Νυχτερινές Ιστορίες

του Νικόλα Μιτζάλη. Κάποιες φορές ανακαλύπτεις θαυμαστά πράγματα, τυχαία ή από φίλους. Έργα που αξίζουν και ίσως γι αυτό παραμένουν στο παρασκήνιο ενός ευρύτερου εμπορευματοποιημένου εκδοτικού κόσμου.

Το βιβλίο του Βασίλη Ηλιακόπουλου (εκδ.Πανοπτικόν, 2014, σσ.117) το αγόρασα έπειτα από σύσταση του Κώστα Δεσποινιάδη, έναν ανένδοτο εκδότη του Ωραίου που εμπιστεύομαι. Για άλλη μια φορά δεν το μετάνιωσα.
Ήταν ένα απολαυστικό, υπερρεαλιστικό ταξίδι σε έναν ονειρικό κόσμο μαζί με παρίες, αποδιωγμένους και λοιπούς "Ευγενείς Τυχοδιώκτες"(σ.13). Από τον Αρχίλοχο και τον Σαχτούρη μέχρι τον Σελίν και τον Κέρουακ (σσ.101-2), προφανή αναγνώσματα που έχουν διαμορφώσει το συνολικό πολιτισμικό υπόβαθρο του Ηλιακόπουλου.

Ένα σκοτεινό αλλά και φωτεινό ταξίδι χωρίς διακρίσεις, χωρίς πρώτες ή δεύτερες θέσεις (σ.16) που δεν σταματά στους "κατάφωτους, κεντρικούς σταθμούς" των μεγάλων πόλεων (σ.17) διότι δεν ενδιαφέρεται για το επίσημο πρόσωπο της πόλης -έτσι όπως διαμορφώνεται από τα πάνω-, αλλά για τόπους/περάσματα που συνδιαμορφώνονται από τους χρήστες τους: Αλλόκοτους εργάτες-ανεμανθρώπους (σ.27) που ακατάπαυστα και καθημερινά δομούν την Αντίσταση και την Σύγκρουση (σ.26) με βασικό κίνητρο την αγάπη για την ζωή.

Ένα επίπονο ταξίδι, νοητικό, πνευματικό και σωματικό μέσα από τόπους-ψυχοπομπεία ή αλλιώς καθαρτήρια (Κάθοδος στο Ταίναρο) εκκρεμούντων τραυμάτων(σσ.81, 113) και οδυνηρών απωλειών. Αυτό δεν είναι άλλωστε και η ζωή;
Οι τέσσερις ιστορίες του βιβλίου: Το τραίνο της Γουατεμάλας, Οι Πόρτες, Κάθοδο στο Ταίναρο και Το Κάρο, φαινομενικά ασύνδετες μεταξύ τους, όπως αναγράφει ο συγγραφέας στον επίλογο, συνδέονται από τη συνεκτική γραμμή του ιστορικού γεγονότος που δημιουργεί πτυχές στο χωροχρόνο και στις ψυχές. Αυτές οι πτυχές ξεδιπλώνονται με λόγο προσεγμένο και βαθύ.

Ελπίζω το βιβλίο του Ηλιακόπουλου να μην μείνει αγύρευτο. Άλλωστε οι φίλοι του καλού βιβλίου πάντα βρίσκουν τις κατάλληλες διόδους προς αυτό. Απλά κάποια πονήματα αξίζουν πολλά περισσότερα από ένα καταχώνιασμα στα πίσω ράφια. Και αυτό αναφέρεται στα περισσότερα βιβλιοπωλεία που συνεχίζουν να προωθούν στις προθήκες τους τις προτάσεις των συστημικών ΜΜΕ.