To κείμενο γράφει η Βαλεντίνη Δαφνούλη
Η θεατρική παράσταση Η Μέρα της Φούστας, σε σκηνοθεσία της Ζωής Χατζηαντωνίου, κεντρίζει το ενδιαφέρον με τις ιδέες και τη θεματική της. Η πλοκή, που εστιάζει σε μια δασκάλα λογοτεχνίας η οποία καλείται να διδάξει μια τάξη ατίθασων μαθητών, αποδίδει με ένταση τη σύγκρουση της εκπαιδευτικής πραγματικότητας. Η κρίσιμη ανατροπή έρχεται όταν από τη σχολική τσάντα ενός μαθητή εμφανίζεται ένα όπλο. Αυτό το αντικείμενο γίνεται το μέσο που ωθεί τη δασκάλα να μετατρέψει την τάξη σε μια σκηνή θεάτρου, οδηγώντας τους μαθητές μέσω της βίας στη μάθηση, την τέχνη και την αυτοανακάλυψη.
Η ερμηνεία της Θεοδώρας Τζήμου στον ρόλο της δασκάλας είναι υποδειγματική, γεμάτη ένταση και συναίσθημα, ενώ οι μαθητές, μέσα από δυναμικές και τολμηρές ερμηνείες, αποδίδουν την πολυπλοκότητα των χαρακτήρων τους. Η παράσταση καταπιάνεται με ζητήματα όπως η ομοφοβία και ο σεξισμός, ενώ επιχειρεί να αναδείξει τη μάχη ενάντια στην κουλτούρα της ματσίλας. Η παράσταση παρουσιάζει μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση, όπου τα θύματα και οι θύτες εναλλάσσονται διαρκώς. Όταν οι μαθητές μπαίνουν στους ρόλους που τους ανατίθενται, δείχνουν μια θεατρική ποιότητα που επιτρέπει την ελευθερία της έκφρασης. Ο ρυθμός του έργου, η κινησιολογία και το κείμενο αποδίδουν τον συναισθηματισμό των εφήβων μαθητών με ωμό και έντονο τρόπο.
Ωστόσο, ένα αμφιλεγόμενο σημείο του έργου αποτελεί η αντιμετώπιση της μουσουλμάνας μαθήτριας. Η δασκάλα, ως λευκή, «απελευθερωμένη» Ευρωπαία, φαίνεται να υιοθετεί ισλαμοφοβικές στάσεις, αναπαράγοντας ρητορικές πολιτισμικής ανωτερότητας της Δύσης. Παρά τη φαινομενική πρόθεση για διάλογο γύρω από τις πολιτισμικές διαφορές, η δραματουργία αποτυγχάνει να επικοινωνήσει την πολυπλοκότητα του θέματος και να πείσει ότι οι απόψεις της δασκάλας είναι παρωχημένες και προβληματικές, καθώς την παρουσιάζει ως αυθεντία που διδάσκει, όχι μόνο τους μαθητές, αλλά και το κοινό, για το μεγαλύτερο μέρος του έργου. Ωστόσο, η παράσταση είναι αφιερωμένη στην 30χρονη Ιρανή ακτιβίστρια Αχού Νταριέι, η οποία εξαφανίστηκε μετά τη διαμαρτυρία της ενάντια στην παρενόχληση που υπέστη επειδή δε φορούσε χιτζάμπ.
Το φινάλε συμπληρώνει αυτήν την αίσθηση ασάφειας. Παρότι το δραματουργικό glitch μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας θα μπορούσε να είναι σκόπιμο, καταλήγει να αφήνει ερωτήματα αναπάντητα. Ωστόσο, η θεατρική παράσταση, παρόλες τις προκλήσεις και τις αντιφάσεις της, αποτελεί ένα ενδιαφέρον σχόλιο για τη σύγχρονη κοινωνία, την εκπαίδευση και τις πολιτισμικές εντάσεις.
Παίζουν: Θεοδώρα Τζήμου, Μαρία Αρζόγλου, Νατάσα Βλυσίδου, Βαγγέλης Παπαγιαννόπουλος, Θάνος Κόνιαρης, Στέργιος Μικρούτσικος, Τίτος Πινακάς, Γιάννης Σανιδάς, Πάνος Χατσατριάν.
Θέατρο Διπυλον
Καλογήρου Σαμουήλ 2 & Διπύλου
Κεραμεικός τηλ.: 2103230803