών
 Τεχνικές υπό την έννοια των στυλ χορού, δηλαδή, παραδοσιακοί, μοντέρνοι, έντεχνος, κοινωνικοί, καλλιτεχνικοί.

Η τεχνική του χορού εξυπηρετεί στη βελτιστοποίηση της αισθητικής της εκφραστικής κίνησης και δε δύναται να διακριθεί από την έννοια της καλλιτεχνίας και της συναισθηματικής έκφρασης. Ο χορός, όταν αρχίζει να αποδίδεται από ερμηνευτές μαριονέτες, χωρίς συναισθηματικά αποτυπώματα, παύει παράλληλα να είναι χορός και μετατοπίζεται στη σφαίρα των μουσικοκινητικών ασκήσεων.

Η τεχνική του σώματος που αφορά στη χορευτική κίνηση αναδιαμορφώνει το ανθρώπινο σώμα με καταλυτικό τρόπο, προσδίδοντας αρνητικό ή θετικό πρόσημο, που προκύπτει τόσο από την προσωπική έκφραση, όσο και από τη λυρικότητα της κίνησης, την εντυπωσιακή θεαματική κινητική δράση και τις επιμέρους χορευτικές φιγούρες.

Όταν λοιπόν, έρχεται η στιγμή που πρέπει να αποφασίσεις εάν πρέπει ή όχι να ασχοληθείς με τη βελτίωση απόδοσής σου στα τεχνικά χαρακτηριστικά της χορευτικής σου κίνησης, όταν αποφασίζεις εάν πρέπει να αφιερώσεις χρόνο στη βελτίωση τεχνικής του σώματος, στην ουσία αποφασίζεις να αλλάξεις στάση και συμπεριφορά απέναντι σε αυτό που οραματίζεσαι, να βελτιώσεις δηλαδή, την ερμηνευτική σου απόδοση, να ανάνα πάρεις το βάπτισμα του επαγγελματία και να ανάγεις το έργο σου σε τέχνη. Η δέσμευσή σου στην πρακτική άσκηση και βελτίωση της τεχνικής εάν είναι μόνιμη, αλλάζει διαρκώς προς το καλύτερο η γενική φιγούρα και το επίπεδό σου ως χορευτής, ηθοποιός, καλλιτέχνης. Αγγίζοντας το τέλειο σε σταθερή βάση, αναπόφευκτα φτάνεις στην καλή φήμη και τη δόξα. Κάθε σώμα, λόγω των ανατομικών διαφορών και ιδιαιτεροτήτων προσασρμόζεται στους τεχνικούς κανόνες με ιδιάζοντα τρόπο, με προσαρμογή στην τεχνική εκτέλεση αναλόγως της ανατομίας σώματος, τις ιδιαίτερες κλίσεις και τη φυσική κατάσταση) προκειμένου κάποιος εκπαιδευόμενος να φτάσει στην αρτιότητα. Προκειμένου να προσδιορισθούν οι ιδιαιτερότητες αυτές απαιτείται ειδική εκπαίδευση από έμπειρους χοροδιδασκάλους. Συμπερασματικά, ο καλός χορευτής δε σημαίνει ότι είναι καλός σε όλα τα στυλ και τεχνικές χορού: π.χ. χορευτές μπαλέτου, είναι εξαιρετικοί στον νεοκλασσικό χορό με μέτρια ερμηνευτική απόδοση στο ρεπερτόριο κλασσικού χορού. Μερικοί χορευτές είναι μάγιστροι στον χορό με κλακέτες, παραταύτα, ανεπίδεκτοι μαθήσεως στον χορό της κοιλιάς.

Η βελτίωση της τεχνικής χορού, της πρόζας και της προσωπικής έκφρασης συνιστάται να είναι τόση, όση χρειάζεται ώστε το δύσκολο να φαίνεται εύκολο και το το στατικό να φαίνεται όμορφο το εν κινήσει, από ενδιαφέρον έως και θεαματικό. Η απόδοση κινησιολογικής δυσκολίας, λυρικής κίνησης και φυσικής κατάστασης είναι παράγοντες που καθορίζουν το επίπεδο τεχνικής χορού ενός ερμηνευτή. Στον επαγγελματικό χορό, το σώμα γίνεται ένα εργαλείο που είναι έτοιμο για κάθε κινησιολογική πρόκληση για την επίτευξη των επιδιωκόμενων στόχων.

Η τεχνική, λοιπόν, δίνει στην «κινηματική ποίηση» ενδιαφέρον περιεχόμενο με ανεξάντλητες νόρμες, φόρμες και πτυχές. Η προσαρμογή και μικροαλλαγές του καλλιτεχνκού πορτραίτου, ο εμπλουτισμός των τεχνικών και η σταθερή ανανέωση και πειραματισμοί εξασφαλίζουν τη σταθερότητα στην επαγγελματική επιτυχία και αποφεύγεται το παρωχυμένο, παλιομοδίτικο και μη λειτουργικό. Για όλους αυτούς τους λόγους που αναφέρθηκαν παραπάνω, υπενθυμίζουμε εμείς οι παλαιότεροι, ότι το ταλέντο και οι ιδιαίτερες κλίσεις δεν αρκούν για να φτάσεις εκεί που φαινομενικά είσαι προικισμένος. Η θέση δε, της τεχνικής στην τέχνη του ωραίου είναι αδιαμφισβήτιτα ύψιστη: η τεχνική αποτελεί το βασικό συστατικό της διαφοροποίσης του δημιουργήματος από το καλλιτέχνημα, το ωραίου από το αριστούργημα, του καλού από το εξαιρετικό!

 

Pin It